یادداشت شهردار منطقه 13 به مناسبت 17 آبان روز شهرسازی:

نوسازی بافت های فرسوده شهری یکی از مسائل اساسی در حوزه شهرسازی است

نوسازی بافت های فرسوده شهری یکی از مسائل اساسی در حوزه شهرسازی است

با توجه به نامگذاری 17 آبان به عنوان روز شهرسازی ، شهردار منطقه در یادداشتی کوتاه به ضرورت احیا ، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و تشریح اقدامات این منطقه در نوسازی بافت فرسوده پرداخت.

بافت فرسوده شهری که تحت تاثیر مدرنیزاسیون شتابزده ، جمعیت غیر بومی بلاتکلیف و ناهماهنگ با زندگی شهری را جایگزین جمعیت بومی شمرده و علاوه بر ایجاد محیط فیزیکی نا خوشایند ، فضای اجتماعی ناپایداری نیز به وجود آورده است. فضایی که مستعد وقوع ناهنجاری های اجتماعی است ، که ابتدا ساکنین محدوده و سپس سایر مناطق شهر در معرض خطر آن قرار دارند . به همین دلیل و دلایل متعدد دیگر ، نوسازی بافت های فرسوده شهری یکی از مسائل اساسی در حوزه شهرسازی است.  در این راستا با توجه به اینکه محله‌ها نقطه عطف شهرها و هسته اولیه شکل‌گیری و توسعه آنها در دوران گذشته و حال هستند ، شهرداری منطقه با تکیه بر رویکرد محله محوری اقدامات متعددی برای بهبود وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده ها و محله های هدف انجام می دهد.

 
شهرداری منطقه 13 تهران به وسعت هزار و دویست و هشتاد و شش هکتار ، در بخش شرقی پایتخت است و حدود7/5 درصد از کل منطقه را بافت فرسوده تشکیل داده است.

 
با همکاری  دفاتر خدمات نوسازی محلات ، در گام اول برداشت میدانی و نوسازی مردمی با الگوی تجمیع یکی از اقداماتی است که با تشکیل بانک  اطلاعاتی پروژه ها و شناسایی و تعریف پروژه های تجمیع صورت گرفته است و در مرحله بعد تعریف پروژه های محلی از جمله طراحی پاتوق های محلی و همچنین رنگ آمیزی دیواره های معابر و بهبود کیفیت محیطی انجام شده است. در گام سوم ارتقا کیفیت ساخت و ساز با تشکیل بانک اطلاعات سرمایه گذاران و سازندگان منطقه-ای جهت تائید صلاحیت فنی –اجرایی آن-ها و غربال-گری ، تدوین تفاهم نامه با سازندگان به منظور متعد کردن آنها به بیمه نامه کیفیت ساخت و برگزاری کارگاه آموزشی « معماری به زبان ساده » برای بیش از 100 نفر از مالکین و سازندگان با حضور معاونت شهرسازی منطقه  از دیگر اقدامات انجام شده است. در گام چهارم در حوزه فرهنگی و اجتماعی با چاپ بنر های فراخوان جذب سرمایه گذار و اطلاع رسانی کارگاه آموزشی فرهنگ آپارتمان نشینی اطلاع رسانی و با اجرای مسابقات با رویکرد نوسازی ، ایستگاه های اطلاع رسانی سیار و هدف گذاری شده ، تبلیغات عمومی و اطلاع رسانی چهره به چهره به پلاک ها اطلاع رسانی عمیق همراه با ارتباط گیری و اعتماد سازی انجام شد.

 
همچنین با هماهنگی سازمان نوسازی و بودجه پروژه هایی با طراحی و تجهیز فضای شهری و پاتوق محلات ، جا به جایی تیر های چراغ برق ، بهسازی معابر و تقاطع های منتخب ، احداث و تجهیز کلانتری مصوب شده و در دستور کار قرار گرفته است.

 
چالش های بافت فرسوده محلات این منطقه رواج سکونت نشینی و مجرد نشینی ، ناامنی در محور های فرعی و در ساعات پایانی روز ، نفوذ ناپذیری معابر ، کمبود سطح و سرانه خدمات شهری ، معضلات ترافیکی پیرامون بازارچه شهرستانی ، پیاده روهای نیازمند ساماندهی  و بهداشت و موارد زیست محیطی  از جمله چالش های بافت فرسوده در این منطقه است که با شروع  برنامه ریزی و اجرا برای مردم به سمت برنامه ریزی و اجرا توسط مردم در قالب کارگاه توانمند سازی و «شناخت ، تحلیل ، تصمیم و اجرا» با کمک خود ساکنین ، ارتقای کیفیت محیطی ، پیشبرد همزمان برنامه های فرهنگی و کالبدی به منظور ارتقای بهداشت ، افزایش نفوذپذیری در بافت از طریق رفع موانع نفوذ پذیری ، ساماندهی پیاده رو و تعریف و پیگیری پروژه ها ، تجمیع و ساماندهی و بهسازی مشارکتی  ، همچنین طرح های فوریتی و فرهنگ سازی در تلاش هستیم این چالش ها و کمبود ها را به حداقل برسانیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا