مستقیمی در گفت‌وگو با ماین ‌نیوز خبر داد:

برنامه جهان فولاد سیرجان برای سرمایه‌گذاری در تولید فولاد آلیاژی

برنامه جهان فولاد سیرجان برای سرمایه‌گذاری در تولید فولاد آلیاژی

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون مالی و پشتیبانی شرکت جهان فولاد سیرجان بیان کرد: توسعه‌ای که در سال 96 نیز کلید خورده و در حال انجام است، بحث راه‌اندازی فولاد آلیاژی به ظرفیت 500 هزار تن در شهرستان بردسیر است. مقدمات این کار انجام شده و در صورتی که موانعی در مسیر انجام کار ایجاد نشود و بحث‌های محیط زیستی حل شود، از نظر شرکت جهان فولاد سرمایه‌گذاری آماده برای انجام کار است.

عبدالمجید مستقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره آخرین وضعیت این کارخانه به ماین‌نیوز گفت: خوشبختانه چشم انداز اهداف شرکت بیش از 50درصد تحقق پیدا کرده و کارخانه احیا شماره 1 درسال چهارم خود قرار داشته و در حال تولید است. این واحد بالای ظرفیت تولید می‌کند، یعنی تا مرز 118 درصد تولید کرده‌ایم. در پایان سال 95 نیز کارخانه نورد 500هزار تنی میلگرد در شهرستان بردسیر به بهره‌برداری رسید که در حال تولید است. البته میزان تولید در این واحد به دلیل قرار داشتن در سال اول تولید و همچنین بازار نامناسب شمش، به ظرفیت دست پیدا نکرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های اصلی در سال جاری، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی در سال 96، بازگشایی ال‌سی 100میلیون یورویی بود که خوشبختانه ورود تجهیزات کارخانه ذوب شماره 1، سرعت پیدا کرده و طی 6ماه گذشته 24 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا به امروز که با شما صحبت می‌کنم بالای 63 درصد راه‌اندازی و پیشرفت فیزیکی را شاهد بوده‌ایم. قرار است در نیمه اول سال 97 این پروژه به بهره‌برداری برسد و تمامی تلاش‌ها در راستای این هدف است.

مستقیمی با بیان اینکه، کار بزرگی در سال 96، صورت گرفت، بیان کرد: این اقدام 2 توسعه کارخانه احیا شماره 2 و کارخانه ذوب شماره 2 است که می‌توان آن را خبری خوشحال کننده برای شرکت‌های فولادی و کشور دانست. با سرمایه‌گذاری فاینانس خارجی با یک شرکت اسپانیایی، بالغ بر 350میلیون یورو به صورت EPCF قرارداد بسته و در حال اجرایی شدن است تا طی 2 سال آینده کارخانه احیا شماره 2 و کارخانه شماره 2 ذوب توسط این شرکت ساخته و در مدت 8سال بازگشت سرمایه انجام شود. این همکاری بازی برد-برد خواهد بود و هر دو طرف قرارداد از آن سود خواهند برد.

براساس گفته‌های مستقیمی، ظرفیت کارخانه ذوب شماره 1، یک میلیون تن و ظرفیت کارخانه ذوب شماره 2 نیز 1میلیون تن است.

معاون مالی و پشتیبانی شرکت جهان فولاد سیرجان با اشاره به میزان استخدام افراد در این پروژه، افزود: به صورت متوسط، پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای 500نفر در کارخانه‌های احیا به صورت مستقیم و بالغ بر1500نفر غیر مستقیم، انجام شده‌است. اما در کارخانه‌های ذوب تعداد 800نفر به صورت مستقیم و بیش از 2500نفر غیر مستقیم اشتغال پیش‌بینی شده است. این موضوع نویدی برای منطقه سیرجان خواهد بود.

مستقیمی تصریح کرد: توسعه‌ای که در سال 96 نیز کلید خورده و در حال انجام است، بحث راه‌اندازی فولاد آلیاژی به ظرفیت 500هزار تن در شهرستان بردسیر است. مقدمات این کار انجام شده و در صورتی که موانعی در مسیر انجام کار ایجاد نشود و بحث‌های محیط زیستی حل شود، از نظر شرکت جهان فولاد سرمایه‌گذاری آماده برای انجام کار است.

وی در پاسخ به این سوال که تکنولوژی فولاد آلیاژی برای کدام کشور است، گفت: در حال حاضر در مرحله مجوزها قرار داشته و طرح‌های مطالعاتی انجام و زیرساخت‌های کار در حال انجام است، و در صورت اجرایی شدن قراردادها حتما این موضوع نیز رسانه‌ای خواهد شد.

مستقیمی با بیان اینکه از سوی سهام‌دار اصلی هیچ‌ نوع مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: خوشبختانه شاهد حمایت 100درصدی چه در بحث تامین منابع و چه تامین مواد اولیه (گندله) بودیم و تا به امروز 2.5 برابر درصد خودشان به ما کمک کرده‌اند. اما در مورد سهامدار دوم یعنی شرکت مس (49درصدی)، در حال مذاکره هستند تا سهم خود را تامین کنند. امیدوار هستیم این سهم تامین شود زیرا افزایش سرمایه ما در حال ثبت است و اگر به موقع نرسند ممکن است سهم آنها کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات، گفت: دولت به منظور تسهیل در روند کار صنعت، کارگروهی به نام رفع موانع تولید ایجاد کرده است. این کارگروه متشکل از مسئولان مختلف استانی است و ریاست آن به عهده استاندار است. ما تا به امروز 3مورد از مشکلات به کارگروه ارجاع داده شده و کارگروه مصوبه آن را صادر کرده اما متاسفانه این موضوع در به وزارت‌خانه‌ها حل نشده و اجرایی نمی‌شود. دبیر کارگروه نیز مدعی است این کارگروه توان و ظرفیت برای حل مشکلات صنعت و معدن را ندارد و خواستار تعطیلی آن بود زیرا نفعی برای صنایع ندارد. به عنوان مثال کارخانه احیا ما 3سال است که کار تولید انجام می‌دهد اما 6 ماه است که موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شده‌ایم. این در حالی است قوانین مالیاتی شرایطی مشخص کرده که یکی از آنها ارائه پروانه است. مشکل اساسی صنایع بروکراسی‌های اداری است. باید این مسائل حل شود تا صنایع رونق بگیرد تا انگیزه برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

مستقیمی درباره همکاری بانک‌ها با این شرکت، بیان کرد: ظرفیت بانک‌ها صفر بوده و توان پرداخت ندارند. تنها کاری که می‌توان با بانک‌ها انجام داد، حفظ گردش فعلی است. به همین دلیل است که به سراغ منابع خارجی می‌رویم. بررسی کرده‌ایم چند بانکی که با آنها همکاری داشتیم در حال حاضر توان پرداخت ندارند. درنتیجه باید به سراغ فاینانس‌های خارجی رفت زیرا این موضوع خود یک مزیت اساسی داشته و آن این است که می‌تواند برای کشور امنیت بیاورد.

وی تاکید کرد: منطقه گل‌گهر در حال نام‌گذاری است و شاید نام واقعی آن عسلویه فولادی باشد. وقتی منطقه‌ای برای 17 هزار نفر اشتغال‌زایی داشته و در حال حاضر بیش از دو/سوم آنها مشغول بکار شده‌اند و تا سال 2018 این جمعیت مشغول خواهند شد و می‌توان گفت در نیمی از استان بیکار نخواهیم داشت. دولت باید به این منطقه توجه ویژه داشته باشد و از شهرک‌های صنعتی حمایت داشته و صنایع جانبی را در گل‌گهر ایجاد کند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا