تشریح برنامه‌های نفتی در منطقه آلبا؛

دفتر نفتی ایران در آمریکای جنوبی فعلا باز نمی‌شود

دفتر نفتی ایران در آمریکای جنوبی فعلا باز نمی‌شود

معاون وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای مذاکرات نفتی با کشورهای منطقه آمریکای جنوبی، از بازگشایی دفتر شرکت نفت در بولیوی در آینده ای نزدیک اظهار بی‌اطلاعی کرد.

امیر حسین زمانی‌نیا در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامه‌های توسعه دیپلماسی انرژی ایران در منطقه آمریکای جنوبی، گفت: همزمان با برگزاری سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران روسا و سران برخی از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی همچون بولیوی، ونزوئلا، پرو و ترنیداد و توباگو به ایران سفر خواهند کرد.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اعلام اینکه در طول چند ماه گذشته به طور رسمی دعوت نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران تسلیم روسای کشورهای عضو مجمع جی. ای. سی. اف در منطقه آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب شده است، تصریح کرد: قطعا برگزاری نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز منجر به توسعه و بهبود روابط انرژی و نفتی بین ایران و کشورهای منطقه آمریکای جنوبی خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه یکی از آثار مهم و سودمند برگزاری اجلاس‌های بین المللی ملاقات و مذاکرات دوجانبه و هماهنگی‌های دو جانبه خواهد بود، اظهار داشت: در شرایط فعلی ایران در موقعیتی قرار دارد که می تواند شرکای خود را انتخاب کند.

زمانی نیا با یادآوری اینکه هر کشوری که بتواند در بلند مدت به بخش خصوصی فعال در صنایع نفت و گاز ایران به ویژه در حوزه ارتقای فناوری کمک کند با آنها همکاری خواهیم کرد، بیان کرد: تاکنون مذاکراتی با کشورهایی همچون برزیل و حتی آفریقای جنوبی انجام شده که توسعه فعالیت‌های نفتی مهمترین محور این مذاکرات بوده است.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت همچنین از بازگشایی دفتر شرکت ملی نفت ایران در منطقه سانتاکروز بولیوی در آمریکای جنوبی اظهار بی اطلاعی کرد.

به گزارش مهر، پنج سال قبل دفتر شرکت ملی نفت ایران در منطقه سانتاکروز بولیوی در آمریکای جنوبی به طور رسمی با حضور رئیس جمهور وقت کشور افتتاح و راه اندازی شد و قرار بود از طریق این دفتر مذاکرات با کشورهای مختلف آمریکای جنوبی همچون ونزوئلا، اکوادر، بولیوی، کوبا و نیکاراگوئه به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام شود.

با این وجود، سال قبل با دستور وزیر نفت تنها دفتر شرکت ملی نفت ایران در آمریکای جنوبی (شعبه سانتاکروز بولیوی) تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت با تائید تعطیل شدن دفتر شرکت ملی نفت ایران در آمریکای جنوبی، گفته بود: از بوليوي خارج شده‌ايم و دفتر بوليوي تعطيل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین تاکید کرده بود: بسياري از دفاتر ديگر نفتی آمريكاي لاتين به دليل غير اقتصادي بودن به تدريج تعطيل مي شوند.

پیش از این ایران و بولیوی تفاهم نامه‌هایی به‌منظور توسعه ۵ میدان نفت و گاز در ایالات جنوبی، حفاری چاه‌ها، تعمیر و افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت سانتاكروز و بررسی و مطالعه احداث یك پالایشگاه جدید ۳۰ هزار بشكه‌ای، احداث یك پتروشیمی اوره و آمونیاك با ظرفیت یك میلیون تن در سال و صدور خدمات فنی و مهندسی امضا کرده بودند.

علاوه بر این، قراردادهای و تفاهم نامه‌های مشترکی با کشورهای ونزوئلا، اکوادر، کوبا، نیکاراگوئه و سایر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی امضا شده بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا