ادغام دو صندوق آخرین امید بازنشستگان فولاد

ادغام دو صندوق آخرین امید بازنشستگان فولاد

دنیای معدن - وضعیت نامناسب بازنشستگان صندوق فولاد با وجود گذشت بیش از چهار سال از بروز مشکل، همچنان حل نشده باقی مانده تا جایی که 27 نماینده مجلس، طرحی دو فوریتی را برای ادغام صندوق فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری، امضاء و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده اند.

هر چند وقت یک بار خبر تجمع تعدادی از پا به سن گذاشته های صنعت فولاد در مقابل مجلس یا سایر ارگان های دولتی خبرساز می شود.

85هزار نفر بازنشسته صندوق فولاد با مشکل دریافت به موقع مستمری و حقوق بازنشستگی خود مواجه اند .

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: بنا بر اتفاقاتی که در گذشته افتاده و بنا بر یک بخشنامه دستوری، تعداد زیادی به مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اضافه شد که منابع آن در قالب پرداخت حق بازنشستگی در گذشته تعیین نشده بود. فلذا این صندوق توانایی این که به راحتی بتواند حقوق بازنشستگی اعضای خود را پرداخت کند پیدا نکرد. از آن زمان بود که همه ساله در قالب بندهایی، دولت این کسری راجبران می کرد.

سمیه محمودی، دیگر نماینده استان اصفهان نیز در این باره توضیح می دهد: بیشترین مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد این است که میزان پرداختی ای که داشتند با میزانی که جزو برنامه های صندوق بیمه است، متفاوت است. یک سری اختلافات روی این قضیه است. این افراد انتظار دارند دولت کمک کند. البته این ها یکی از مسائل بیمه ای کشور ما است که هنوز دولت به صندوق های بیمه ای کمک می کند.

به رغم آن که طبق برنامه ششم توسعه، صندوق فولاد به وزارت کار سپرده شده و این وزارتخانه مسئول مستقیم پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد است، این افراد هر چند روز یک بار برای یادآوری حقوق برزمین مانده خود در مقابل مجلس تجمع می کنند.

کوهکن تاکید می کند: نباید اختلاف نظر و برداشت مختلف از قانون که بین دو دستگاه دولتی وجود دارد، کار را به درازا بکشد و منجر به این شود که برای بازنشسته مشکل به وجود آید و حقوقش پرداخت نشود. ما اصرار داریم حکم قانونی اجرا شود که بازنشستگان با مشکل مواجه نشوند.

محمودی هم تصریح می کند: بیشترین کار در این زمینه را مجلس انجام داد. مجلس مسائل موارد لازم را در برنامه ششم دیده است، اینکه اجرا شود با دولت است؛ دولت باید اجرا کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر هم یادآور می شود: مبلغ 1200 میلیارد تومان درنظر گرفته شد تا حقوق این افراد به موقع تامین شود. کسری اش هم از محل اموال توسط وزارت کارتامین شود. تا الان چیزی فروش نرفته و دلهره و نگرانی برای این افراد وجود دارد.

وضعیت نامناسب این بازنشستگان با وجود گذشت بیش از چهار سال از بروز مشکل، همچنان حل نشده باقی مانده تا جایی که 27 نماینده مجلس، طرحی دو فوریتی را برای ادغام صندوق فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری، امضا و به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده اند.

حاجی دلیگانی از طراحان اصلی این طرح دو فوریتی می گوید: با این طرح مجلسی ها به دنبال آنند که موسسه صندوق حمایتی و بازنشستگی شرکت فولاد با کلیه اختیارات و وظایف و نیروی انسانی و امتیازات در سازمان بازنشستگی کشور ادغام شود. طراحان این طرح تامین بار مالی این انتقال را از محل سهام قابل واگذاری دولتی در بنگاه های اقتصادی قانونی در نظر گرفته اند.

کوهکن به درآمدها و کسری این صندوق اشاره می کند و توضیح میدهد: صندوق کمی بیشتر از 30 میلیارد درآمد دارد؛ چیزی بیش از 180 میلیارد باید به صندوق تزریق شود تا بتواند حقوق بازنشستگانش را پرداخت کند، در این زمینه هیچ مسئولیتی متوجه وزرات صنعت نیست، چون صندوق نهادی نیست که دولتی باشد. مسئولیتی اگر متوجه هست به طور مستقیم متوجه وزارت کار و در درجه بعد متوجه سازمان برنامه و بودجه است که تکالیفی بر عهده آن گذاشته ایم.

حاجی دلیگانی در مورد این تکلیف میگوید: علی رغم این که آقای نوبخت در جلسات قبل مخالف بود، در این جلسه موافقت و مطرح کرد که شما بروید با صندوق بازنشستگی کشوری صحبت بکنید. اگر آنها موافق بودند چنین چیزی بشود.

مساله مهمی که در این طرح قابل توجه است، معادل سازی حقوق به نحوی است که میزان دریافتی این افراد کمتر از گذشته نشود.

به گفته حاجی دلیگانی، هرکاری که دولت با بازنشستگان کشوری انجام می دهد با آنها هم انجام دهد. چون اینها اصالتا کارکنان دولت بوده اند.

حالا بازنشستگان فولادی چشم انتظارند تا مشخص شود طرح این27 نماینده مجلس کی و باچه شرایطی تصویب و اجرایی خواهد شد؟!

پایان پیام

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا