فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن فولاد خام می رسد

فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن فولاد خام می رسد

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: استراتژی فولاد مبارکه این است که پابه پای توسعه صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۲۵ میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند.

به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، بهرام سبحانی در جریان بازدید مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بورس کالای ایران از فولاد مبارکه با اشاره به عملکرد این شرکت در چهار سال گذشته اظهار داشت: تولید فولاد خام در پایان سال 91 برابر با 6 میلیون و 650 هزار تن بوده که در پایان سال 95 به 7 میلیون و 500 هزار تن رسیده است. در سال 96 هم برنامه تولید 8 میلیون و 630 هزار تن هدف قرار داده شده که با 30 درصد رشد همراه است و در 4 ماهه نخست سال از برنامه هم پیشی گرفته ایم.

وی با بیان اینکه در فولاد مبارکه نسبت به سال 91 بالغ بر 38 درصد افزایش ظرفیت داشتیم، افزود: حدود 53000 میلیارد ریال در پروژه های داخل و خارج فولاد مبارکه سرمایه گذاری کرده ایم که تمام آن از منابع داخلی شرکت بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: طرح 5 میلیون تنی کنسانتره سنگان در اواسط سال آینده راه اندازی می شود و توسعه سبا از 750 هزار تن به 1.6 میلیون تن انجام شده و آمادۀ بهره برداری رسمی است. همچنین در کارخانۀ فولاد مبارکه تولید از 5.4 به 7.2میلیون تن افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حقیقت استراتژی فولاد مبارکه این است که پابه پای توسعه صنعت فولاد کشور در افق 1404 به ظرفیت 25 میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند.

سبحانی در بخش دیگری از صحبت های خود مشکلات مداخله ای دولت در بخش خصوصی را مهم خواند و افزود: بحث اقتصاد آزاد یکی از موضوعات مهم است. در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین دستی می رسد، باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست خود صنایع صورت گیرد.

وی افزود: با عرضه و تقاضا قیمت ها نوسان پیدا می کند؛ به طور مثال نرخ سنگ آهن و گندله ای که فولاد مبارکه خریداری می کند، تابع شمش فولاد خوزستان است که در این دو بخش با 100 درصد افزایش قیمت مواجه بودیم. آیا فولاد مبارکه هم این افزایش قیمت را انجام داده؟ قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش چشمگیر نداشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که اقتصاد، بسته ای است که پارامترهای مختلفی دارد و نمی توان برخی را کنترل و برخی را رها کرد. باید بپذیریم که مکانیزم تسهیل این مهم، بورس کالاست؛ اگر هم ایرادی دارد، باید رفع شود.

وی با تأکید بر اینکه سیستم قیمت گذاری و شورای رقابت جواب نمی دهد، تصریح کرد: بورس کالا راه اندازی شد تا قیمت گذاری ها بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود. اگر قرار است شورای رقابت قیمت ورق را مدیریت کند، باید قیمت مواد اولیه فولادسازها مانند سنگ آهن و گاز را هم مدیریت کند.

سبحانی ادامه داد: در حقیقت بالا و پایین صنعت باید با هم دیده شود؛ چون به صورت یک زنجیره در حال فعالیت است. در حقیقت بورس نقشی در تعیین قیمت ندارد. فروشنده و خریدار در کنار هم به توافق می رسند و بورس کالا فقط فضای مذاکره را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه هم نقشی در تعیین قیمت ندارد، تأکید کرد: برخی برای بهره برداری های خاص خود، آب را گل آلود می کنند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا