FATF از تبهکاری مالی جلوگیری می‌کند/ واقعی نبودن صورت‌های مالی موجب توزیع سودهای موهوم می‌شد

FATF از تبهکاری مالی جلوگیری می‌کند/ واقعی نبودن صورت‌های مالی موجب توزیع سودهای موهوم می‌شد

کامران‌ندری،کارشناس ارشد بانکی در مورد بخشنامه اخیر بانک مرکزی در خصوص‌صورت‌های مالی‌جدید بانک‌ها و ارائه آنها بر اساسIFRS اظهار داشت: یکی‌ از اقدامات درست بانک مرکزی در جهت شفاف ‌سازی صورت‌های مالی بانک ‌ها بود که از سال‌ های پیش هم مطرح شد.


کامران ندری گفت: صورت‌های مالی قدیمی بانک‌ها با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایلنا، کامران‌ندری،کارشناس ارشد بانکی در مورد بخشنامه اخیر بانک مرکزی در خصوص‌صورت‌های مالی‌جدید بانک‌ها و ارائه آنها بر اساسIFRS اظهار داشت: یکی‌ از اقدامات درست بانک مرکزی در جهت شفاف ‌سازی صورت‌های مالی بانک ‌ها بود که از سال‌ های پیش هم مطرح شد.

وی افزود: در روش‌های حسابداری پیشین که بانک‌ ها شناسایی می ‌کردند سود ها و درآم دها واقعی ‌نبودند و دست ‌اندرکاران صورت های مالی سود های موهومی را در نظر می‌ گرفتند.

ندری با بیان اینکه سودهایی که بین سپرده ‌گذران تقسیم می ‌شد به نوعی زیر سوال می ‌رفت گفت: مشخص نبود که این سود ها از چه محلی به سپره گذاران پرداخت شده است و این امر مشکلاتی را برای بانک‌ ها به وجود می‌آورد زیرا این موضوع باعث شد تا درآمد هایی‌ ایجاد شود که موهوم بوده و مدیران بانک ‌ها فکر آن را هم نمی‌کردند.

ندری خاطر نشان کرد: در صورتی که این بخشنامه پیاده و اجرایی شود این صورت‌ های مالی‌ ضمن شفاف و دقیق‌تر شدن، مشکلات و مسائل بانک‌ ها را نیز روشن ‌تر خواهد کرد و می ‌تواند به مرور زمان مورد قبول بانک های خارجی و نهاد های مالی بین المللی نیز قرار گیرد.

این کارشناس بانکی‌ افزود: صورت‌ های‌ مالی‌ قدیمی‌ بانک ‌ها با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد اما با صدور این بخشنامه از سوی بانک مرکزی که حدود ۱ تا ۲ سال هم از عمر آن می‌گذرد و هنوز پیاده‌سازی نشده یک قدم به سمت استانداردهای بین‌المللی نزدیکتر خواهیم شد.

وی در خصوص FATF نیز گفت: این موضوع مربوط به الزامات و استانداردهای مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی‌تروریسم است و قطعنامه‌های شورای امنیت از این استانداردها حمایت کرده و تمام کشورهای دنیا را ملزم به رعایت آن می‌کند .

ندری تصریح کرد: در صورتی که این استانداردها رعایت نشود بستری برای مافیای بین‌المللی و تبهکاران مالی برای تطهیر اعمال‌ نامشروع ‌شان فراهم خواهد شد تا به اهداف‌ شان دست یابند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا