تحت تأثیر کاهش ارزش دلار؛

فلز نقره ای صعودی شد

فلز نقره ای صعودی شد

هفته گذشته قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌طور میانگین نزدیک به یک هزار و ۹۰۳ دلار به‌ازای هر تن معامله شد که نسبت به میانگین قیمتی هفته پیش از آن حدود ۰.۲۱ درصد افزایش داشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،این رشد قیمتی در حالی رخ داد که در هفته گذشته، موجودی انبارهای آلومینیوم بورس فلزات لندن در مجموع ۷ هزار و ۳۵۰ تن افزایش داشت. عمده دلیل افزایش قیمت این فلز در بورس فلزات لندن، مرهون کاهش شدید ارزش دلار در روزهای پایانی هفته گذشته بود.

 نمودار ۱، تغییرات قیمت نقدی و موجودی آلومینیوم انبارهای بورس فلزات لندن را در ۴ هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، قیمت آلومینیوم در روز دوشنبه، ۲۴ جولای حدود ۰.۵۸ درصد نسبت به روز جمعه ۲۱ جولای افت داشت و به سطح یک هزار و ۸۹۰ دلار بر هر تن رسید. این در حالی بود که شاخص ارزش دلار در این روز حدود ۰.۱۳ درصد رشد داشت که از عوامل تأثیرگذار در افت قیمت آلومینیوم در این روز بود.

پس از آن، آلومینیوم روز سه‌شنبه، ۲۵ جولای را با وجود افزایش ۲۴.۳ هزار تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، با قیمت متوسط یک هزار و ۸۹۶ دلار به‌ازای هر تن به‌پایان رساند که حاکی از رشد ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز دوشنبه بود. علاوه بر افزایش موجودی انبارها، ارزش دلار نیز در این روز ۰.۰۸ درصد افزایش یافت. برخی از تحلیل‌گران افزایش قیمت آلومینیوم در این روز را تداوم موج معاملات فلزات پایه از روز پیش از آن، دوشنبه، دانسته‌اند که این موج معاملات نیز به آلومینیوم در روز سه‌شنبه سرایت کرد.

روز چهارشنبه، ۲۶ جولای، را می‌توان بهترین روز آلومینیوم در بورس فلزات لندن به‌شمار آورد. این فلز در این روز شاهد رشد ۰.۸۲ درصدی نسبت به روز گذشته آن بود و به سطح یک هزار و ۹۱۲ دلار بر هر تن رسید. گرچه حدود ۳ هزار و ۴۲۵ تن از موجودی انبارها در این روز کاسته شد، ولی علت اصلی افزایش قیمت آلومینیوم را باید کاهش ۰.۴۱ درصدی شاخص ارزش دلار دانست. البته از تأثیر افزایش قیمت مس به‌عنوان فلزی تأثیرگذار در روند قیمتی سایر فلزات نیز در رشد قیمت آلومینیوم نباید غافل شد (که خود متأثر از کاهش شاخل ارزش دلار بود.)

این روند تا روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد و قیمت آلومینیوم را در بازار بورس فلزات لندن به یک هزار و ۹۲۳ دلار به‌ازای هر تن رساند. حتی رشد ۰.۲۰ درصدی شاخص ارزش دلار در این روز نتوانست از تب و تاب معاملات بکاهد. البته تصمیم روسیه به‌همراه ۳ کشور برتر تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه (امارات متحده عربی، بحرین و قطر) برای تشکیل انجمنی با هدف مقابله با مسئله مازاد عرضه این فلز، در رشد قیمتی تأثیرگذار بود.

در نهایت با خاموش شدن تب معاملات، قیمت آلومینیوم در روز جمعه، ۲۸ جولای حدود ۱.۶۱ درصد نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش یافت و به سطح یک هزار و ۸۹۲ دلار بر هر تن رسید. گفتنی است که روند تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده که به محض افزایش آن به بالای سطح یک هزار و ۹۰۰ دلار، سریعا قیمت آن تحت فشار قرار گرفته تا به زیر سطح ۱.۹ هزار دلار کاهش یابد.

منبع:اخبار فلزات

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا