سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد ریالی در بخش معادن کشور

سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد ریالی در بخش معادن کشور

گروه معادن - مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: با تلاش دولت تدبیر و امید حدود 66 هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری در بخش معادن کشور اختصاص یافت.

به گزارش ماین نیوز، وجیه الله جعفری سه شنبه شب در جریان بازدید از کارخانه فروکروم جغتای افزود: 80 درصد این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و 20 درصد توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو انجام می شود. برنامه ریزی شد امسال 20 هزار میلیارد ریال از این حجم سرمایه گذاری با همراهی بخش خصوصی در معادن صورت گیرد.

وی به تلاش دولت دهم برای واگذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: اما دولت یازدهم با واگذاری این شرکت به عنوان یکی از بازوهای توانمند وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو مخالفت کرد تا زمینه برای حضور سرمایه گذاران در بخش معدن و توسعه فعالیتهای معدنی در کشور فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بالغ بر 400 میلیون تن زغالسنگ، 9 تن طلا و 350 میلیون تن آهن به ظرفیت معادن کشور اضافه شد.

وی گفت: در سالهای اخیر در مجموع 19 گزارش عملیات اکتشاف و 21 پروانه اکتشاف معدن در سطح کشور صادر شده که با جذب سرمایه گذاران زمینه برای ایجاد کارخانه های جدید فراهم می شود.

جعفری افزود: تنها در سال 1393 بیش از 80 هزار متر حفاری به منظور اکتشاف معادن در سطح کشور انجام شد که این رکورد در طول مدت زمان فعالیت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران کم سابقه است. امسال نیز طرحهای حفاری به منظور اکتشاف برخی معادن در سطح کشور انجام می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی گفت: خام فروشی مواد معدنی تنها باعث خروج سرمایه می شود و هیچ ارزش افزوده ای برای کشور ندارد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: نشستهای مختلفی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضاء کمیسیون صنایع و معادن در زمینه جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی برگزار شد که از نتایج آن تدوین بسته های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران جهت توسعه کارخانه های فرآوری مواد معدنی است.

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری روی مواد معدنی نیز از خروج مواد خام از کشور جلوگیری می کند گفت: فروکروم از جمله مواد معدنی است که فرآوری آن می تواند دارای ارزش افزوده مناسبی باشد اما به دلیل اینکه خام فروشی این ماده معدنی به راحتی انجام می شو، کمتر به موضوع فرآوری توجه شده است.
سبحانی فر افزود: کارخانه فروکروم جغتای در زمینه فرآوری این ماده معدنی فعالیت دارد. این مجموعه با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است و این مساله توجه بیشتر مسئولان را برای افزایش ظرفیت تولید این واحد صنعتی می طلبد.

* تولید سالانه هشت هزار تن فروکروم
مدیرعامل کارخانه فروکروم جغتای نیز گفت: با تلاشهای صورت گرفته و حمایتهای دولت ظرفیت تولید فروکروم این مجموعه صنعتی از چهار هزار تن به هشت هزار تن افزایش یافت.

محمدرضا پیرحسینلو ظرفیت تولید سالانه کارخانه را 20 هزار تن فروکروم ذکر و بیان کرد: برنامه ریزی شد تا امسال ظرفیت تولید کارخانه از هشت هزار تن به 15 هزار تن افزایش یابد.

وی افزود: پارسال هفت هزار تن از محصول تولیدی این کارخانه صادر شد که تاثیر بسزایی در افزایش ارزش افزوده این مجتمع صنعتی داشت.
فعالیتها برای تاسیس کارخانه فروکروم جغتای سال 1376 آغاز و این کارخانه سال 1384 به بهره برداری رسید.

فروکروم پرکربن در فولادسازی به منظور افزودن عنصر کروم به فولاد آلیاژی مصرف می شود. فروکروم پرکربن در صنایع ریخته گری و فولادهای آلیاژی سخت و مقاوم در برابر حرارت و ضدزنگ و همچنین در صنایع آبکاری، عملیات حرارتی و تیغه های برش کاربرد دارد.
مرکز شهرستان 48 هزار نفری جغتای در فاصله 350 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا