دکل‌هایی که تهدید نیست

دکل‌هایی که تهدید نیست

اعضای شورای شهر تهران به بهانه اینکه شهر تهران نباید مزرعه دکل‌های BTS شود دستور جمع‌آوری برخی از این دکل‌ها در سطح شهر تهران را صادر دادند، این مساله نه‌تنها منجر به اعتراض اپراتورهای فعال در کشور شد، بلکه اعتراض کاربران را نیز به‌همراه داشت.

اینکه دکل‌های BTS مضر هستند و سلامت شهروندان را به‌خطر می‌اندازند موضوع نخ‌نما و بهانه‌یی است که اعضای شورای شهر تهران آن را مطرح کرده‌اند، اما نه‌تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا مضر و زیان‌ده بودن این دکل‌ها به اثبات نرسیده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نه‌تنها دکل‌های BTS دارای اشعه است بلکه بسیاری از فناوری‌های دیگر ازجمله مایکروویو، تلفن‌همراه، امواج رادیو، ماهواره و... نیز دارای این امواج هستند درنتیجه اگر اشعه دکل‌های BTS مضر است پس امواجی که از این دستگاه‌ها نیز ساطع می‌شود، مضرر خواهد بود! این درحالی است که با جمع‌آوری دکل‌های BTS از سطح شهر تهران خطر برای شهروندان بیشتر است چراکه به دفعات پزشکان عنوان کرده‌اند، درصورتی‌که آنتن‌دهی تلفن‌همراه کم است با آن تماس برقرار نکنید چراکه امواجی که در این لحظه ساطع می‌شود به‌مراتب خطرناک‌تر است، درنتیجه با جمع‌آوری این دکل‌ها آنتن‌دهی کم یا بد می‌شود و سلامت شهروندان به‌مراتب بیشتر از گذشته تهدید می‌شود.

از سویی دیگر روز گذشته سردار جلالی رییس پدافند غیرعامل، یکی از اولویت‌های هشتگانه سازمان پدافند غیرعامل را مربوط به سلامت مردم دانست و اعلام کرد: بحث‌هایی که ازسوی شورای شهر تهران درخصوص زیان‌ده بودن این دکل‌ها برای شهروندان مطرح می‌شود بیشتر شباهت به بهانه دارد.

وی افزود: وظیفه اعضای شورای شهر تهران رسیدگی به مشکلات شهروندان است به‌عنوان مثال برخی کارخانه‌های شیمیایی هست که در مجاورت آنها مدرسه یا محله‌های مسکونی قرار دارد و ممکن است به واسطه نشت این کارخانه‌ها به سلامت مردم آسیب وارد شود.

این درحالی است که در سال90 سازمان انرژی اتمی مطالعاتی روی دکل‌های BTS انجام داد و اعلام کرد این امواج بر سلامت شهروندان تاثیری ندارد.  همچنین وزارت بهداشت هم با استناد به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده که قرار گرفتن ایستگاه‌های BTS خطری برای مردم ندارد به شرط آنکه خروجی از BTS‌ها از شرایط موجود استانداردها تجاوز نکرده و فاصله ایمنی 3 تا 5متری اطراف آنها رعایت شود.

اما اینکه اعضای شورای شهر تهران صراحتا اعلام کرده‌اند که این دکل‌ها غیراستاندارد و مضر است به‌نوعی عملکرد سازمان رگولاتوری را زیرسوال برده‌اند چراکه طبق قوانین گمرک تمام وسایل و تجهیزات مخابراتی که وارد کشور می‌شوند تا زمانی‌که از لحاظ استاندارد جهانی مورد آزمایش قرار نگیرند از گمرک ترخیص نمی‌شوند، درنتیجه ترخیص تجهیزات فقط در زمان استاندارد بودن صورت می‌گیرد. پس این ادعای شورای شهر تهران می‌تواند تنها بهانه‌یی باشد تا این دکل‌ها جمع‌آوری شود.

ازسوی دیگر فراموش نکنیم که سایت شیرینگ که ازسوی شهرداری تهران راه‌اندازی شد این اجازه را به اپراتورهای فعال در کشور داد که با اجازه و جانمایی صورت گرفته ازسوی این سایت اقدام به نصب دکل‌های BTS خود کنند، درنتیجه جمع‌آوری دکل‌هایی که روزی مجوز آنها ازسوی شهرداری تهران صادر شده است از لحاظ زیباشناسی نیز نمی‌توان به نصب این دکل‌ها خرده گرفت.  محمدرسول عبداللهی کارشناس ارتباطی در این خصوص معتقد است: اشعه‌هایی که از این دکل‌ها ساطع می‌شود در صورتی‌که از یک فرکانسی بالاتر برود، می‌تواند زیان‌ده باشد، اما اشعه‌های ساطع شده از این دکل‌ها حتی پایین‌تر از حد استاندارد است.

وی بااشاره به اینکه، جمع‌آوری این دکل‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سلامتی به کاربران و اپراتورها وارد کند، خاطرنشان کرد: شاید بهانه‌جویی‌های شورای شهر تهران دلیل دیگری داشته باشد، چراکه بیش از 20سال از ورود تلفن‌همراه به کشور می‌گذرد و یک شبه این دکل‌ها مضر شده‌اند؟!

وی بااشاره به اینکه نسل سوم و چهارم ارتباطی نیز چند ماهی است ازسوی اپراتورها ارائه شده است، افزود: در صورتی‌که این مشکل حل نشود ارائه این نسل‌ها به کاربران کاملا بیهوده است.

وی ادامه داد: درحالی که تمام کشورهای دنیا در حال پیشرفت هستند، نمی‌توان با یک نظر مانع رشد ارتباطی کشور شد.

همچنین سبحانی‌فرد عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر براساس صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران، شهرداری اقدام به جمع‌آوری برخی دکل‌های BTS کرده است که این مساله مانع رشد ارتباطی کشور می‌شود.

وی افزود: درصورتی‌که اپراتورهای فعال در کشور درخواستی را در این زمینه به مجلس ارائه کنند کمیته مربوطه می‌تواند با بررسی آن اقدام به ارائه لایحه و تصویب آن کند تا به شکل قانون در کشور اجرایی شود.

وی بااشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان ناظر اپراتورها، بر عملکرد اپراتورها نظارت دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه ارتباطی کشور نهاد ناظر رگولاتوری است و شورای شهر تهران نمی‌تواند نقش ناظر ارتباطی را ایفا کند.

وی اظهار داشت: به‌دلیل اختلاف‌نظر و سلیقه نمی‌توان شهروندان را از پیشرفت ارتباطی کشور محروم و ارتباطات ایجاد شده را هم مختل کرد.

در هر صورت به‌نظر می‌رسد هرچه سریع‌تر باید این مشکل حل شود چراکه در این بین این کاربران و شهروندان هستند که هزینه می‌دهند، ازسوی دیگر با ورود اپراتورهای جدید به کشور و ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به‌نظر می‌رسد این‌گونه بهانه‌تراشی‌ها می‌تواند مانع از پیشرفت‌های ارتباطی در کشور شود، مساله‌یی که نه‌تنها رگولاتوری با عنوان ناظر بر اپراتورها باید به آن ورود کند، بلکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز می‌تواند به‌عنوان بالاترین مقام وزارت چاره‌یی برای این بهانه‌تراشی‌های شورای شهر بیندیشد؛ مساله‌یی که به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده به یک چالش جدی بین اپراتورها و شورای شهر تهران تبدیل شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا