نگاهی به گذشته تا آینده معدن مهدی‌آباد

نگاهی به گذشته تا آینده معدن مهدی‌آباد ماین نیوز: فلز روی از پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که بعد از آلومینیوم، مس و فولاد در رتبه چهارم از این نظر قرار دارد. با توجه به اینکه بزرگترین بازار مصرف نهایی فلز روی، فولاد گالوانیزه است،

کارشناسان می‌گویند رشد روی، رابطه مستقیمی با بخش خودرو و ساختمان دارد. از طرفی بزرگترین مصرف‌کنندگان روی، چین و هند هستند و پیش‌بینی می‌شود تا ۵سال آینده، چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده باقی بماند. روی در ۵ سال اخیر، پس از کاهش مقطعی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶م، در سال ۲۰۱۷ به میزان چشمگیری افزایش یافت(به میزان ۲/۶درصد). با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، «گپ» بین روند عرضه و تقاضا تا سال ۲۰۲۵، به حدود ۹ میلیون تن خواهد رسید که این کمبود عرضه، با بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد تا حدودی جبران خواهد شد؛ به طوری که معدن مهدی‌آباد ۳ تا ۴ درصد از تقاضای جهانی فلز روی را تامین می‌کند. درحال‌حاضر، روند جهانی نرخ سرب و روی صعودی است.

در بررسی روند عرضه و تقاضا در سال‌های گذشته و پیش‌بینی‌ها، تناسب بین عرضه و تقاضا برای این فلز برقرار است و این موضوع، مطلوبیت سرمایه‌گذاری پایدار را در فلز سرب و روی نشان می‌دهد.درحال‌حاضر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلز روی در دنیا کشورهای چین، استرالیا، پرو، هند، امریکا و... هستند. بزرگترین شرکت‌های معدنکاری دنیا در حوزه سرب و روی، شرکت سوئیسی گلنکور اکسترانا، شرکت استرالیایی بی‌اچ‌پی بیلتون، شرکت مشترک بریتانیا و استرالیایی ریوتینتو شرکت برزیلی واله و... هستند که در سال ۲۰۱۴م بیشترین درآمد را در حوزه معدنکاری کسب کرده‌اند. ایران در زمینه سرب و روی، بعد از ترکیه، بیشترین ذخیره سرب و روی را در منطقه منا دارا بوده و با توجه به اینکه ذخیره پرعیار انگوران رو به اتمام است، بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد می‌تواند خوراک کارخانه‌های فرآوری سرب و روی را تامین کند. به طوری که با شروع بهره‌برداری از این منبع، در زمینه کانسار محتوی روی با ذخیره قطعی ۱۵۴ میلیون تن کانسار سرب و روی، از نظر ذخیره روی جایگاه هشتم را در جهان به خود اختصاص داده و از نظر ذخیره سرب، در رتبه هفتم جهانی جای می‌گیرد. در واقع ذخیره مهدی‌آباد با ۹/۲ میلیون تن روی محتوی و ۳/۱ میلیون تن سرب محتوی، از نظر رتبه‌بندی ذخیره سرب و روی محتوی، در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته است.

با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی بالای فرآوری، طراحی روش فرآوری مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای فرآوری کانسار سرب و روی از ۲روش فلوتاسیون و لیچینگ می‌توان بهره گرفت. این در حالی است که به دلیل ترکیب شیمیایی کانسار سرب و روی مهدی‌آباد، ممکن است هیچ کدام از روش‌های یادشده، به تنهایی بازدهی بالایی نداشته باشند. ذخیره بالا و عیار کم کانسار مهدی‌آباد، از جمله عواملی است که به سوددهی معدن مهدی‌آباد کمک شایانی می‌کند. استفاده از فناوری‌های به روز علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری در طول بهره‌برداری، استخراج کانسارهای کم عیار را مقرون به صرفه کرده و از طرفی حجم باطله را نیز کاهش می‌دهد. با پایین بودن عیار کانسنگ محتوی سرب و روی در کانسار مهدی‌آباد، خرید تجهیزات بر اساس فناوری‌های روز دنیا، بهره‌برداری از این ذخیره را از لحاظ اقتصادی توجیه می‌کند. به منظور بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد، دولت یازدهم فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در معدن مهدی‌آباد و واگذاری آن به بخش خصوصی منتشر کرد. در این فراخوان کنسرسیومی به رهبری شرکت راهسازی و معدنی مبین از بخش خصوصی واقعی برنده شد. استراتژی‌ها و سیاست‌های اولیه طرح مهدی‌آباد در ۳فاز، تبیین شده و کنسرسیوم برنده این معدن از سرمایه‌گذاران خارجی تا سقف ۱/۵میلیارد دلار استقبال می‌کند.عملکرد موفق بخش خصوصی در معدن بزرگ سرب و روی مهدی‌آباد می‌تواند به عنوان یک الگوی بی‌نظیر، مشوق و راهگشای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به بخش معدن کشور باشد.

حمایت‌ها و تشویق‌های دولت از یک پروژه بزرگ که به بخش خصوصی واگذار شده می‌تواند نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به خود جلب کند و اعتماد و امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری مورد نظر را فراهم آورد. بخش خصوصی تنها با حمایت‌های دولت در ایجاد بستر مناسب برای توسعه و پیشرفت، سازماندهی بخش‌های مختلف دولتی برای همکاری در حوزه‌های زیرساخت، محیط‌زیست، تامین آب و برق و گاز و... قادر به انجام این پروژه خواهد بود. دولت با چنین حمایتی برای تسریع اجرای پروژه، گام مثبتی در جهت جلب اعتماد بخش خصوصی به خود برداشته و با تامین امنیت سرمایه‌گذاری، انگیزه و اشتیاق بیشتری به بخش خصوصی می‌بخشد.


بهرام شکوری
مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا