حوزه زغال سنگ، چالش جدی استان کرمان

حوزه زغال سنگ، چالش جدی استان کرمان

گروه معادن >زغال‌سنگ - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: چالشی که استان کرمان درگیر آن است، در حوزه زغال سنگ است که قیمت تمام شده آن به‌واسطه نیروی انسانی مازاد بالاست و امیدواریم با دریافت یارانه بخش زغال، با کاهش نیروها و بازنشسته کردن شماری از آن‌ها، بخشی از مشکل را کم کنیم.

به گزارش ماین نیوز، «مهدی حسینی‌نژاد» صبح امروز(سه‌شنبه 13 تیرماه) در همایش «معدن، فرصت‌ها و چالش‌ها» در اتاق بازرگانی کرمان اظهار کرد: 30 درصد فعالیت‌های معدنی کشور در استان کرمان در حال انجام است و صنعت، معدن و تجارت سهم 37 درصدی در جی‌دی‌پی استان دارد که براساس برنامه‌ریزی و چشم‌انداز این سهم به 48 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بخش معدن استان کرمان سهم 39 درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد و ذخایر معدنی شناسایی شده استان از 4.7 میلیارد تن به 5.8 میلیارد تن در دولت یازدهم افزایش پیدا کرده است.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: اتفاقات خوبی در تکمیل زنجیره فولاد و مس در استان کرمان افتاده و استخراج مواد معدنی از 45 به 63 میلیون تن افزایش یافته که تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 90 میلیون تن برای تأمین نیاز صنایع فرآوری استان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 24 و نیم میلیون تن تولید کنسانتره در استان کرمان داریم که تا پایان سال 98 به 32 میلیون تن افزایش می‌یابد و 15 میلیون تن تولید گندله داریم که به 28 میلیون تن تا پایان 98 می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به این‌که آهن اسفنجی 3.6 میلیون تن تولید داریم که می‌کوشیم در افق تعیین شده به 10 میلیون تن افزایش پیدا کند، اظهار کرد: کرمان با تولید 10 میلیون تن آهن اسفنجی، به زودی قطب فولاد کشور خواهیم شد.

وی افزود: صادرات استان در سال گذشته یک میلیارد و 174 میلیون دلار و بالاتر از برنامه پیش‌بینی شده بود که این عدد از گمرکات استان دریافت شده در حالی که صادرات استان بیش از 2 میلیارد دلار بوده است.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: 99.6 درصد ارزش سالانه مواد معدنی استان کرمان مربوط به چهار ماده آهن، مس، زغال‌سنگ و کرومیت و ارزش افزوده بخش معدن مربوط به پنج شرکت بزرگ استان است که باید راهکاری برای افزایش نقش معادن کوچک در ایجاد ارزش افزوده پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی ذخایر معدنی استان کرمان در دولت یازدهم 23 درصد افزایش یافته و 20 درصد مساحت استان در این دولت در قالب 25 پهنه توسط اشخاص حقوقی توانمند بخش خصوصی اکتشاف شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه گفت: عدم سرمایه‌گذاری کافی در ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات معدنی نو، حمایت نکردن سیستم بانکی و صندوق توسعه دولتی از بخش معدن، نیروی انسانی مازاد در بخش معدن به ویژه زغال‌سنگ و کرومیت از جمله چالش‌های بخش معدن استان کرمان است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در صنایع پائین‌دستی مس، قطران و شمش فولادی، تحقیق و توسعه و فرآوری عناصر گرانبها نظیر رنیوم، واتادیوم، ورود به بخش اکتشاف در قالب پهنه‌های واگذار نشده و ... از فرصت‌های بخش معدن استان کرمان است.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: چالشی که استان کرمان درگیر آن است، در حوزه زغال سنگ است که قیمت تمام شده آن به‌واسطه نیروی انسانی مازاد بالاست و امیدواریم با دریافت یارانه بخش زغال، با کاهش نیروها و بازنشسته کردن شماری از آن‌ها، بخشی از مشکل را کم کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا