وجود ۵۲ نوع ماده معدنی در معادن استان آذربایجان ش

وجود ۵۲ نوع ماده معدنی در معادن استان آذربایجان ش

گروه معادن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی از شناسایی 52 نوع ماده معدن در معادن این استان خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، « حسین نجاتی» با بیان اینکه بخش معدن یکی از ارکان مهم توسعه استان آذر بایجان شرقی محسوب می شود ، گفت: این استان از نظر میزان ذخایر مواد معدنی جایگاه نخست کشور را دارد ؛ به طور کلی تاکنون وجود 52 نوع ماده ی معدنی در این استان شناسایی شده است که شامل کانی های فلزی از قبیل طلا، مس، آهن و منگنز و غیره است.

وی افزود: همچنین کانی های غیر فلز شامل کائولن، نفلین، زرنیح، سیلیس، پرلیت، دیاتومیت، سنگ های تزئینی و مصالح ساختمانی است.

وی با اشاره به اینکه وجود تنوع مواد معدنی، استان را جز مناطق شاخص معدنی در سطح کشور مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: پتانسیل های سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه ی معادن استان وجود دارد و این استان همواره بستر جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذر بایجان شرقی اعلام کرد: در حال حاضر تعداد 110 محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف، 79 معدن دارای گواهینامه کشف و 650 معدن دارای پروانه بهره برداری با مجموع ذخایر بالغ بر 8/2 میلیارد تن و اشتغال بالغ بر 12 هزار نفر در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر معادن دارای پروانه بهره برداری، 120 محدوده معدنی فعال دیگر نیز دارای مجوز برداشت شن و خاک ماسه و خاک رس در استان در حال فعالیت هستند.

نجاتی یادآور شد: 650 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که از این بین 317 معدن فعال و 57 معدن در وضعیت تعطیلی موقت است.همچنین 222 معدن غیرفعال بوده که آمادگی واگذاری از طریق مزایده پس از طی مراحل مرسوم هستند.
وی افزود: 54 مورد برداشت ناچیز در وضعیت اتمام ذخیره ماده ی معدنی وجود دارد.این استان طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر تعداد معادن فعال پس از استان اصفهان و بالاتر از استان فارس از نظر میزان اشتغال بخش معدن پس از استان کرمان و بالاتر از استان یزد و از نظر میزان استخراج واقعی پس از استان کرمان و بالاتر از استان تهران رتبه ی دوم کشوری را در هر سه مورد داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذر بایجان شرقی گفت: در خصوص مواد معدنی مهم و گاها استراتژیک موجود در استان می توان به وجود 10 میلیون تن ذخیره ماده ی معدنی طلا با استخراج اسمی سالانه 6.1میلیون تن مشتمل بر 6 معدن 565میلیون تن ذخیره ی مس با ظرفیت استخراج اسمی سالانه 3.15 میلیون تن مشتمل بر 13 معدن 2.5میلیارد تن ذخیره ی ماده ی معدنی و غیره اشاره کرد.
به گفته وی، ذخایر مکشوفه فعلی پس از تکمیل فعالیت های جدید اکتشافی در پهنه های اهر، چاریماق و میانه، به ویژه در زمینه فلزات با ارزش همچون طلا و مس ارتقاء خواهند یافت.

نجاتی تاکید کرد: در خصوص صنایع معدنی این استان با عنایت به بیانات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده، فعالیت قابل توجهی درحال انجام است که توسط شرکت های داخلی و خارجی و با سرمایه گذاری مناسب صورت پذیرفته و زمینه اشتغال قریب به 20هزار نفر در این حوزه فراهم شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا