در سال ۲۰۱۷ مصرف داخلی فولاد چین ثابت و صادرات رشد می کند

در سال ۲۰۱۷ مصرف داخلی فولاد چین ثابت و صادرات رشد می کند

دنیای معدن - در سال جاری میلادی چین ۱۰۰ میلیون تن فولاد صادر می کند که نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت در ‏حالیکه میزان مصرف داخلی در این کشور روند کاهشی خواهد داشت.‏

چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فولاد در دنیا است که تقریبا نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند. این کشور هر ساله بخش قابل توجهی از فولاد مورد نیاز بازار جهانی را به بازارهای بین المللی صادر می کند و به دلیل ارزش پایین یوان در برابر دیگر ارزها و قیمت پایین تر مواد اولیه در داخل چین نسبت به دیگر نقاط دنیا، محصولاتش از قدرت رقابت بالایی برخوردار است. اما دلیل پایین تر بودن قیمت مواد اولیه در چین را می توان در پایین تر بودن قیمت نیروی کار در این کشور دانست از طرف دیگر در چین بسیاری از قوانین حامی نیروی کار و بسیاری از بیمه های نیروی انسانی رایج برای مشاغل معدنی و سخت وجود ندارد و به همین دلیل هزینه استخراج مواد معدنی در این کشور نسبت به کشورهای صنعتی کمتر است. حال سوال این است که در سال جاری میلادی چین در بازار تولید و صادرات چگونه عمل خواهد کرد؟

 

صادرات چین رشد می کند

به گزارش موسسه رتبه بندی فیتچ در سال ۲۰۱۷ میلادی صادرات فولاد از کشور چین همچنان در سطح بالا باقی می ماند که دلیل ان را می توان ثبات تقاضا در بازار داخلی این کشور دانست. از طرف دیگر با وجود اینکه مقامات چینی در مورد کاهش ظرفیت تولید فولاد برای از بین بردن مازاد عرضه صحبت کرده اند ولی گام هایی عملی در این زمینه برداشته نشده است و همچنان این کشور با حداکثر ظرفیت ممکن در حال تولید است. این موسسه انتظار دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی حجم صادرات فولاد از کشور چین به مرز ۱۰۰ میلیون تن برسد که یک هشتم کل فولاد تولیدی است و در سالهای باقی مانده دهه جاری میلادی حجم صادرات با افزایش تدریجی همراه خواهد بود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی مصرف فولاد در این کشور بین ۷۰۰ تا ۷۰۵ میلیون تن باقی می ماند که دلیل این مساله را می توان رکود نسبی در بازار مسکن چین و عدم افزایش تقاضای فولاد در بخش ساختمان چین دانست. از طرف دیگر ثبات نرخ رشد سرمایه گذاری در بخشهای زیر ساختی چین هم باعث شده است تا تقاضای فولاد در این کشور رشد چندانی نداشته باشد. تنها نقطه مثبت و نورانی بازار فولاد چین در سال جاری در رونق بخش خودرو و بخش وسایل الکترونیکی مصرفی است که باعث می شود تا مصرف فولاد در صنایع داخلی چین در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا نکند.

 

اقتصاد حامی صادرات است

ارزش پایین یوان در بازار چین و قیمت پایین مواد اولیه در این کشور نسبت به دیگر کشورهای دنیا از مسایلی است که باعث شده است تا سوداوری بخش صادرات بیش از دیگر بخها شود. در واقع کالاهای فولادی تولید چین در بازارهای بین المللی قدرت رقابت بالاتری دارد و به همین دلیل است که فرصتهای صادراتی بیشتری برای این محصولات هم ایجاد می شود .

باید در نظر داشت مازاد عرضه فولاد در چین یا به تعبیر بهتر ظرفیت مازاد فولاد در این کشور باعث شده است که قیمت این فلز و فراورده های ان در سالهای اخیر تنزل یابد . در نتیجه بسیاری از واحدهای تولیدی سوداوری خود را از دست دادند و شمار زیادی از واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شدند ولی به دنبال ایجاد فضای امیدواری برای افزایش قیمت فولاد از ابتدای سال جاری تا کنون ، انتظار می رود فولادسازان چینی دوباره حجم تولیدشان را افزایش دهندو به مسیر تولیدی سابق باز گردند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا