FATF محدودیت های اعمال شده علیه ایران را تعلیق کرد

FATF  محدودیت های اعمال شده علیه ایران را تعلیق کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن ضمن استقبال از تصمیم اخیر گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) مبنی بر ادامه تعلیق محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران، عنوان کرد که این تصمیم امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام است، تضمین می‌کند.


گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) که در فضای پسابرجام و به دنبال اجرای قوانین مربوط به شفاف سازی نظام پولی و بانکی، اقدامات تنبیهی علیه ایران را به مدت یکسال متوقف کرده بود، اعلام کرد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان این محدودیت ها را معلق نگه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از تارنمای خبری فایننشال تریبون، این نهاد در بیانیه خود ضمن تقدیر از تهران به واسطه گام های برداشته شده در راستای بهبود شفافیت اقتصادی، تاکید کرده است که تا زمان اجرای تمامی اقدامات لازم برای رفع کاستی های شناسایی شده، ایران را به طور دائمی از فهرست سیاه خارج نمی کند.

گروه اقدام مالی یا FATF به ابتکار هفت کشور صنعتی دنیا موسوم به «جی هفت» در سال 1989 و با هدف شفافیت مالی و مقابله با پولشویی تاسیس شد.

این گروه سال 2000 برای نخستین بار علاوه بر توصیه های سالانه، فهرستی از 15 کشور و منطقه از جمله روسیه، لبنان و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که به زعم این گروه در مبارزه با پولشویی (و بعدها تامین مالی تروریسم) همکاری نمی کردند.

این فهرست که از آن زمان با عنوان فهرست سیاه FATF شناخته شده است، در سال های بعد بروز رسانی شد و تمامی اسامی یاد شده پس از اعمال اصلاحات لازم به تدریج تا ژوئن سال 2007 از این فهرست خارج شدند.

FATF در فوریه سال 2016 و پس از اضافه و کم شدن اسامی برخی کشورها، در نهایت ایران را در این فهرست باقی گذاشت.

اما درست چند ماه بعد، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در ایران تصویب و اجرایی شد که این مهم کافی بود تا تمامی اقدام های مقابله جویانه علیه کشورمان به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآید.

این تصمیم همانطور که در بیانیه شورای عالی مبارزه با پولشویی آمده بود، با مخالفت های لابی های صهیونیستی و کشورهایی همراه شد که خواهان حفظ محدودیت ها علیه ایران بودند.

از جمله این مخالفت ها می توان به نامه هشت سناتور آمریکایی به وزیر خزانه داری وقت آمریکا اشاره کرد که تعلیق محدودیت های ایران را نگران کننده خواندند و خواستار باقی ماندن ایران در فهرست سیاه این گروه شدند.

در همین رابطه حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن شامگاه جمعه با انتشار یادداشتی در صفحه تلگرامی‌اش نوشت: اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «اف ای تی اف» که در شهر «والنسیا» در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه‌ای از اقدامات مؤثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تقدیر نمودند و بدین ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف کردند.

وی افزود: کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ تفاهم هسته‌ای برجام است، تضمین کردند.

بعیدی نژاد اضافه کرد: این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که برخی محافل و مراکز تندرو در آمریکا از ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور خواسته بودند که به هر ترتیبی جلوی این تصمیم را بگیرد، اما آمریکا تحت‌فشار کشورهای اروپایی نهایتاً پذیرفت که متن موردحمایت تمامی کشورهای مهم جهان را بپذیرد.

وی افزود: آمریکا با پذیرش متن مصوبه‌ این نهاد بین‌المللی مجبور شد اقدامات مؤثر بین‌المللی ایران در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ایران را مورد تائید قرار دهد و راه را برای رفع محدودیت‌های هر چه بیشتر بانکی و مالی ایران طبق برجام هموار می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا