حذف یک‌سوم درآمدهای صادراتی

صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی به صفر رسید

صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی به صفر رسید

گروه معادن >زغال‌سنگ - تحریم‌های سازمان ملل برضد کره‌شمالی و ممنوعیت صدور زغال‌سنگ این کشور به چین حجم زغال‌سنگ صادراتی این کشور را در ماه گذشته میلادی به صفر رساند.

به گزارش ماین نیوز، صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی به دلیل ممنوعیت ارسال به چین و تحریم‌های سازمان ملل در ماه آوریل گذشته (نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت) به صفر رسید. این خبر براساس داده‌هایی که سازمان اطلاعات انرژی امریکا روز جمعه گذشته منتشر کرد، به‌دست آمده و مهم‌ترین دلیل مطرح شده برای این رویداد به تصمیم جدید چین مبنی‌بر ممنوع کردن واردات زغال‌سنگ از این کشور همسایه خود در ادامه امسال میلادی که مسلح به سلاح هسته‌ای است برمی‌گردد. بنابر داده‌های یادشده حجم محموله‌های زغال‌سنگی که با کشتی از کره‌شمالی به کشوری که نام آن برده نشده است، از رقم ۱/۴ میلیون تن به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار در ماه ژانویه (اواسط دی تا اواسط بهمن) گذشته، در ماه آوریل امسال به صفر رسید.

در این اطلاعات به طور صریح به چین اشاره نشده اما تحلیلگران سازمان اطلاعات انرژی امریکا فرض را بر پکن گذاشته‌اند چون این غول آسیایی در سال گذشته میلادی ۹۹ درصد از صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی را به خود اختصاص داد. پیونگ‌یانگ از زمان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۹ خورشیدی) بر حمایت نظامی و معنوی پکن تکیه داشته و در عرصه جهانی نیز از حمایت همه‌جانبه پکن برخوردار بوده است. حال علاوه بر تغییر سیاستی که چین در این زمینه اتخاذ کرده محدودیت‌هایی که سازمان ملل بر صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی اعمال کرده است نیز به سهم خود در این کاهش موثر بوده است. سازمان اطلاعات انرژی امریکا در ادامه از انتظار خود برای محدود شدن درآمد حاصل از صادرات زغال‌سنگ این کشور به رقم ۴۰۰ میلیون دلار تا پایان امسال میلادی گفته؛ رقمی که حدود یک‌سوم متوسط درآمد ۵ سال گذشته است.

در سال گذشته میلادی ارزش صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی ۱/۲ میلیارد دلار بود که این رقم ۴۰ درصد از کل درآمد این کشور را شامل می‌شد. روسیه دیگر شریک مهم تجاری کره‌شمالی است که حالا درحال تبدیل شدن به تنها مقصد صادراتی زغال‌سنگ پیونگ‌یانگ است و آن گونه که ارقام سازمان اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهند واردات زغال‌سنگ روسیه از کره‌شمالی در فصل نخست امسال میلادی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کمی بالاتر بود. دهه‌هاست که کره‌شمالی یکی از مرموزترین جوامع جهان و در همین حال یکی از معدود کشورهایی است که با قوانین کمونیستی اداره می‌شود. زغال‌سنگ بزرگترین منبع درآمد خارجی آن است و حدود یک‌سوم صادرات رسمی آن را در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴خورشیدی) تشکیل داده است. علاوه بر زغال‌سنگ، کره‌شمالی کامودیتی‌های دیگری مانند سنگ‌آهن و همچنین کالاهای اساسی دیگری مانند خوراک دریایی و لباس به چین صادر می‌کند.

برخی تجهیزات نظامی و گیاهان دارویی هم دیگر اقلام صادراتی از کره‌شمالی هستند که در مقابل فرآورده نفتی، زغال کک، ماشین‌آلات و مواد خوراکی به این کشور وارد می‌شوند. کره‌شمالی سرشار از ذخایر سنگ معدن اورانیوم است. جمعیت این کشور در برآورد سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) حدود ۲۴ میلیون و ۸۲۵ هزار نفر بوده است؛ حدود ۲۰ میلیون نفر، نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند که ۳۷ درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول هستند.

ایرنا در گزارشی که روز ۱۵ خرداد امسال منتشر کرده بود نیز خبر داد: شورای امنیت پس از آزمایش هسته‌ای پنجم کره‌شمالی در ماه سپتامبر (شهریور) سال گذشته این کشور را تحریم کرد و بر اساس قطعنامه ۲۳۲۱ صادرات زغال‌سنگ در زمره این تحریم‌ها قرار گرفت. بر اساس این قطعنامه، کره‌شمالی در یک سال فقط می‌تواند ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ به ارزش ۴۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادر کند که به طور حتم این رقم پیونگ یانگ را از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌کند. سال گذشته میلادی و در پی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی مقامات چین درباره کاهش صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی سخن به میان آورده و اعلام کردند که واردات زغال‌سنگ از این کشور را متوقف می‌کنند و در این زمینه فقط برای رفاه شهروندان کره‌شمالی استثنا قائل هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا