بومی سازی کلمپ الکترود کوره قوس الکتریکی

بومی سازی کلمپ الکترود کوره قوس الکتریکی

دنیای معدن -با تلاش کارشناسان فولاد خراسان و همکاری شرکت سازنده داخلی «کلمپ الکترود» کوره قوس الکتریکی به طور کامل بومی سازی شد.

مدیر خرید فولاد خراسان با اعلام این خبر افزود: در راستای اهداف مدیریت شرکت مبنی بر استفاده حداکثری از توانمندی سازندگان داخل و حمایت از آنان برای تامین قطعات،  واحد ساخت قطعات با هدف بومی سازی و ارتقای توان ساخت داخل، موفق شد، کلمپ الکترود کوره قوس الکتریکی را که در سال 1392 با هزینه ای بالغ بر 18 هزار یورو از دانیلی چین خریداری گردیده بود، با کمک سازندگان داخلی و مهندسی معکوس به دانش فنی ساخت این قطعه که در انحصار شرکت خارجی بود دست یافته و با یک سوم هزینه یاده شده نسبت به تولید و ساخت آن اقدام نماید.

کارشناس مسئول خرید قطعات ساختنی، با اعلام این  که قطعه ساخته شده داخلی از نظر کیفیت با نوع خارجی خود رقابت می کند، افزود:  مراحل  ساخت و شرایط  کاری کلمپ مذکور از نظر دما و میدان مغناطیسی بالا،  از پیچیدگی های  فراوانی برخوردار است و به عنوان مثال مسیر آب خنک کاری این قطعه تقریبا مجهول بود که با پیگیری واحد خرید و همکاری واحد بهره برداری  یک قطعه  مستعمل برای نمونه به سازنده تحویل شد و سازنده پس از برشکاری نمونه موفق به تشخیص مسیر گردش آب شده و با انجام آزمایش کوانتومتری، مواد به کار رفته در این قطعه نیز مشخص گردید.

مجید رییس، از بارزترین مزایای نمونه بومی سازی شده را، نسبت به نمونه خارجی، کاهش تعداد ورق و تغییر مسیر آب نام برد و افزود:  به دلیل وجود خمکاری های پیچیده در حین ساخت قطعه مذکور، شرکت «دانیلی» ایتالیا برای ساخت این قطعه از جوشکاری و خمکاری 10 عدد ورق  استفاده نموده بود که نمونه داخلی با استفاده از برشکاری و خمکاری2 عدد ورق، ساخته شده است. همچنین  به دلیل نقص در مسیر آبگرد کلمپ خارجی (مسیر به صورت مستقیم و یکنواخت) پس از مدت زمانی، مسیر آب دچار رسوب و گرفتگی می شد که در نتیجه منجر به بالا رفتن دمای کلمپ و نشتی می گردید که با بررسی های دقیق سازنده و تغییر مسیر آب از حالت یکنواخت به حالت «همگرا واگرا» مشکل رسوب گرفتگی در کلمپ ساخته شده،  تقربیا مرتفع شد.

وی از دیگر مزایای این قطعه نسبت به نوع خارجی آن را عدم  وجود درز جوش در نمونه داخلی (به خاطر استفاده از ورق یک تکه) دانست و گفت: با این روش سطح داخلی مسیر آبگرد صاف و صیقلی شده و به کاهش میزان رسوب کمک شایانی می کند.

رییس افزود: کوبیک اصلی مسیر عبور شافت سیلندر قفل کننده کلمپ به روش فورج گرم ساخته شده است که این مسئله میزان کارکرد قطعه را افزایش خواهد داد (چرا که فاقد نشت پسماند می باشد) و تغییرجهت شیارهای بلوک محل عبورشافت ازعمودی به مورب نیز موجب کاهش گرفتگی ناشی از رسوبات موجود درآب خواهد شد. با ساخت قطعه بصورت دوتکه به دلیل حجم کمترجوشکاری نسبت به مدل اصلی دانیلی (۱۰تکه)، مشکلات ناشی ازخرابی جوش کاهش می یابد.

گفتنی است این قطعه که پس از دو ماه تلاش و پیگیری «ساخت داخل» شده است، تست سرد خود را پشت سر نهاده و آماده بهره برداری می باشد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا