10 اقدام زیست محیطی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی

10 اقدام زیست محیطی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی

دنیای معدن - مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی 10 اقدام مهم برای ارتقای سطح شاخص های زیست محیطی منطقه انجام داده است.

علی ایرانمنش مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست این مجتمع با بیان این که مسائل زیست محیطی در کنار استخراج و تولید سنگ آهن اهمیت بالایی برای فلات مرکزی ایران دارد، اظهار کرد: تلاش ما این است که با تدوین برنامه ها و اقدامات لازم در هر سال، شاخص های استاندارد تولید معدن در کنار محیط زیست را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات بسیار خوب انجام شده، اختصاص تعدادی نیروی انسانی به عنوان محیط بان در اختیار اداره محیط زیست است تا علاوه بر کمک به محیط زیست، با اداره مذکور نیز تعامل داشته باشیم.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی به نصب دوربین در نقاط مختلف منطقه به عنوان یکی دیگر از اقدامات زیست محیطی این مجتمع اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه ای که با اداره محیط زیست منعقد کرده ایم، کارکنان حراست از طریق مانیتورینگ، منطقه را تحت کنترل دارند و در صورت مشاهده شکارچی، موضوع را به سرعت به محیط بانان اطلاع داده تا اقدام لازم را به عمل آورند.

وی افزود: تاکنون تعدادی شکارچی در حال تله گذاری، توسط نیروهای حراست مشاهده و به محیط زیست اطلاع داده شده و توانسته اند آنها را دستگیر کنند. علاوه بر این، برای سرشماری حیاط وحش منطقه، یکسری دوربین های تله ای را در منطقه نصب کردیم. این دوربین ها به حرکت حساس هستند و هر حیوانی از جمله یوزپلنگ را مشاهده کنند به صورت خودکار فیلم و عکس می گیرند. نتایج و مستندات این دوربین ها را به محیط زیست اعلام می کنیم.

ایرانمنش تصریح کرد: از دیگر اقدامات مجتمع فلات مرکزی این است که تعدادی نیروی انسانی برای انجام سرشماری سالانه حیوانات منطقه در اختیار اداره محیط زیست قرار داده می شود تا در کنار کارکنان این سازمان به امر سرشماری بپردازند.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ سازی و ایجاد منطقه امن برای محیط زیست، صدای انفجار معادن ارزیابی شده و در فواصل مختلف صدای انفجار را اندازه گیری و ارزیابی کرده ایم تا ببینیم این صدا روی زیستگاه تاثیر منفی نگذارد. از این رو با بررسی نتایج، در حد مجاز (در نهایت تا 3 تن انفجار) به پیمانکار مجوز می دهیم.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی با اشاره به موضوع پایش دوره ای محیط زیست منطقه، گفت: طی دوره های مختلف، جنبه های زیست محیطی منطقه از نظر صدا، گرد و غبار تحت کنترل قرار می گیرد و در قالب طرح های خود اظهاری به سازمان محیط زیست گزارش و ارجاع می شود.

احداث ساختمان محیط بانی

وی افزود: احداث ساختمان محیط بانی از جمله اقدامات دیگر مجتمع فلات مرکزی است تا به عنوان مرکز تحقیقاتِ گونه های فلات مرکزی استفاده شود. برای این کار، حدود 500 میلیون تومان هزینه شده است. این ساختمان در اختیار اداره محیط زیست است و زیرساخت های ارتباطی آن فراهم شده و مکان یابی ساخت آن به گونه ای انجام شده که به معادن چاه گز و میشدوان اشراف دارد .

ایرانمنش راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در منطقه میشدوان را به عنوان یکی دیگر از اقدامات زیست محیطی برشمرد و گفت: در منطقه چاه گز نیز در سال جاری، تصفیه فاضلاب احداث می شود. نتایج این طرح بررسی شده و از آب آن برای توسعه فضای سبز استفاده می کنیم. همچنین، آبشخورهایی طبیعی برای حیات وحش منطقه احداث شده است.

وی افزود: با راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب چاه گز و کنترل گرد و غبار سنگ شکن این منطقه در نظر داریم جزو صنایع سبز معرفی شویم. مجموعه فعالیت های صورت گرفته، منجر به دریافت تقدیر نامه های مختلف از اداره کل محیط زیست یزد و سازمان محیط زیست کشور به عنوان حامی یوز آسیایی شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا