وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

امکان تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن

امکان تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن

گروه صنایع معدنی >فولاد - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان تولید ریل را آغاز کرده است و تا ۴۰۰ هزار تن ظرفیت تولید دارد، گفت: با تذکر ما، قرارداد خرید ۶ هزار دستگاه واگن روسی به یک‌هزار دستگاه کاهش یافت و ۴۹۰۰ هزار دستگاه در داخل تولید خواهد شد.

به گزارش ماین نیوز، ‌محمدرضا نعمت‌زاده امروز در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: پیش از این محدودیت‌های درباره حضور شرکت‌های خارجی در ایران داشتیم، اما مشاهده می‌کنیم که حضور شرکت‌های خارجی در چنین نمایشگاه‌هایی چشمگیر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی در ساخت واگن، تجهیزات، امور فنی و... مطلوب ارزیابی می‌شود. اصولاً راه‌آهن شبکه زیربنایی کشور است و اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: هنوز سهم در راه‌آهن ناچیز است، موقعیت جغرافیایی ایران از نظر کوهستانی بودن مسیر موجب شده است که احداث راه‌آهن پرهزینه باشد و به همین دلیل کمتر سرمایه‌گذاری شده است.

نعمت‌زاده گفت: بهترین وسیله برای جابجایی بار صنایع بزرگ راه‌آهن است، اما ما صنایع بزرگ کم داریم، به همین دلیل بسیاری از بارهای متفرقه به سمت جاده سوق می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در کارخانجات فولادی از گذشته، حمل و نقل مواد توسط راه‌آهن انجام می‌شد و با توجه به نیاز معدنی، راه‌آهن توافقنامه‌های جدید با آنها دارد. سال گذشته هم راه‌آهن با معدن گلگهر توافقاتی امضا کردند.

نعمت‌زاده افزود: اخیراً در معدن سنگان توافقاتی انجام شد و ما از توسعه خطوط ریلی حمایت می‌کنیم، زیرا هر چه شبکه ریلی توسعه یابد، صنایع کشور بیشتر درگیر کار می‌شوند.

وی بیان کرد: برخلاف اینکه ادعا می‌شود صنایع راکد است، ما صنایع پیشرفته‌ای داریم، همین الان خارجی‌ها با واگن‌سازی داخلی برای سیستم ترمز قطار در حال مذاکره هستند.

وی اظهار داشت: به شرکت‌های حمل و نقل ریلی توصیه می‌کنم به توان داخل تکیه و اعتماد کنند و ما هم تلاش می‌کنیم گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی توسط سازنده‌های داخلی دریافت شود.

وی افزود: تولید سوزن ریل از سال‌های گذشته اجرا شد، اما یک قطعه مرکزی آن تردیدی وجود دارد که آن هم می‌توان با اخذ تأییدهای بین‌المللی فعال کرد.

نعمت‌زاده گفت: چند ماه پیش که قرار شد واگن روسی خریداری شود، ما به جدّ گفتیم که باید به توان داخل توجه شود و این منجر به اصلاح قرارداد شد، بنابراین 4900 (5 هزار دستگاه) از این واگن‌ها در داخل ساخته می‌شود و یک‌هزار دستگاه هم از خارج می‌آید، چون از قبل ساخته شد.

وی تأکید کرد: راه‌آهن از اولویت‌های دولت دوازدهم است و این توسط رئیس‌جمهور اعلام شده است.

وی اظهار داشت: ‌باید راه‌آهن از لحاظ تأمین منابع و توسعه طوری اقدام کند که سازندگان بتوانند از فاینانس و صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا