سرمایه گذاری خارجی در راه صنعت معدن کشور

سرمایه گذاری خارجی در راه صنعت معدن کشور

در زمینهٔ جذب سرمایه خارجی با شرکت‌هایی از آلمان، لهستان و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی مذاکره کردیم. خانه معدن در سال ۹۵ دو نشست، یکی در آلمان و دیگری در امارات متحده عربی به‌ منظور جذب سرمایه خارجی برگزار کرده است. مذاکراتی با فعالان معدنی در کانادا در حال انجام است.


محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: در جهان، معادن نقش ۵.۵ تا ۶ درصدی در تولید ناخالص ملی کشورها دارند اما مهم‌تر از سهم معادن در GDP، اثرگذاری آن‌ها بر بخش‌های مختلف اقتصاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: معادن نقش به سزایی در توسعه دیگر صنایع ایفا می‌کنند و رونق معادن، حرکت و پویایی و خودکفایی صنایعی مثل صنعت ساختمان را به همراه دارد که صفرتا صد آن به معدن مربوط است. نقش معدن در عمران و توسعه زیرساخت‌ها، نقش اصلی است و در یک کلمه می‌توان گفت معدن مثل خون برای صنعت است. 

وی افزود: معادن در ایران بیشتر در مناطقی قرار دارند که کمتر رشد یافته و مرفه است. این خاصیت معادن باعث می‌شود به‌جای کوچ نیروی انسانی از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ، مهاجرت کارگران به مناطق کمتر توسعه‌یافته را شاهد باشیم که این خود می‌تواند زمینه رونق یافتن مناطق محروم را فراهم کند.

بهرامن گفت: هر واحد کوچک معدنی حداقل برای ۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. در واحدهای متوسط معدنی دست‌کم به ۱۵۰ نفر نیروی انسانی برای کار نیاز است. این آمار نشان می‌دهد که توسعه معادن در سطوح مختلف می‌تواند به چه میزان به افزایش فرصت‌های شغلی در کشور کمک کند.

به گفته این فعال صنفی حتی با حرکت صنعت ساختمان‌سازی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی واحدهای کوچک و متوسط، معدن به سهمی بیش ازآنچه در برنامه ششم توسعه برای آن در نظر گرفته‌شده خواهد رسید.

بهرامن گفت: جذب سرمایه خارجی بنا به دلایلی ازجمله آماده نبودن محیط کسب‌وکار در بخش‌های مختلف با سرعت‌پایین انجام‌شده است اما می‌توان گفت واحدهای کوچک و متوسط بخش معدن در استفاده از فرصت‌های پس از برجام موفق‌تر از دیگران عمل کردند و خروجی سرمایه‌گذاری بر این واحدها را اواخر سال ۹۶ و سال ۹۷ خواهیم دید. برجام برای بخش معدن فرصت‌های خوبی همراه داشته است.

وی تاکید کرد: تأمین تجهیزات امکانی است که امروز برای فعالان معدنی قابل انجام است. هرچند در حال حاضر در برخی زمینه‌ها تحریم‌ها به‌طور کامل لغو نشده است اما تأمین‌کنندگان با استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده پس از برجام امکان تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز و نوسازی امکانات را دارند البته تجهیزاتی که ساخت آن در داخل به‌صرفه و اقتصادی نیست.

به گفته رئیس خانه معدن ایران فعالان معدنی امروز از موضع قدرت امکان تأمین تجهیزات را دارند و دسترسی به تکنولوژی روز فرصت مغتنمی برای این بخش مهم از اقتصاد کشور است. سرمایه‌گذاران عمدتاً با نگاه انتقال تکنولوژی برای همکاری جلو می‌آیند به این دلیل که معادن ایران ظرفیت پاسخ به نیاز صنایع این کشورها را با هزینه منطقی دارد.

وی افزود: در زمینهٔ جذب سرمایه خارجی با شرکت‌هایی از آلمان، لهستان و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی مذاکره کردیم. خانه معدن در سال ۹۵ دو نشست، یکی در آلمان و دیگری در امارات متحده عربی به‌منظور جذب سرمایه خارجی برگزار کرده است. مذاکراتی با فعالان معدنی در کانادا در حال انجام است. شرکت‌های روسی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای تأمین مواد اولیه معدنی علاقه‌مند به همکاری با ما هستند.

بهرامن خاطرنشان کرد: تلاش‌ها در حوزه معدن برای به ثمر رسیدن دست‌کم به سه سال زمان نیاز دارد و البته حمایت‌های بیشتر دولت که نمونه آن را در تشکیل کنسرسیومی برای انجام پروژه‌ای یک میلیارد و چهارصد میلیون دلاری در معدن مهدی‌آباد مشاهده کردیم. معدن مهدی‌آباد نمونه‌ای از کارهای بزرگ دولت برای ورود بخش خصوصی واقعی به اقتصاد است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا