ضرورت حفظ بازارهاي صادراتي فولاد

ضرورت حفظ بازارهاي صادراتي فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - بالاخره بعد از مدت ها کش و قوس درباره وضع عوارض روي سنگ آهن ايراني به نظر مي رسد اين تصميم کنار گذاشته شده و آن طور که کيوان جعفري طهراني در گفت وگو با رويترز اعلام کرده است، قرار نيست عوارض صادراتي روي هيچ يک از انواع سنگ آهن ايراني اعمال شود. کارشناسان معتقدند اين تصميم احتمالا به دليل فشارهاي اروپا و شوراي يوروفر بر توليدکنندگان فولاد ايراني به منظور مقابله با دامپينگ فولاد بوده است.

به گزارش ماین نیوز، يوروفر طي ماه هاي اخير با تحت فشار قرار دادن فعالان توليدکننده حوزه فولاد با طرح اين ادعا که ايران فولاد توليدي خود را با قيمت هاي پايين در اروپا به فروش رسانده و اصطلاحا دامپينگ مي کند از احتمال وضع تعرفه روي واردات فولاد از ايران و 5 کشور ديگر خبر داده بود. اين در شرايطي است که آن طور که کارشناسان داخلي اعلام کرده اند اين موضوع به دليل آنکه ايران روي صادرات سنگ آهن عوارض وضع مي کند و اين مساله به ارزان شدن قيمت اين ماده اوليه در بازارهاي داخلي منتهي مي شود، در نهايت منجر به کاهش قيمت تمام شده فولاد داخلي و صادراتي مي شود.

به عقيده آنها در صورتي که دولت از وضع عوارض روي صادرات سنگ آهن خودداري کند اين مساله مي تواند به تصحيح قيمت ها منجر شده و باعث شود اروپا نيز تا حدي از تصميم خود عقب نشيني کند، چراکه ارزان بودن محصولات ايراني در بازارهاي خارجي مطلقا عامدانه نبوده و بيشتر جنبه فني دارد. اين موارد در شرايطي است که در وضعيت فعلي ايران به شدت به صادرات فولاد به بازارهاي جهاني نيازمند است و ثبات بازارهاي صادراتي از اهميت بالايي برخوردار است. اما اين موضوع چگونه محقق خواهد شد. بررسي ها نشان مي دهند ميزان توليد فولاد در کشور ما در 11 ماه سال گذشته حدود 10 درصد در مقايسه با سال 94 افزايش يافته است.

بر اساس جداول آماري وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين مدت مجموع توليد فولاد خام کشور 16 ميليون و 831 هزار تن بوده است. اين رقم در مدت مشابه سال قبل از آن 15 ميليون و 248 هزار و 200 تن ثبت شده که اختلاف اين دو رقم از رشد 10درصدي توليد فولاد حکايت دارد. اين در حالي است که مصرف فولاد در کشور در مدت مورد بررسي به اين ميزان افزايش نيافته و در نتيجه بايد گفت شکاف عرضه و تقاضا که از پيش در بازار و صنعت فولاد وجود داشت حتي تعميق شده است. به اين ترتيب صادرات محصولات فولادي از موضوعات بسيار حياتي در اين صنعت است.

کارشناسان در اين رابطه با اشاره به هزينه هاي بالاي جانبي در صنعت فولاد ايران و سهم و اهميتي که اين صنعت در اقتصاد کشور و اشتغال به همراه دارد معتقدند ادامه حيات مجتمع هاي توليدکننده فولاد در بخش هاي دولتي و خصوصي موضوعي نيست که بتوان به راحتي از کنار آن گذشت. در حال حاضر سهم صنعت فولاد از توليد ناخالص ملي رقمي در حدود 20 درصد است که با روي کار آمدن کارخانه هاي جديد و طرح هاي فولادي جديد اين موضوع بيشتر باعث پررنگ شدن نقش اين صنعت شده است.با اين حال به نظر مي رسد هنوز سهم ايران از توليد جهاني فولاد بسيار پايين است و با فرض توليد 55 ميليون تني در افق 1404 سهم کشور ما از فولاد جهاني به 3 درصد خواهد رسيد که اين امر باعث شده در جايگاه چهاردهم توليدکنندگان فولاد جهان باشيم که اين مسائل از ضرورت بازنگري در سياست هاي فولادي کشورمان حکايت دارد.اين در شرايطي است که هنوز چالش اساسي کشور ما يعني دولتي بودن توليد فولاد به قوت خود باقي است که اين موضوع خواه ناخواه هزينه هاي توليد را در اين صنعت افزايش داده است.

آمارها نشان مي دهند بخش خصوصي 3 ميليون و 694 هزار تن توليد فولاد را در 11 ماه سال قبل به ثبت رسانده است که کمتر از 20 درصد کل توليد فولاد را شامل مي شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعات آماري خود، ميزان توليدات فولادي را در اين دوره گزارش، 16 ميليون و 86 هزار و 200 تن اعلام کرده است و در مقايسه با مدت مشابه در سال 1394 که 16 ميليون و 86 هزار و 500 تن بود، تغيير قابل توجهي نداشته است. حال با توجه به حجم هزار ميليارد دلاري صنعت فولاد در جهان سهم بخش خصوصي ما در حد صفر محاسبه مي شود که اين موضوع باعث مي شود بخش خصوصي اولا در قياس با بخش دولتي و ثانيا در مقايسه با غول هاي فولادي جهان از جايگاه شکننده اي برخوردار باشد و اين مساله اهميت حفظ بازارهاي کشورمان را در حوزه فولاد به خصوص در بازارهايي همچون اروپا گوشزد مي کند. اروپا در گذشته تنها نگران واردات بي رويه فولاد از چين، به عنوان بزرگ ترين توليدکننده فولاد جهان به اروپا بود، اما اکنون چين شروع به کاهش توليد فولاد خود کرده و ميزان افزايش توليد فولاد هند هم در حال کند شدن است.

پيش بيني بازار فولاد در سال 96
کارشناسان مي گويند بازارهاي صادراتي فولاد مي توانند در سال جاري با رونق روبه رو شوند اما اين رونق در بازار داخلي با اما و اگرهايي روبه رو است و بر همين اساس لازم است تا موضوع بازارهاي بين المللي در صنعت فولاد مورد اهتمام ويژه سياست گذاران قرار گيرد. کارشناسان معتقدند در سال جاري با در پيش رو بودن انتخابات عملا بسياري از سياست ها به پس از برگزاري انتخابات موکول خواهد شد و در نتيجه پيش بيني کوتاه مدت حکايت از آن دارد که در بازار داخلي با تداوم شرايط فعلي روبه رو باشيم، اما در حوزه تجاري مي توان به رونق صادرات فولاد ايران اميدوار بود. با اين حال با روشن شدن نتيجه انتخابات روند حاکم بر بازارهاي مختلف، متناسب با رئيس جمهوري دوازدهم و سياست هاي وي متفاوت خواهد بود و در اين رابطه فعلا نمي توان قضاوت کرد. نکته قابل توجه آن است که با روي کار آمدن مجدد دکتر روحاني به عنوان رئيس جمهوري دوازدهم انتظار مي رود سياست هاي فعلي در حوزه هاي مختلف ادامه يابد که اين موضوع مي تواند رشد ملايم در توليد، مصرف و صادرات فولاد را نشان دهد.کارشناسان معتقدند باتوجه به عوامل داخلي و خارجي به نظر مي رسد بازار فولاد در سال ۹۶ در وضعيت ثبات خود باقي بماند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا