بهمنی:

می‌شود هم چرخ محیط ‌زیست بچرخد هم چرخ معدن

می‌شود هم چرخ محیط ‌زیست بچرخد هم چرخ معدن

گروه معادن - کارشناس ایمنی ایمیدرو معتقد است: موضوع ایمنی و بهداشت در بخش معدن کمتر مورد توجه مسئولان و فعالان این بخش قرار گرفته است.

علی بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره اقدامات ایمنی صورت گرفته در حوزه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: در این حوزه و در موضوع بهداشت حرفه‌ای و محیط ‌زیست فعالیت در آزمایشگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکی از این فعالیت‌های آنالیز است که خدمات آنالیز را به شرکت‌های بخش خصوصی ارائه می‌دهد. اما بخش دیگر فعالیت‌ها پروژه‌ای است که به صورت پرژه‌های مطالعاتی با سازمان‌های دولتی همچون ایمیدرو و یا مراکز خصوصی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش آنالیز به صورت روزمره است. در این بخش مجوزهای لازم برای محیط ‌زیست و بهداشت حرفه‌ای از سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزارت بهداشت و درمان دریافت شده و مشغول بکار هستیم. در این حوزه با ۹۰ شرکت بهداشت حرفه‌ای کشور قرارداد داریم. بطورکلی در حوزه بهداشت حرفه‌ای رفرنس هستیم زیرا بهترین آزمایشگاه کشور محسوب می‌شویم که خدمات ارائه می‌دهد.

بهمنی تصریح کرد: در حوزه محیط ‌زیست نیز فرآیندها شامل آنالیز و خدمات محیط زیستی می‌شود. در حوزه خدمات محیط زیستی نیز از سازمان حفاظت محیط ‌زیست مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم.

به گفته وی، در بخش مطالعه، فعالیت‌های متفاوت‌تر از بخش آنالیز است. در چند سال گذشته پروژه‌های مطالعات متفاوتی در بخش محیط‌ زیست و بهداشت حرفه‌ای انجام شده‌است. به عنوان مثال شناسایی آلاینده‌های آلی دی‌ اکسین و فوران در معادن و صنایع معدنی کشور با همکاری ایمیدرو انجام شده ‌است. این مطالعه برای نخستین بار در این بخش در کشور با استفاده از تولکیت یونیت صورت گرفته‌ است. همچنین در بخش دیگر ارزیابی زیست‌محیطی استفاده از گزنتات‌ها در فلوتاسیون بود که این پروژه در حال اجرا است.

بهمنی اظهار کرد: در کنار موارد یادشده، یک نرم‌افزار مطالعات زیست‌محیطی با همکاری ایمیدرو پیاده‌سازی شده‌ است.

کارشناس ایمنی ایمیدرو درباره کافی بودن این اقدامات بیان کرد: در زمینه محیط زیست، سلامت کار و سلامت نیروی انسانی در بخش معدن جای کار بسیاری وجود دارد. یکی از بزرگترین‌ مشکلات ما در بخش معادن کشور، مسائل زیست‌محیطی است. به عنوان مثال هر معدنی که می‌خواهد فعالیت خود را شروع کند با جوامع محلی و بافت محیط زیستی دچار چالش می‌شود. در نتیجه باید به این موضوع بها داده شود.

بهمنی افزود: در معادن کشور توجه کمی به موضوع ایمنی و بهداشت از سوی سازمان‌های ناظر و فعالان بخش معدن صورت گرفته است. باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. اگر بخواهیم در این زمینه کار را شروع کنیم، پروژه‌های بی‌شماری برای انجام و بررسی وجود دارد اما این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی، صرف زمان و سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به موضوع سخت افزاری بیان کرد: در حوزه سخت افزاری اگر بتوانیم سرمایه را فراهم کنیم، مشکلی نخواهیم داشت. در حال حاضر مشکل سخت افزاری و نرم‌افزاری پس از مشکل نقدینگی قرار گرفته است. نخستین مشکل ما نقدینگی و تامین مالی است که با حل آن می‌توان مشکلات دیگر را نیز حل کرد.

بهمنی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد معدنی و بهره‌وری در معادن کم است، اظهار کرد: این موارد موجب شده تا نقدینگی تامین نشود. از سوی دیگر در چند سال گذشته ارتباط ما با دنیا قطع بود، حال در دولت یازدهم این ارتباط در حال شکل‌گیری دوباره است. برجام فرصتی بود تا ارتباط ما با دنیا شکل بگیرد. البته شکل‌گیری دوباره این ارتباط نیازمند صرف زمان است.

وی با اشاره به اینکه ایمیدرو فرصت ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی را فراهم کرده ‌است، افزود: در این رابطه بطور اختصاصی مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی با شرکت مینتک (Mintech) آفریقای جنوبی وارد همکاری شده است. همچنین با چند شرکت دیگر از چین و آفریقای جنوبی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.

به گفته بهمنی، در حال حاضر گروه‌های آموزشی مختلف برای موضوع انتقال دانش در زمینه محیط‌ زیست و فرآوری مواد معدنی به آفریقای جنوبی فرستاده شده‌اند.

وی تصریح کرد: می‌شود در کنار حفظ محیط ‌زیست چرخ معدن و صنعت نیز بچرخد اما این اتفاق مستلزم همکاری میان سازمان حفاظت محیط‌ زیست با سازمان‌ها مجری مانند ایمیدرو، زمین‌شناسی و ... است. باید بروکراسی موجود در این میان کنار گذاشته شود و با همکاری میان سازمان‌ها مشکلات را حل کرد. البته توافق‌های بین بخش میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و بخش معدن ایجاد شده و جلسات مستمر در این رابطه برگزار می‌شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا