زمستان فولادی‌ها بهار شد

زمستان فولادی‌ها بهار شد

دنیای معدن -یکی از راه‌های خروج از رکود در ایران، استفاده از مکانیزم‌های تامین مالی در بورس کالا است که فولادسازان طی سال جاری با استفاده از این مکانیزم‌ها توانستند بسیاری از محصولات خود را به فروش برسانند.

رونق فولاد در بورس کالا بیش از سایر فلزات است، چرا که اغلب مصرف‌کنندگان و صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد قادرند این فلز را خریداری کنند و به مصرف خود برسانند. به‌گونه‌ای که در هفته منتهی به ۱۱ اسفند سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۷۶ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا معامله شد. این موضوع رونق بسیار مناسب محصولات فولادی را در بورس کالا نشان می‌دهد.طی دو سال گذشته که صنایع فولادی در ایران و جهان در رکود به سر می‌بردند، یکی از راه‌های خروج از این وضعیت در ایران، استفاده از مکانیزم‌های تامین مالی و فروش در بورس کالا پیشنهاد شد. فولادسازان نیز طی سال جاری و به‌تدریج با استفاده از این مکانیزم‌ها توانستند بسیاری از محصولات خود را که از سال پیش در انبارهای آنها دپو شده بود، به فروش برسانند و به‌تدریج از شرایط رکودی خارج شوند. از جمله شیوه‌های تامین مالی در بورس کالا، سلف عادی و سلف مچینگ هستند.

در شیوه اول که تقریبا تمامی فولادسازان بزرگ ایران از آن استفاده می‌کنند، پس از اعلام موجودی انبار از سوی فولادساز، متقاضی موجودی را خریداری کرده، سپس طی مدت مقرر که معمولا یک تا دو ماه به‌طول می‌انجامد، متقاضی محصول مورد نیاز خود را از در انبار شرکت تهیه و در همان‌جا، تسویه حساب می‌کند. در نوع دومی یعنی سلف مچینگ، تنها میزان تقاضا ثبت می‌شود و عرضه‌کننده با توجه به میزان تقاضا در بورس، اقدام به عرضه محصول می‌کند. طبق آمارها طی هفته گذشته یعنی از هفتم تا ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۴۲ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شده است. این میزان عرضه با تقاضای ۱۷۶ هزار تنی مواجه شد و فولادسازان نیز توانستند همین میزان فولاد را معامله کنند و به فروش برسانند. در میان محصولات فولاد، بازار محصولات تخت بیش از سایر فولادها گرم بود. در این بین حدود ۳۴ هزار تن ورق گرم در بورس کالا از سوی فولادسازان عرضه شد که این محصول با توجه به نوع عرضه یعنی مچینگ، با تقاضای ۹۵ هزار تنی مواجه و همین میزان نیز معامله شد. پس از آن محصولاتی همچون تختال نیز با استقبال متقاضیان مواجه شد و بیش از ۶۲ هزار تن انواع تختال نیز مورد معامله قرار گرفت. محصولات طویل نیز در بورس کالا عرضه شد که شامل شمش بلوم، تیرآهن و سبد میلگرد می‌شود. شمش بلوم به میزان ۱۵ هزار تن معامله شد و یک هزار تن تیرآهن نیز به فروش رفت.در میان شرکت‌های فولادی، همچون همیشه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصول فولادی در بورس کالا بود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا