دومین اقدام ترامپ در حمایت از زغال‌سنگ

دومین اقدام ترامپ در حمایت از زغال‌سنگ

گروه معادن >زغال‌سنگ - دولت ترامپ در حمایت از صنعت زغال‌سنگ ایالات متحده امریکا تصمیم جدیدی گرفته که مربوط می‌شود به چگونگی احتساب حق امتیاز بر زغال سنگی که از سرزمین‌های فدرال و سرزمین‌های سرخپوستی استخراج شده است.

به گزارش ماین نیوز، وزارت کشور در ارزش زغال سنگی که از زمین‌های عمومی استخراج می‌شود تغییراتی اعمال کرده به این معنا که قوانین حاکم بر این صنعت در جای خود باقی خواهد ماند؛ قوانینی که دولت اوباما برای تغییر آنها قسم یاد کرده بود و می‌گفت به درستی محاسبه نشده و در صورت تغییر آنها همه مالیات‌دهندگان از فروش زغال سنگ به آسیا و دیگر بازارهای صادراتی سهمی مساوی دارند.

به نظر می‌رسد تصمیم جدید ترامپ بر مبنای باقی ماندن قوانین و تغییر نکردن آنها بحث‌برانگیز شود، اما برای شرکت‌های زغال سنگی که در تلاش هستند از داشتن سهم برابر با دیگر مالیات‌دهندگان از فروش زغال سنگ اجتناب کنند، اتفاق خوشایندی است. راب بی‌شاپ رییس کمیته منابع طبیعی ایالات متحده در این باره می‌گوید: تغییر قوانین می‌تواند به افزایش نرخ برق مصرف‌کنندگان منتهی شود و صنایع همگانی را به پرداخت هزینه بیشتر برای زغال سنگ مجبور کند، بنابراین دولت ترامپ تصمیم درستی برای تعلیق این تغییر غیرمنطقی و از نظر قانونی مشکوک گرفته است.

با این وجود قانونگذاران فدرال و گروه‌های دیده‌بان همواره معترض بوده‌اند به اینکه مالیات‌دهندگان سالانه صدها میلیون دلار را از دست می‌دادند، چون حق امتیازهای وارد بر زغال سنگ از زمین‌های عمومی به درستی محاسبه نمی‌شد. در سال گذشته میلادی شرکت‌های امریکایی ۳۱۶ میلیون تن زغال‌سنگ را از زمین‌های فدرال و سرخپوستی به ارزش ۵/۴ میلیارد دلار فروختند که بر اساس اطلاعات وزارت کشور ارزش آن فروش‌ها حدود ۶۰۰ میلیون دلار در حق امتیازها گزارش شده است. بیشتر زغال‌سنگ برآمده از زمین‌های عمومی در ایالت وایومینگ و معادن مونتانا، کُلورودا، یوتا و نیومکزیکو همچنان نقش چشمگیری در حق امتیازها دارند. زغال‌سنگ در تولید حدود یک سوم از برق امریکا سهم دارد؛ رقمی که در طول سال‌های اخیر افت شدید داشت چون گاز طبیعی ارزان سهم بیشتری از بازار به‌دست آورده است. این دومین گامی به شمار می‌آید که ترامپ در مسیر حمایت از زغال سنگ برداشته، پیش از این در ۱۶ فوریه سال جاری میلادی (۲۸ بهمن ۱۳۹۵) نیز او قانونی را امضا کرد مبنی بر پایان دادن بر حمایت از آبراهه‌ها در مقابل باطله‌های استخراج زغال سنگ؛ در همین امتداد قانون جریان حمایت از معدنکاری در سطح نیز ازسوی اوباما وضع شده بود و استخراج‌کنندگان زغال سنگ در برابر آن مقاومت می‌کردند. همه این تغییرات قانونی از سیاست انرژی دولت ترامپ که متمرکز بر بخش‌های نفت و گاز و احیای صنعت زغال سنگ است، منشعب می‌شود؛ سیاستی که او کمتر از یک ساعت پس از ادای سوگند آن را منتشر کرد و به اطلاع عموم رساند. براساس گزارشی که ایرنا به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌سی نیوز، در اوایل بهمن گذشته منتشر کرده بود، در گزارش مربوط به سیاست انرژی دولت ترامپ آمده سیاست قوی انرژی با درک این مسئله آغاز می‌شود که ما منابع گسترده مهارنشده‌ای از ذخایر انرژی در امریکا داریم.

دولت ترامپ از انقلاب گازی و نفت شیل برای بازگرداندن مشاغل و رفاه میلیون‌ها امریکایی استقبال می‌کند. در صدر منابع نفت و گاز، ما تمرکز جدیدی بر زغال سنگ خواهیم داشت. در این گزارش همچنین آمده است: دولت ترامپ به فناوری پاک در حوزه زغال سنگ و احیای صنعت زغال سنگ امریکا که از مدت‌ها قبل آسیب دیده، متعهد است. فناوری پاک در زمینه زغال سنگ، مجموعه‌ای از روش‌ها را تشکیل می‌دهد که آلوده‌ترین بخش‌های زغال سنگ حذف می‌شوند، اما این فناوری بدون آلودگی نیست و هزینه‌های دستیابی به انرژی را افزایش می‌دهد. ترامپ همچنین از سیاست‌های مربوط به تغییر آب و هوایی انتقاد کرده و آن را حقه ابداعی چینی‌ها توصیف کرده است. همچنین در اخبار جدید منتشر شده از سوی ایرنا به نقل از رویترز، منابع آگاه از صدور یک فرمان اجرایی جدید در چند روز آینده از سوی ترامپ خبر می‌دهند که محدودیت‌هایی را که با هدف مقابله با تغییرات زیست‌محیطی برای استخراج زغال سنگ و تولید کربن اعمال شده بود، لغو می‌کند.

دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود سخنرانی جنجالی کرد که بخشی از آنها به توافق آب و هوایی پاریس و کمک چند میلیون دلاری امریکا به جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین مربوط می‌شد. همچنین ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد کشورش از توافق آب وهوایی پاریس خارج خواهد شد. توافقنامه آب و هوایی پاریس ۴ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۴ آبان ۱۳۹۵) با کسب بیشترین آرا، تصویب و لازم‌الاجرا شد که در نتیجه ۴ سال رایزنی میان کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرمایش زمین، حاصل شده بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا