دهاقین در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

بهره‌برداری از فاز ۲ فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش در اوایل ۹۷

بهره‌برداری از فاز ۲ فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش در اوایل ۹۷

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بیان کرد: خوشبختانه مشکلات بانکی پس از برجام در حال حل شدن است.

علی دهاقین در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره سمپوزیوم و نمایشگاه فولاد ۹۵ در تبریز اظهار کرد: خوشبختانه بازدید از غرفه فولاد کاوه جنوب کیش خوب بود و با شرکت‌های متفاوتی ملاقات داشتیم.
وی درباره آخرین وضعیت فولاد کاوه جنوب کیش تصریح کرد: فولاد کاوه جنوب کیش توانست در سال جاری به اهداف مشخص شده در حوزه بودجه دست پیدا کند. سال ۹۵، سال اول ما بود و از مرداد ماه فولاد‌سازی آغاز شد. البته افتتاحیه رسمی فولاد‌سازی در مهر ماه انجام گرفت. تا به امروز ۶۰۰ هزار تن تولید داشته‌ایم. همچنین در کنار این موضوع صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری را نیز شاهد بودیم.
امیدواریم در سال آینده کارخانه به ظرفیت اسمی خود یعنی ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تن برسد. از سوی دیگر ۸۰ درصد تولید نیز برای صادرات در سال آینده هدف‌گذاری شده که امیدواریم این رقم نیز محقق شود.

دهاقین با اشاره به موضوعات صادرات و بازارهای هدف افزود: در حال حاضر در موضوع صادرات پس از برجام مشکلات بانکی رو به بهبود است و این موضوع بطور کامل در مراودات میان شرکت‌های خارجی قابل رویت است. امیدواریم در سال آینده مشکلات بانکی بطور کامل حل شود.

وی درباره موضوعات مطرح شده درباره دامپینگ نیز بیان کرد: بنده موضوعات مطرح شده را قبول ندارم. شاید این مساله یک بهانه باشد تا بتوانند با استفاده از آن از دولت یک کشوری امتیازهایی دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با بیان اینکه بازاریابی در حوزه صادرات کار آسانی نیست، گفت: می‌توان عنوان کرد رقابت در بازارهای صادراتی نوعی جنگ است. ما درحال حاضر به بازارهایی ورود پیدا کرده‌ایم که این بازارها در دست چینی‌ها یا شرکت‌های دیگر بود اما اقدامات صورت گرفته در این بازارها بسیار خوب بوده است.

به گفته دهاقین، بازارهای صادراتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش شامل، جنوب شرق آسیا، ویتنام، تایوان، تایلند، اردن و اندونزی می‌شوند که فعالیت‌های خوبی در آنها صورت گرفته است.

وی درباره تعاملات این شرکت با گل گهر اظهار کرد: مشکل خاصی با مجموعه گل‌گهر وجود ندارد. البته تامین مواد اولیه ما از طریق شرکت سرمایه‌گذاری گل گهر و چادرملو انجام می‌شود. اما مشکل مربوط به زنجیره فولاد است. در زنجیره فولاد در حال حاضر تعادلی بین تولید و مصرف گندله وجود ندارد. با توجه به انتشار برخی اعداد و ارقام پیش‌بینی من کسری گندله را نشان می‌دهد اما در آن سوی ماجرا شاهد مازاد کنسانتره هستیم. امیدواریم، این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو مدیریت شود.

دهاقین افزود: در سال جاری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش تنها ۱ یا ۲ بار به دلیل برخی شرایط گندله را از روسیه وارد کرده است. البته با توجه به عدم رقابت‌پذیری قیمت داخلی با خارجی، این کار توجیه اقتصادی ندارد اما به دلیل آنکه این کارخانه نزدیک به ۸۰ درصد محصول خود را صادر می‌کند، این توجیه اقتصادی مشاهده می‌شود. البته سعی ما بر این است از تولید داخل حمایت کرده و نیاز خود را از داخل تامین کرده تا بتوانیم برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی درباره همکاری با سازمان منطقه ویژه خلیج‌فارس نیز تصریح کرد: منطقه ویژه خلیج‌فارس از مزیت‌های بسیاری برخوردار است و ساخت این کارخانه در این منطقه تنها به دلیل وجود مزیت‌ها و ظرفیت‌های این منطقه صورت گرفت.

دهاقین گفت: در حال حاضر با توجه به قرار گیری کارخانه در منطقه ویژه، تعرفه‌های گمرکی در واردات و صادرات پرداخت نمی‌شود اما در کنار این موضوع در زمان احداث این کارخانه‌ها، تعهداتی که قرار بود در ایجاد زیرساخت‌ها (تامین آب، برق، گاز و ...) ایجاد شود، انجام نشد. به عنوان مثال ما خودمان در حوزه آب سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. امیدواریم این مشکلات حل شود و به جای آنکه سرمایه‌گذار خودش در بحث زیرساخت وارد شود، انرژی خود را صرف سرمایه‌گذاری کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت فولاد کاوه جنوب کیش جزو بدهکاران به منطقه‌ ویژه است؟ اظهار کرد: حجم بدهی‌های ما با تمامی شرکت‌ها به دلیل بالا بودن مراودات کاری، باعث می‌شود تا در برخی موارد بدهکار تلقی شویم. به عنوان مثال وقتی مصرف برق ما ماهی ۸ میلیارد است، ۲ ماه ۱۶ میلیارد تومان می‌شود، در نتیجه می‌گویند بدهکار هستید اما اقدامی که ما در ۲ سال گذشته انجام داده‌ایم آن است که نگذاشته‌ایم حجم بدهی‌ها افزایش پیدا کند. با توجه به شرایط رکودی که صنعت فولاد کشور با آن مواجه بود، ما با تمامی شرکت‌ها همسو بودیم تا برای آنها نیز مشکلی ایجاد نشود. خوشبختانه این تعامل و همکاری بین ما و شرکت‌ها به خوبی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به عنوان یکی از شرکت‌های تابع بنیاد مستضعفان درباره تمایل به شفاف‌سازی صورت‌های مالی، تصریح کرد: بله بنده این موضوع را تایید می‌کنم و خوشبختانه تمامی حساب‌های مالی از نگاه دارایی و بیمه بطور کامل شفاف است.

دهاقین تاکید کرد: فاز ۲ فولادسازی به ظرفیت ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تن جزو طرح‌های در دست اجرا است. تمام انرژی بنیاد مستضعفان و هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس روی این موضوع متمرکز شده تا در اواخر ۹۶ یا اوایل سال ۹۷ ظرفیت فاز ۲ فولاد‌سازی افزایش یافته و به ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن برسد. در این رابطه سرعت ایجاد زیرساخت‌ها را بالا برده‌ایم. با اجرای این طرح نزدیک به ۱ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول بکار می‌شوند. در حال حاضر تعداد نیروهای مشغول بکار براساس استاندارد جهانی تولید فولاد هستند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا