معادن کوچک و متوسط به بخش خصوصی واگذار می شود

معادن کوچک و متوسط به بخش خصوصی واگذار می شود

دنیای معدن -رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) : معادن کوچک و متوسط دارای ذخایر مناسب و توجیه اقتصادی به بخش خصوصی دارای اهلیت ، واگذار می شود.

مهدی کرباسیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه معادن بزرگ در اختیار ایمیدرو خواهد بود ، افزود : در معادن بزرگ با ذخایر بالا یا با تولیدکنندگان صنایع معدنی مشارکت می کنیم و اگر بسیار بزرگ باشد از سرمایه گذاری با همکاری بخش خصوصی داخلی یا خارجی استفاده خواهیم کرد.


وی با اشاره به هزینه های سنگین عملیات اکتشاف گفت : اکتشاف از مهمترین تعهدات توسعه ای ایمیدرو و از گلوگاههای کشور در بحث اقتصاد مقاومتی است و سال گذشته در عمل به تکالیف خود در حوزه معدن ، 130 میلیارد تومان در بخش اکتشاف هزینه کرد.

کرباسیان افزود : پارسال حدود 400 میلیون تن ذخایر جدید سنگ آهن ، بیش از 300 میلیون تن ذغالسنگ و 50 تن ذخیره قطعی طلا شناسایی شد ، ضمن اینکه در استانهای سیستان و بلوچستان ، اذربایجان شرقی ، خراسان جنوبی ، شرق اصفهان و یزد به معادن جدید طلا و مس و سنگ آهن رسیدیم.

وی با بیان اینکه ایران از ظرفیت های خوبی در بخش اکتشاف و زمین شناسی برخوردار است ، گفت : از سال 93 عملیات اکتشافی در سرتاسر نوار مرزی شرق کشور با عرض 20 کیلومتر از دریای عمان تا خراسان شمالی بطور کامل انجام و در برخی مناطق معادن خوبی کشف شد ضمن اینکه در مذاکره با افغانی ها آمادگی خود را برای انجام عملیات اکتشافی در عمق 20 کیلومتری نوار مرزی این کشور اعلام کردیم که افغان ها در حال بررسی هستند.

کرباسیان با اشاره به آغاز عملیات اکتشاف در 250 هزار کیلومتر مربع از پهنه کشور در 25 استان از سال 93 افزود : در سال های گذشته عملیات شناسایی آن به طور کامل انجام شد و برخی معادن در مرحله اکتشافات تکمیلی قرار دارد ، در 50 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی پیشرفته انجام شد و با آزاد کردن 200هزار کیلومتر از این پهنه برای واگذاری ، نخستین آگهی برای واگذاری 5 محدوده اعلام شد. 

وی همچنین به لزوم شناسایی عناصر نادر خاکی اشاره کرد و گفت : تاکنون 17 عنصر نادر خاکی در دنیا شناسایی شده است ولی در کشور ما تا سال 93 کار قابل عرضه ای انجام نشده بود ، ایمیدرو از سال93 با تعریف24 هزارکیلومتر مربع پروژه در ایران مرکزی و انجام عملیات اکتشاف ، بصورت سیستماتیک کار در این بخش را شروع کرد و از سال 94 مرکز تحقیقات ما 6 عنصر را به قطعیت رساند و به سمت تولید نیمه صنعتی این عناصر حرکت کردیم.

کرباسیان با بیان اینکه ابتدا 300 هزار تن ظرفیت در این بخش برآورد شد ، افزود : باتوجه به اهمیت و ارزش عناصر نادر خاکی ، مقیاس این نوع مواد معدنی به جای تن کیلوگرم است ضمن اینکه عملیات اکتشافی در سال 95 حاکی از وجود 1 میلیون و 200 هزار تن ظرفیت محتوای عناصر نادر خاکی در کشور است که ما تاکنون 6 محدوده امیدبخش برای شروع کار مشخص کردیم.

وی با تاکید بر جبران عقب ماندگی ها در این حوزه با استفاده از فناوری های روز گفت: با توجه به فضای موجود ، امکان استفاده از فناوری ها و ماشین الات روز دنیا همچنین متخصصان اروپایی ، کانادایی و استرالیایی در حوزه اکتشاف فراهم شده است و در بحث عناصر نادر خاکی هم اکنون با هند ، آفریقای جنوبی و چین کار می کنیم.

کرباسیان افزود : باتوجه به وجود ذخایر عظیم گاز در کشور ، ترکیب آن با بخش معدن و صنایع معدنی می تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند.

وی گفت : یکی از موفقیت های خوب پس از برجام در حوزه انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا در بخش معدن است چون پیش از آن شرکتهای بزرگ با ما کمتر مراوده داشتند، اما امروز با شرکت های معتبر بین المللی در بخش تحقیقات از کانادا و استرالیا ارتباط داریم و در برخی حوزه ها از متخصصان دنیا دعوت به همکاری و در مناطق محروم هم از فارغ التحصیلان بومی استفاده می کنیم و شرکت های زیادی با مشارکت آنها در این مناطق ایجاد شده است.


کرباسیان افزود : مرکز تحقیقات ما با دانشمندان ایرانی و خارجی و دانشگاهها کار می کند و در صرفه جویی آب ، انرژی ، مسائل زیست محیطی و ایمنی با مشارکت استادان بین المللی موفقیت های زیادی داشتیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا