سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای فرآوری سنگ آهن کم عیار

سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای فرآوری سنگ آهن کم عیار

دنیای معدن - مدیر امور معادن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: نخستین کارخانه فرآوری سنگ آهن های کم عیار هماتیتی در جلال آباد کرمان با سرمایه گذاری حدود یک هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی تا پایان سال افتتاح می شود.

«امیر علی طاهرزاده» افزود: ظرفیت سالانه پیش بینی شده برای کارخانه یاد شده تولید 620 هزار تن کنسانتره پرعیار با ایجاد اشتغال برای حدود 150 نفر است.
سال های گذشته میلیون ها تن سنگ آهن کم عیار به دلیل نبود کارخانه فرآوری در کشورمان به چین صادر می شد و این کشور بیشترین ارزش افزوده را از محل فرآوری این نوع سنگ آهن بدست می آورد.
قرار است فرآوری سنگ آهن کم عیار در معدن جلال آباد زرند که در واقع نخستین کارخانه فرآوری سنگ آهن کم عیار کشور با فناوری داخلی به شمار می رود، در مجتمع سنگ آهن جلال آباد استان کرمان به تولید برسد.
طرح مزبور در واقع یک فناوری جدید به حساب می آید که با تلاش یک شرکت خصوصی داخلی اجرا شد.

** ضرورت بهره گیری از حداکثر توان بخش خصوصی
طاهرزاده یادآور شد: براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده که در چارچوب طرح جامع فولاد دنبال می شود و بر این اساس استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی هدف گذاری شده است.

** تامین خوراک واحد های فولاد سازی برنامه اصلی
مدیر معادن سازمان ایمیدرو گفت: این سازمان به منظور استفاده از ذخایر معدنی، تامین خوراک واحدهای فولادسازی فعلی را به عنوان یک برنامه اصلی در دستور کار دارد و پیاده سازی طرح های مختلف در این زمینه، عاملی مهمی در رشد اشتغال و شکوفایی سایر بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود.

** تولید حدود 100 هزار تن آهن اسفنجی
مدیر معادن ایمیدرو افزود: استفاده از توان بخش خصوصی در به کارگیری بهینه ذخایر کم عیار هماتیتی معادن ناحیه ایران مرکزی با هدف تولید حدود 100 هزار تن آهن اسفنجی با بهره گیری از فناوری های نوین در مراحل قرار دادی قرار دارد.
پیشتر سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو ) اعلام کرد: قرار است کارخانه جلال آباد زرند حداقل 10 میلیون تن سنگ آهن کم عیار را با فرآوری، وارد چرخه تولید شمش فولاد کند.

** اجرای پنج میلیون تن کنسانتره و گندله
مدیریت معادن ایمیدرو در ادامه گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح تولید پنج میلیون تن کنساتره و گندله در منطقه سنگان (خراسان رضوی) در قالب عقد قرارداد مشارکت با بخش خصوصی در دست اجراست و پیش بینی شده طرح گندله پنج میلیون تنی در سال 96 راه اندازی شود.
به گفته وی، پیشرفت این طرح قبل از مشارکت با بخش خصوصی حدود 25 درصد بود، اما اکنون نزدیک به 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش ایرنا، کارخانه سنگ آهن کم عیار جلال آباد کرمان در چارچوب سیاست استفاده حداکثری از توان فنی و سرمایه ای بخش خصوصی کشور، جذب سرمایه گذار، ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمد از سنگ آهن های کم عیار اجرایی شده است.
مجتمع سنگ آهن جلال آباد زرند با ذخیره 190 میلیون تنی در شهرستان زرند استان کرمان قرار دارد.
بررسی ذخایر شناسایی شده سنگ آهن میزان آن را 5.1 میلیارد تن نشان می دهد که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا