توضیحات مدیرعامل سیتروئن درباره قرارداد با سایپا/ زمان اولین محصول سایپا کاشان

توضیحات مدیرعامل سیتروئن درباره قرارداد با سایپا/ زمان اولین محصول سایپا کاشان

مدیرعامل سیتروئن با اعلام اینکه نهایی شدن قرارداد با سایپا بسیار نزدیک است، از احتمال متفاوت بودن قیمت و نام محصولات از پیش‌داوری ها خبر داد و گفت: اولین محصول محرمانه سایپا کاشان سال ۲۰۱۸ تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان برگزاری چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در اواخر بهمن، لیندا جکسون مدیرعامل سیتروئن در مصاحبه با سایپا نیوز در مورد مسائلی چون فرایند کند و آهسته نهایی شدن قرارداد با سایپا و قیمت و عرضه محصولات در ایران توضیحاتی داد.  

وی موثرترین زن انگلیسی صنعت خودرو جهان و در بین 100 زن برجسته انگلیسی در صنعت جهان است که دارای سوابقی چون مدیر مالی و فروش و بازرس گروه MG Rover ، مدیر مالی سیتروئن انگلیس و سیتروئن فرانسه ، مدیرعامل سیتروئن انگلیس و ایرلند بوده و از 2014 تاکنون مدیرعامل (CEO) برند فرانسوی سیتروئن است.

بسیار نزدیک به نهایی شدن قرار داد با سایپا

بسیاری از کارشناسان معتقدند روند کلی قرارداد سایپا و سیتروئن بسیار کند است؛ با توجه به اینکه قرارداد پژو با ایران خودرو با سرعت بیشتری پیش رفت؛ این پرسش مطرح است که چرا روند قرارداد سایپا و سیتروئن به کندی پیش رفته است؟

سوال خوبی است! اما موضوع مهم آن است که دلیل خاصی وجود ندارد جز اینکه شرکت سیتروئن و سایپا در حال طی فرآیند مذاکرات خود به طور طبیعی هستند. زمان آغاز مذاکرات با سیتروئن متفاوت با پژو است. همه چیز به طور عادی پیش می‌رود و ما امیدوار هستیم که طی روزهای پایانی این فرآیند نهایی شود؛ براین اساس هیچ مساله خاصی وجود ندارد و کندی نیز مشاهده نمی‌شود.

 یکی از موضوعاتی که طی ماه‌های گذشته مطرح شد اینکه تفاهم‌نامه سایپا و سیتروئن به قرارداد تبدیل نشده است آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

بسیار به نهایی شدن این قرارداد نزدیک هستیم.

قیمت و نام محصولات ؛ احتمالا متفاوت از پیش‌داوری ها

بسیاری از مردم ایران سیتروئن را با ژیان و زانتیا می‌شناسند. خودروهایی که در محدوده قیمتی پایینی قرار داشتند و از کیفیت بالایی نیز برخوردار بودند. به رغم آنکه بازار خودرو ایران بیشتر طالب خودروهای زیر 50 میلیون تومان است اما آنگونه که به نظر می‌رسد در قرارداد سیتروئن و سایپا تولید خودروهای بالای 50 میلیون تومان برنامه‌ریزی شده است؟ آیا شما برای محدوده قیمتی زیر 50 میلیون تومان برنامه‌ای دارید؟

تا به امروز خبری در خصوص محصولاتی که در ایران قرار هست تولید و عرضه کنیم را اعلام نکردیم.ما به طور دقیق و پیوسته در حال مطالعه بازار ایران هستیم وقطعاً با توجه به این بررسی سبد محصولات تکمیل خواهد شد.

یعنی تاکنون در مذاکرات خود با شرکت سایپا نیز مشخص نشده که چه محصولاتی قرار است در بازار ایران تولید شود؟

نوع محصولات برای ما مشخص شده اما تاکنون در خصوص آنها اعلام رسمی صورت نگرفته است.

اما سایپا برخی خودروها را معرفی کرده است؛ با توجه به خودروهایی که شرکت سایپا در خصوص آنها اطلاع‌رسانی کرده آیا باید پیش فرض قیمت را بالای 50 میلیون تومان بگذاریم؟

امروز قبل از هر چیز هدف اول سیتروئن این است که خودروهای به‌روز و با تکنولوژی بالا که در سایر بازارهای جهانی تولید و عرضه می‌شود را در ایران ارائه کنیم. برهمین اساس در حال مطالعه بازار و قیمت‌ها هستیم تا به نتایجی برسیم که احتمالا متفاوت از این پیش‌داوری شما خواهد بود. اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.

 پس این احتمال وجود دارد که خودروهای زیر 50 میلیون تومان نیز در سبد محصولات شما و سایپا وجود داشته باشد؟

موضوع توجه به قیمت خودرو متناسب با توان خرید مشتریان یکی از موضوعاتی است که در سراسر دنیا وجود دارد. در همه دنیا یک سگمنت قیمتی وجود دارد که عمده تقاضای بازار در آن محدوده جا می‌گیرد. چون که در بسیاری  از کشورها با چنین موضوعاتی مواجه هستیم بنابراین برنامه‌ریزی مشخصی نیز برای آن مدنظر داریم. برنامه و هدف سیتروئن در ایران تولید خودرو با ساخت داخل بالغ بر 70 درصد است. ساخت داخل 70 درصد یعنی اینکه اگر ما بتوانیم مطالعاتی که در خصوص بازار ایران داریم را به خوبی انجام دهیم؛ قطعا به این هدف دست پیدا می‌کنیم. اما تا زمانی که این مطالعات به نتیجه نرسند نمی‌توان درباره آن پیش‌داوری کرد. اما ساخت داخل کردن خودروها می‌تواند چنین نتایجی را به دنبال داشته باشد.

نظر شما درباره همکاری با سایپا چیست و چه چشم‌اندازی را برای این همکاری می‌بینید؟

همکاری سیتروئن و سایپا راهبردی است و برای بلندمدت طراحی شده است. این همکاری در استراتژی جامع شرکت پژو-سیتروئن جای ویژه‌ای دارد و همانطور که ژان کریستوف کمار در صحبت‌های گذشته‌شان گفتند ما با سایپا یک پیوند 50 ساله داریم و کمتر شرکتی در دنیا وجود دارد که سیتروئن با آن پیوندی با چنین قدمتی را دارا باشد. بنابراین تلاش داریم که آن را توسعه دهیم.

اولین محصول محرمانه سایپا کاشان سال 2018

با توجه به این که قرار است که در نیمه اول سال آینده یکی از محصولات مشترک سایپا و سیتروئن عرضه شود. این محصول چیست؟

با توجه به اینکه سیتروئن انحصاراً حق واردات خودروهای برند خود را به شرکت مشترک سایپا - سیتروئن داده، توافق شد در سال 2018 اولین محصول سایپا کاشان علاوه بر محصولاتی که برنامه تولید آنها را در شرکت مشترک داریم به بازار عرضه شود. احتمال دارد که محصولی که شما از آن مطلع هستید، C4 باشد؛ اما موضوع مهم این است که C4 یک محصول وارداتی است و قرار نیست در ایران تولید شود.

مایل هستیم برای مدتی محصولاتی را که سایپا کاشان عرضه می‌کند را فعلا محرمانه نگه داریم. مطمئنا در آینده نزدیک درباره آنها اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد اما هنوز آن زمان فرا نرسیده است.

 یعنی این خودرو توسط سایپا وارد خواهد شد؟

واردکننده خودرو C4 شرکت جوینت‌ونچر خواهد بود. فعالیت واردات و تولید در شبکه سایپا عرضه خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا