آزادسازی محدوده‌های معدنی از ۱۰ اسفند

تجدیدنظر در تعیین صلاحیت واگذاری معادن

تجدیدنظر در تعیین صلاحیت واگذاری معادن

گروه معادن - معاون امور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آزادسازی محدوده‌های معدنی از ۱۰ اسفند سال جاری (۱۳۹۵) با توجه به احراز صلاحیت متقاضیان آغاز خواهد شد، گفت: در بخش تعیین صلاحیت‌های واگذاری معادن تجدیدنظر شده است.

به گزارش ماین نیوز، سرقینی در جلسه‌ای که عصر پنجشنبه(۲۱ بهمن) در فرمانداری محلات برگزار شد، گفت: بخش معدن یکی از زیربنایی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشورهاست، زیرا به زمین وصل است. وی افزود: در دوران تحریم، کمترین آسیب به بخش معدن وارد شده و این امر نشان از زیربنایی بودن این بخش دارد. سرقینی با بیان اینکه ۱۳۷ پهنه اکتشافی به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع را شناسایی کرده‌ایم، افزود: حدود ۲۰۸ محدوده پرظرفیت شناسایی شده که خبری از آن نداشتیم.

در ۶ ماهه اخیر ۱۱ درصد رشد در بخش تولیدات معدنی وجود داشته و در بخش صادرات معدنی نیز ۵۰ درصد رشد اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: در ۱۰ماه اخیر ۳۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که بیش از ۵ میلیارد دلار آن صادرات معدنی بوده است. سرقینی اظهار کرد: تلاش کردیم کمترین بروکراسی را در بخش معادن داشته باشیم و تا جایی که قانون اجازه می‌داد به استان‌ها تفویض اختیار شده است. وی با بیان اینکه حق محلات است که منطقه ویژه اقتصادی داشته باشد و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد، افزود: رایزنان اقتصادی برای دو سه سال فعال شده‌اند و با بخش معدنی و صنایع سنگ به منظور صادرات همکاری خواهند کرد. همچنین علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در دوره رکود به‌سر می‌بریم و تصمیم در این دوره باید تسهیل‌کننده باشد، گفت: گاهی اوقات تصمیم‌ها نه تنها تسهیل‌کننده نیست بلکه حرکت چرخ صنعت و معدن و کارخانه‌های سنگبری را با کندی مواجه می‌کند. وی افزود: اصل مالیات را باید پرداخت و در آن بحثی نیست ولی جرایم عجیب و غریب مالیاتی کمر معدنکاران را شکسته است. سلیمی گفت: مالیات را باید به قاعده گرفت، برخی از معدنکاران و تولیدکنندگان به‌واسطه این مشکل، به دنبال تعدیل نیرو هستند و گمرک مسیر را برای صادرات باز نمی‌کند.

به گفته وی، در بخش اقتصاد بدون نفت، در برنامه ششم، توسعه معدن به جای نفت مطرح شده ولی بروکراسی در این بخش کشنده شده است. سلیمی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سنگ را پیگیری اولیه کرده‌ایم و مهندس ترکان نیز در این زمینه دستور داده است، بخش خصوصی نیز درباره ایجاد منطقه اقتصادی سنگ آمادگی کامل دارد و دولت باید کمک کند تا اجرایی شود. وی با بیان اینکه منطقه ما معدنخیز است، گفت: متاسفانه بسیاری از نقاط از قبل ثبت شده و برخی افراد از ارتباطات و رانت اطلاعاتی در این‌باره استفاده کرده‌اند.

باید موارد ثبت‌شده لغو شود تا افراد باتجربه و متخصص این منطقه بتوانند روی این نقاط اکتشاف کنند و بهره‌برداری شود. سلیمی گفت: در بخش واردات دستگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم و ماشین‌آلات معدنی فرسوده شده‌اند. نباید در این بخش خودتحریمی انجام شود تا بتوان دستگاه‌ها را بروزرسانی کرد. وی با تاکید بر اینکه فعالان بخش معدن و کارخانه‌های فرآوری سنگ در شرایط تحریم سخت اقتصادی، اشتغالزایی و اقتصاد کشور را در شرایط تحریم حفظ کرده‌اند، افزود: در زمینه شناسایی بازارهای هدف صادراتی باید ازسوی وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت به تولیدکنندگان کمک شود.

افزایش صادرات معدن و صنایع معدنی
همچنین در بخش دیگری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد تولید و صادرات مواد و صنایع معدنی، گفت: تا پایان سال ظرفیت زنجیره فولاد به ۱۶۰میلیون تن می‌رسد. جعفر سرقینی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه در ۶ماهه ابتدای امسال ۱۷۵میلیون تن انواع و اقسام مواد معدنی تولید شده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۱درصد رشد داشته است، گفت: در ۶ماهه نخست آمار به دو دلیل کاهش دارد؛ نخست تعطیلات نوروز و دوم اینکه آمار به جمع‌بندی کامل نمی‌رسد به همین دلیل آمار در ۶ ماهه دوم بیشتر است. وی با اشاره به رشد صادرات صنایع معدنی در ۹ ماه ابتدای امسال، افزود: در این مدت صادرات مواد معدنی ۵۰درصد رشد داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه صادرات ما نسبت به سال قبل ۱۵درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در همین مدت حدود ۷۵۴میلیون دلار صادرات مواد معدنی داشتیم که نسبت به ۵۰۰میلیون دلار سال ۹۴، ۴۶درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

سرقینی با بیان اینکه مجموع صادرات ما در مواد و صنایع معدنی نزدیک به ۵میلیارد دلار بوده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸درصد رشد داشته است. وی با اعلام اینکه این نشانگر عملکرد خوب معادن کشور است، افزود: البته شاید رقم بزرگی در صادرات کشور نباشد اما در بخش معدن و صنایع معدنی عدد بزرگی است و تاکنون به این رقم نرسیده بودیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد صادرات فولاد در ۹ماهه امسال، گفت: در این مدت بیش از ۴میلیون تن صادرات داشتیم در حالی‌که در سال ۹۱ کل صادرات فولاد حدود ۲۰۰هزار تن بود. سرقینی با بیان اینکه در این مدت ۸۰۰میلیون دلار صادرات مس انواع کاتد و کنتسانتره داشتیم، اظهار کرد: همچنین در این مدت سیمان ۳۰۰میلیون دلار رشد و کاشی ۲۷۰میلیون دلار رشد در صادرات داشته است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم امسال به حداقل ۱۷/۵میلیون تن در تولید فولاد برسیم، گفت: در سیمان به دلیل رکود بازار، صادرات و تولید، کاهش یافته و اگر با همین روند پیش برویم به ۵۷میلیون تن می‌رسیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه درباره بقیه محصولات به جز سیمان و کاشی، رشد مثبت داشتیم اما این دو محصول در تولید و صادرات رشد منفی داشتند، گفت: بیشترین تولید را در سنگ‌آهن داشتیم زیرا کارخانه‌های فرآوری راه‌اندازی شده است. سرقینی با اشاره به رشد ۴۸ درصدی تولید سنگ‌آهن اظهار کرد: در زنجیره تولید فولاد اتفاقات خوبی افتاده و اعداد و ارقام متفاوتی به‌دست آمده به همین دلیل تولید سنگ‌آهن بالا رفته است. وی ادامه داد: در سال ۹۲ کل زنجیره فولاد منهای سال۹۰ در بخش کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش، ۹۲ میلیون تن بود که در سال ۹۵ به ۱۲۸میلیون تن رسید و تا پایان سال آینده به ۱۶۰میلیون تن می‌رسد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال آینده به ۳۲میلیون تن ظرفیت فولاد خام، ۳۵میلیون تن آهن اسفنجی، ۴۲میلیون تن گندله و ۵۰میلیون تن کنسانتره می‌رسیم، افزود: اینها حاصل تکمیل زنجیره فولاد در کشور است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا