حرکت کشور به سمت اکتشافات عمقی/ افزایش سه برابری ذخایر معدنی

حرکت کشور به سمت اکتشافات عمقی/ افزایش سه برابری ذخایر معدنی

دنیای معدن -معاون وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت و معدن به سمت اکتشافات عمقی سوق پیدا کرده است، گفت:اکتشاف در عمق ذخایر مواد معدنی را تا سه برابر افزایش می دهد.

محمد تقی کره ای صبح شنبه در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خرسان جنوبی اظهار داشت: سابقه معدن داری در کشور به هفت هزار سال قبل می رسد بنابراین نمی توان انتظار داشته باشیم که در یک منطقه بتوانیم در واحد سطح معدن پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در اکتشافات اخیر معدنی که در عمق ۲۵ متر کشف شده باشد، نداریم، بیان کرد: بنابراین دنیا از حدود سه دهه قبل به سمت اکتشافات عمیق رفته است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: در حال حاضر متوسط اکتشاف های معدنی برخی کشورهای ۲۴۰ متر بوده در صورتی ما هنوز در آغاز راه هستیم و اقدامات شایسته ای انجام نشده است.

کره ای با بیان اینکه در همین راستا سیاست وزارت صنعت و معدن به سمت اکتشافات عمقی سوق پیدا کرده است، عنوان داشت: بنابر تجربه دنیا اگر اکتشافات تا عمق ۱۵۰ متر پیش رود ذخایر مواد معدنی تا سه برابر بیشتر می شود.

وی یکی از نخستین و مهمترین راه های اکتشافات عمقی روش ژئوفیزیک هوایی عنوان کرد و گفت: بیش از یک چهارم پروازهایی که در کشور برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده مربوط به خراسان جنوبی است.

ذخایر روی کشور پردازش مجدد شد

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۱۱۰ هزار کلیومتر خطی پرواز شده است، بیان داشت: پیش بینی می شود ۱۰۰ مورد نقشه از این پروازها بدست آید.

کره ای اضافه کرد: دنبال این هستیم که طراحی این نقشه ها قبل از پایان سال انجام و کنترل آن نیز از ابتدای سال آینده انجام شود.

وی افزود: در سال جاری تا امروز یک هزار و ۲۰۰ نفر کارشناسی روز عملیات صحرایی در جنوب خراسان داشته ایم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه بعد از یک دهه پردازش مجدد در زمینه ذخایر روی کشور انجام شده است، عنوان داشت: بر اساس نتایج اولیه این پردازش ها ۲۶ انومالی برای ماده معدنی روی در جنوب خراسان معرفی شد که قرار شد مرکز شمال شرق سازمان زمین شناسی قبل از پایان سال این ۲۶ مورد را کنترل و نتایج آن را اعلام کند.

کره ای با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای ظرفیت های معدنی بالقوه بالایی است، عنوان داشت: بعد از انقلاب توجه خاصی به این ظرفیت ها شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا