درسومین جلسه کمیته راهبردی فولاد مطرح شد

درسومین جلسه کمیته راهبردی فولاد مطرح شد

دنیای معدن - سومین نشست از سلسله جلسات کمیته راهبردی هفتمین همایش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» در حالی برگزار شد که کارشناسان و متولیان صنعت فولاد کشور در این نشست بر توجه به توسعه زیرساخت در این حوزه تاکید کردند.

در سال های گذشته تلاش دولت های مختلف برای توسعه صنعت فولاد، این صنعت را به عنوان یکی از مهم ترین اهداف استراتژیک یک دولت مطرح کرده است و برنامه رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن در سال، نشان از اهمیت آن برای دولت دارد.

کارشناسان در این نشست، توسعه زیرساخت ها را نشانه گرفته و عنوان کردند که زنگ هشدار در این زمینه به صدا درآمده است. از دیدگاه آنان حتی تولید 55 میلیون تن فولاد درصورتی که زیرساخت های مناسب و بازارهای صادراتی فراهم نباشد، راه به جایی نخواهد برد چرا که در این صورت سرمایه در گردش برای چرخش این صنعت مهیا نخواهد شد. البته رئیس صندوق توسعه ملی در این جلسه به فولادی ها قول اعطای تسهیلات ارزی در بخش زیر ساخت های راه آهن را داد. علاوه بر وعده تامین اعتبار برای زیرساخت های این صنعت احمد دوست حسینی از اختصاص تسهیلات ارزی برای صنایع معدنی خبر داد و گفت 5/ 2 میلیارد دلار به صورت مستقیم به بخش فولاد تزریق شده است.

در این نشست رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز با اشاره به وضعیت مناسب بازارهای داخلی در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: در سال جاری با برطرف شدن برخی مشکلات اصلی صنعت فولاد آرام آرام به طرح توازن نزدیک شدیم و این در حالی است که توازن در این بخش همواره یکی از نگرانی های سال های گذشته بود. کرباسیان افزود: یکی از طرح های توازن در بخش سنگ آهن و شمش در نظر گرفته شد که این طرح در حال حاضر به نتیجه رسیده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توسعه زیرساخت های راه آهن را یکی از اولویت های این بخش نام برد و افزود: توسعه زیرساخت های راه آهن از وعده های دولت است. کرباسیان در ادامه به برگزاری کارگاه های حرفه ای در صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: کارگاه های حرفه ای که در این جهت برگزار می شود بدون شک نقش موثری را در بخش فولاد ایفا می کنند. کرباسیان خاطر نشان کرد: افق 20 ساله و سند چشم انداز برای ایمیدرو بسیار روشن است.

وی همچنین مسکن را یکی از گلوگاه های رونق برشمرد و اظهار کرد: دولت در بخش مسکن به صورت چراغ خاموش در حال حرکت است و اعتقاد چندانی به رونق این بخش ندارد و این در حالی است که زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم با رونق مسکن وارد فاز تحرک خواهد شد.رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است که سرمایه موجود در قشر متوسط و میانی جامعه برابر با 300 میلیارد ریال است که در صورت ورود یک سوم این مبلغ به چرخه بازار بدون شک شاهد بازگشت رونق در بازار خواهیم بود. هرچند ممکن است این امر کمی تورم زا باشد اما افزایش نرخ تورم در حد 3 یا 4 درصدی مشکلی ایجاد نخواهد کرد واین رونق است که باید به بخش های مختلف اقتصادی بازگردانده شود. کرباسیان همچنین با اشاه به مشکلات بیکاری و اشتغال گفت: در پلدختر یک پروژه آهک با همکاری بخش خصوصی آغاز شده که حدود 70 درصد از این پروژه در دست بخش خصوصی بوده و تنها 30 درصد آن متعلق به دولت است. موضوع اشتغال یکی از مهم ترین مباحث امروز کشور است و در برخی از شهرستان ها این بیکاری به پدیده آزاردهنده تبدیل شده است. او در پایان به اهمیت همایش فولاد اشاره کرد و آن را یک سمینار ارزنده برای این بخش از اقتصاد دانست.

تامین 60 درصد از تسهیلات راه آهن
در ادامه این همایش رئیس صندوق توسعه ملی نیز به طرح های پیش رو برای تامین منابع مالی فولاد اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی در تخصیص منابع مشکلی ندارد اما از نظر قواعد با محدودیت روبه رو است. احمد دوست حسینی در ادامه افزود: تسهیلات ارزی از جمله مواردی است که می تواند رونق را به تولید بازگرداند البته درخصوص تسهیلات ارزی این نکته را باید مد نظر قرار داد که بازپرداخت تسهیلات باید به صورت ارزی صورت گیرد، از سوی دیگر طرح ها باید توجیه اقتصادی داشته باشند.
وی افزود: از تسهیلات ارزی که در نظر گرفته شده، 2/ 5 میلیارددلار به صورت مستقیم به بخش فولاد تخصیص داده شده است.

همچنین در بخش راه آهن نیز صندوق توسعه ملی چندین بار منابع تخصیص داده است که این امر موجب شد تا در این بخش شاهد تحرکاتی باشیم. دوست حسینی همچنین با اشاره به ایجاد و ساخت راه آهن با منابع ارزی عنوان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته ذوب آهن اصفهان از دو سال آینده ساخت ریل راه آهن را آغاز خواهد کرد و با آغاز تولید این شرکت 60 درصد از نیاز مالی این کشور را تامین خواهیم کرد. رئیس صندوق توسعه ملی همچنین خواستار مشارکت بخش خصوصی و تعاونی ها در توسعه شبکه ریلی کشور شد. عقد قرار داد با دولت یکی از راهکارهای پیشنهادی از سوی دوست حسینی است؛ روشی که وی معتقد است موجب کمرنگ شدن حضور دولت در این بخش خواهد شد و به این طریق روش جدید تامین مالی برای توسعه شبکه ریلی کشور به وجود خواهد آمد.

وی همچنین وعده تامین تسهیلات ارزی برای توسعه راه آهن کشور را داد و گفت: در حوزه راه آهن محدودیت منابع وجود ندارد، با این حال حضور بخش خصوصی در برخی از پروژه ها می تواند گسترش شبکه ریلی کشور را شتاب بخشد و در مقابل بخش خصوصی می توانند از حق عوارض در شبکه ریلی کشور استفاده کند. دوست حسینی با انتقاد از برخی واحدها که در زمان بازپرداخت بدهی هایشان درخواست تسهیلات از صندوق را دارند، گفت: برخی از دریافت کنندگان تسهیلات از منابع غیر از صندوق با فرارسیدن زمان بازپرداخت بدهی های شان از صندوق انتظار حمایت دارند و این در حالی که تولید این واحدها اقتصادی نیست. تولیدی که وام می خواهد باید وضعیت خوبی هم داشته باشد و تنها برای سرمایه گذاری بیشتر به دنبال تامین مالی از سوی صندوق باشد. او در ادامه افزود: بین وام و صدقه باید تفکیک صورت گیرد.

صادرات لازمه رشد تولید
همچنین علیرضا شکرریز، مدیرعامل شرکت پارس دیبا بنیان، در این نشست عنوان کرد: در صورت تولید 40 میلیون تن فولاد به دلیل اینکه بازاری برای فروش آن وجود ندارد پول و سرمایه وارد چرخه تولید نخواهد شد. وی با اشاره به تقویت صادرات اظهار کرد: امکان صادرات فولاد به مراکش تا تایلند وجود دارد اما به دلیل موانع موجود راه برای خروج محصولات بسیار سخت و ناهموار شده است. رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران نیز بر این باور است که حمل و نقل نقش بسیار موثری در بحث تولید و به خصوص در فولاد دارد. بهرام شکوری با بیان اینکه دولت باید حق دسترسی خود را افزایش دهد، گفت: جذب سرمایه خارجی و حمایت صندوق توسعه ملی می تواند به دولت در جهت ایجاد زیرساخت ها حمایت کند، در این زمینه اتاق فکر هم در اتاق ایران ایجاد شده است. شکوری معتقد است که اگر بخش فولاد و به طور کلی صنایع نتوانند حمل و نقل انجام دهند به مرور زمان به صنایع مرده تبدیل خواهند شد. دوست حسینی در این مورد پیشنهاد کرد که بسته سیاستی توسعه زیرساخت های راه آهن تدوین شود و دولت در این زمینه 30 درصد یارانه پرداخت کند. مشاور شرکت میدکو نیز با بیان اینکه تامین زیرساخت ها از وظیفه دولت است نه بخش خصوصی گفت: دولت باید تقویت زیرساخت ها را در دستور کار خود قرار دهد. در خصوص توسعه نیز منظور بخش خصوصی راه آهن باری است نه راه آهن مسافربری.

رضا اشرف سمنانی با اشاره به اینکه برای فولاد تولید شده بازاری در داخل وجود ندارد، اظهار کرد: خبری از بازار داخلی نیست و این موضوع نیز از وظایف دولت محسوب می شود. او بر این باور است که با توسعه بخش مسکن، بخش های فولاد هم تقویت خواهند شد اما در این میان باید صادرات را پررنگ تر کرد. مدیر عامل شرکت فولاد تکنیک نیز در این نشست از هشدارهایی می گوید که هر سال یکی از آنان به صدا درمی آید. از دیدگاه محمد ابکا امسال زنگ هشدار در ارتباط با صادرات و زیرساخت ها به صدا درآمده است. او در ادامه اظهار کرد: استفاده از نیروی انسانی در ایران با روش های سنتی پیگیری می شود و از سوی دیگر به دلیل اینکه تکنولوژی های موجود قدیمی هستند نیروی انسانی با چالش هایی مواجه است. ابکا درمورد قیمت تمام شده و انرژی خاطرنشان کرد: در 2 یا 3 سال گذشته تحرکات و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما باید دید در 10 سال آینده تا چه میزان صادرات و واردات خواهیم داشت. به همین دلیل باید برنامه ریزی های مدونی صورت گیرد.

سخنرانان هفتمین همایش
سخنرانان هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، مهدی کرباسیان، معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هستند. سخنران دیگر این همایش، سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که موضوع سخنرانی وی «حمل و نقل گلوگاه صنعت فولاد» است. یکی از شرکت های مطرح در صنعت فولاد اروپا، شرکت «دانیلی» ایتالیا است که بار دیگر در این دوره همایش حضور دارد و مدیرعامل این شرکت «جیانپترو بندیتی» (Gianpietro Benedetti) با موضوع سرمایه گذاری های شرکت دانیلی در توسعه فولاد ایران سخنرانی می کند.

«خاویر اسکیروز» (Javier Esquiroz)، از مدیران ارشد گروه سارائه از دیگر سخنرانان این همایش است که در مورد فرصت های سرمایه گذاری در فولاد ایران صحبت خواهد کرد. «برکارد دامن» (Burkhard Dahmen) مدیرعامل گروه «اس ام اس» آلمان که از بزرگ ترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنعتی به شمار می رود، از دیگر سخنرانان این همایش است که در مورد فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران، صحبت خواهد کرد. از انجمن فولاد ترکیه نیز Cihan Akdeniz در مورد تحلیل بازار جهانی فولاد، سخنرانی خواهد کرد. Harald Holzgruber، رئیس هیات مدیره اینتکو اتریش نیز از جمله سخنرانان اصلی این همایش است که درخصوص برنامه های اینتکو به منظور سرمایه گذاری و مشارکت در صنعت فولاد ایران سخنرانی خواهد کرد. حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز درخصوص فرصت های بورس کالادر ایجاد رونق در بازار فولاد سخنرانی خواهد کرد. محمد ابکا مدیرعامل شرکت مهندسی بین المللی فولادتکنیک نیز در مورد پایش طرح جامع فولاد کشور (وضعیت، مشکلات و چالش های طرح 55 میلیون تن) صحبت خواهد کرد. حمید طاهری زاده، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دیگر سخنران این همایش است که در مورد مشکلات و دغدغه های بخش خصوصی، صحبت خواهد کرد.

علاوه بر سخنرانی های کلیدی برگزاری یک پنل آزاد از دیگر برنامه های روز اول همایش است. مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو؛ جعفر سرقینی، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ قدیر قیافه، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران؛ حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران؛ سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران از جمله اعضای این پنل هستند. در همایش امسال قرار است 24 کارگاه آموزشی نیز در روز دوم همایش برگزار شود. «دانیلی» ایتالیا، «سارائه» اسپانیا، «اینتکو» اتریش و «اس ام اس» آلمان از جمله شرکت های خارجی هستند که در همایش فولاد کارگاه آموزشی برگزار می کنند. شرکت فولاد مبارکه نیز قرار است درباره مشکلات کیفی و چالش های فراروی صنعت فولاد کشور در ارتباط با واردات فولادهای نامرغوب به کشور کارگاه برگزار کند. از دیگر عناوین کارگاه این شرکت، آشنایی با تکنولوژی های روز دنیا در حوزه محصولات پوشش دار (ورق های گالوانیزه، رنگی و قلع اندود) است. شرکت فولاد تکنیک دو کارگاه آموزشی با موضوعات «پایش طرح جامع فولاد کشور» و «چشم انداز بازار در سال 96» برگزار خواهد کرد. معرفی خدمات جدید بورس کالانیز عنوان کارگاه شرکت بورس کالای ایران است. فرآیند احیای مستقیم و افزایش ظرفیت پلنت های احیای مستقیم نیز عنوان کارگاه شرکت ایریتک در هفتمین دوره همایش فولاد است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز قرار است در این دوره کارگاهی را با موضوع چالش های فرآوری واردات فولادهای نامرغوب به کشور و معرفی مدل ارزیابی IR-Marketing برگزار کند. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز از دیگر شرکت هایی است که در این همایش به برگزاری کارگاه خواهد پرداخت. در حاشیه این همایش نیز 50 شرکت داخلی و خارجی طی دو روز برگزاری همایش در نمایشگاه جانبی شرکت می کنند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا