وعده وام ارزي براي زيرساخت فولاد

درسومين جلسه كميته راهبردي فولاد مطرح شد

درسومين جلسه كميته راهبردي فولاد مطرح شد

گروه صنایع معدنی >فولاد - سومين نشست از سلسله جلسات کميته راهبردي هفتمين همايش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار» در حالي برگزار شد که کارشناسان و متوليان صنعت فولاد کشور در اين نشست بر توجه به توسعه زيرساخت در اين حوزه تاکيد کردند.

به گزارش ماین نیوز، در سال هاي گذشته تلاش دولت هاي مختلف براي توسعه صنعت فولاد، اين صنعت را به عنوان يکي از مهم ترين اهداف استراتژيک يک دولت مطرح کرده است و برنامه رسيدن به ظرفيت 55 ميليون تن در سال، نشان از اهميت آن براي دولت دارد.

کارشناسان در اين نشست، توسعه زيرساخت ها را نشانه گرفته و عنوان کردند که زنگ هشدار در اين زمينه به صدا درآمده است. از ديدگاه آنان حتي توليد 55 ميليون تن فولاد درصورتي که زيرساخت هاي مناسب و بازارهاي صادراتي فراهم نباشد، راه به جايي نخواهد برد چرا که در اين صورت سرمايه در گردش براي چرخش اين صنعت مهيا نخواهد شد. البته رئيس صندوق توسعه ملي در اين جلسه به فولادي ها قول اعطاي تسهيلات ارزي در بخش زير ساخت هاي راه آهن را داد. علاوه بر وعده تامين اعتبار براي زيرساخت هاي اين صنعت احمد دوست حسيني از اختصاص تسهيلات ارزي براي صنايع معدني خبر داد و گفت 5/ 2 ميليارد دلار به صورت مستقيم به بخش فولاد تزريق شده است.

در اين نشست رئيس هيات عامل ايميدرو نيز با اشاره به وضعيت مناسب بازارهاي داخلي در سال جاري نسبت به سال گذشته، گفت: در سال جاري با برطرف شدن برخي مشکلات اصلي صنعت فولاد آرام آرام به طرح توازن نزديک شديم و اين در حالي است که توازن در اين بخش همواره يکي از نگراني هاي سال هاي گذشته بود. کرباسيان افزود: يکي از طرح هاي توازن در بخش سنگ آهن و شمش در نظر گرفته شد که اين طرح در حال حاضر به نتيجه رسيده است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه توسعه زيرساخت هاي راه آهن را يکي از اولويت هاي اين بخش نام برد و افزود: توسعه زيرساخت هاي راه آهن از وعده هاي دولت است. کرباسيان در ادامه به برگزاري کارگاه هاي حرفه اي در صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: کارگاه هاي حرفه اي که در اين جهت برگزار مي شود بدون شک نقش موثري را در بخش فولاد ايفا مي کنند. کرباسيان خاطر نشان کرد: افق 20 ساله و سند چشم انداز براي ايميدرو بسيار روشن است.

وي همچنين مسکن را يکي از گلوگاه هاي رونق برشمرد و اظهار کرد: دولت در بخش مسکن به صورت چراغ خاموش در حال حرکت است و اعتقاد چنداني به رونق اين بخش ندارد و اين در حالي است که زنجيره فولاد، مس، آلومينيوم با رونق مسکن وارد فاز تحرک خواهد شد.رئيس هيات عامل ايميدرو معتقد است که سرمايه موجود در قشر متوسط و مياني جامعه برابر با 300 ميليارد ريال است که در صورت ورود يک سوم اين مبلغ به چرخه بازار بدون شک شاهد بازگشت رونق در بازار خواهيم بود. هرچند ممکن است اين امر کمي تورم زا باشد اما افزايش نرخ تورم در حد 3 يا 4 درصدي مشکلي ايجاد نخواهد کرد واين رونق است که بايد به بخش هاي مختلف اقتصادي بازگردانده شود. کرباسيان همچنين با اشاره به مشکلات بيکاري و اشتغال گفت: در پلدختر يک پروژه آهک با همکاري بخش خصوصي آغاز شده که حدود 70 درصد از اين پروژه در دست بخش خصوصي بوده و تنها 30 درصد آن متعلق به دولت است. موضوع اشتغال يکي از مهم ترين مباحث امروز کشور است و در برخي از شهرستان ها اين بيکاري به پديده آزاردهنده تبديل شده است. او در پايان به اهميت همايش فولاد اشاره کرد و آن را يک سمينار ارزنده براي اين بخش از اقتصاد دانست.

تامين 60 درصد از تسهيلات راه آهن
در ادامه اين همايش رئيس صندوق توسعه ملي نيز به طرح هاي پيش رو براي تامين منابع مالي فولاد اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملي در تخصيص منابع مشکلي ندارد اما از نظر قواعد با محدوديت روبه رو است. احمد دوست حسيني در ادامه افزود: تسهيلات ارزي از جمله مواردي است که مي تواند رونق را به توليد بازگرداند البته درخصوص تسهيلات ارزي اين نکته را بايد مد نظر قرار داد که بازپرداخت تسهيلات بايد به صورت ارزي صورت گيرد، از سوي ديگر طرح ها بايد توجيه اقتصادي داشته باشند.
وي افزود: از تسهيلات ارزي که در نظر گرفته شده، 2/ 5 ميليارددلار به صورت مستقيم به بخش فولاد تخصيص داده شده است.

همچنين در بخش راه آهن نيز صندوق توسعه ملي چندين بار منابع تخصيص داده است که اين امر موجب شد تا در اين بخش شاهد تحرکاتي باشيم. دوست حسيني همچنين با اشاره به ايجاد و ساخت راه آهن با منابع ارزي عنوان کرد: براساس برنامه ريزي صورت گرفته ذوب آهن اصفهان از دو سال آينده ساخت ريل راه آهن را آغاز خواهد کرد و با آغاز توليد اين شرکت 60 درصد از نياز مالي اين کشور را تامين خواهيم کرد. رئيس صندوق توسعه ملي همچنين خواستار مشارکت بخش خصوصي و تعاوني ها در توسعه شبکه ريلي کشور شد. عقد قرار داد با دولت يکي از راهکارهاي پيشنهادي از سوي دوست حسيني است؛ روشي که وي معتقد است موجب کمرنگ شدن حضور دولت در اين بخش خواهد شد و به اين طريق روش جديد تامين مالي براي توسعه شبکه ريلي کشور به وجود خواهد آمد.

وي همچنين وعده تامين تسهيلات ارزي براي توسعه راه آهن کشور را داد و گفت: در حوزه راه آهن محدوديت منابع وجود ندارد، با اين حال حضور بخش خصوصي در برخي از پروژه ها مي تواند گسترش شبکه ريلي کشور را شتاب بخشد و در مقابل بخش خصوصي مي توانند از حق عوارض در شبکه ريلي کشور استفاده کند. دوست حسيني با انتقاد از برخي واحدها که در زمان بازپرداخت بدهي هايشان درخواست تسهيلات از صندوق را دارند، گفت: برخي از دريافت کنندگان تسهيلات از منابع غير از صندوق با فرارسيدن زمان بازپرداخت بدهي هاي شان از صندوق انتظار حمايت دارند و اين در حالي که توليد اين واحدها اقتصادي نيست. توليدي که وام مي خواهد بايد وضعيت خوبي هم داشته باشد و تنها براي سرمايه گذاري بيشتر به دنبال تامين مالي از سوي صندوق باشد. او در ادامه افزود: بين وام و صدقه بايد تفکيک صورت گيرد.

صادرات لازمه رشد توليد
همچنين عليرضا شکرريز، مديرعامل شرکت پارس ديبا بنيان، در اين نشست عنوان کرد: در صورت توليد 40 ميليون تن فولاد به دليل اينکه بازاري براي فروش آن وجود ندارد پول و سرمايه وارد چرخه توليد نخواهد شد. وي با اشاره به تقويت صادرات اظهار کرد: امکان صادرات فولاد به مراکش تا تايلند وجود دارد اما به دليل موانع موجود راه براي خروج محصولات بسيار سخت و ناهموار شده است. رئيس کميسيون معدن اتاق ايران نيز بر اين باور است که حمل و نقل نقش بسيار موثري در بحث توليد و به خصوص در فولاد دارد. بهرام شکوري با بيان اينکه دولت بايد حق دسترسي خود را افزايش دهد، گفت: جذب سرمايه خارجي و حمايت صندوق توسعه ملي مي تواند به دولت در جهت ايجاد زيرساخت ها حمايت کند، در اين زمينه اتاق فکر هم در اتاق ايران ايجاد شده است. شکوري معتقد است که اگر بخش فولاد و به طور کلي صنايع نتوانند حمل و نقل انجام دهند به مرور زمان به صنايع مرده تبديل خواهند شد. دوست حسيني در اين مورد پيشنهاد کرد که بسته سياستي توسعه زيرساخت هاي راه آهن تدوين شود و دولت در اين زمينه 30 درصد يارانه پرداخت کند. مشاور شرکت ميدکو نيز با بيان اينکه تامين زيرساخت ها از وظيفه دولت است نه بخش خصوصي گفت: دولت بايد تقويت زيرساخت ها را در دستور کار خود قرار دهد. در خصوص توسعه نيز منظور بخش خصوصي راه آهن باري است نه راه آهن مسافربري.

رضا اشرف سمناني با اشاره به اينکه براي فولاد توليد شده بازاري در داخل وجود ندارد، اظهار کرد: خبري از بازار داخلي نيست و اين موضوع نيز از وظايف دولت محسوب مي شود. او بر اين باور است که با توسعه بخش مسکن، بخش هاي فولاد هم تقويت خواهند شد اما در اين ميان بايد صادرات را پررنگ تر کرد. مدير عامل شرکت فولاد تکنيک نيز در اين نشست از هشدارهايي مي گويد که هر سال يکي از آنان به صدا درمي آيد. از ديدگاه محمد ابکا امسال زنگ هشدار در ارتباط با صادرات و زيرساخت ها به صدا درآمده است. او در ادامه اظهار کرد: استفاده از نيروي انساني در ايران با روش هاي سنتي پيگيري مي شود و از سوي ديگر به دليل اينکه تکنولوژي هاي موجود قديمي هستند نيروي انساني با چالش هايي مواجه است. ابکا درمورد قيمت تمام شده و انرژي خاطرنشان کرد: در 2 يا 3 سال گذشته تحرکات و اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده است اما بايد ديد در 10 سال آينده تا چه ميزان صادرات و واردات خواهيم داشت. به همين دليل بايد برنامه ريزي هاي مدوني صورت گيرد.

سخنرانان هفتمين همايش
سخنرانان هفتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار، حجت الاسلام و المسلمين علي اکبر ناطق نوري، رئيس اسبق مجلس شوراي اسلامي، مهدي کرباسيان، معاون وزير و رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) هستند. سخنران ديگر اين همايش، سعيد محمدزاده، معاون وزير و مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران است که موضوع سخنراني وي «حمل و نقل گلوگاه صنعت فولاد» است. يکي از شرکت هاي مطرح در صنعت فولاد اروپا، شرکت «دانيلي» ايتاليا است که بار ديگر در اين دوره همايش حضور دارد و مديرعامل اين شرکت «جيانپترو بنديتي» (Gianpietro Benedetti) با موضوع سرمايه گذاري هاي شرکت دانيلي در توسعه فولاد ايران سخنراني مي کند.

«خاوير اسکيروز» (Javier Esquiroz)، از مديران ارشد گروه سارائه از ديگر سخنرانان اين همايش است که در مورد فرصت هاي سرمايه گذاري در فولاد ايران صحبت خواهد کرد. «برکارد دامن» (Burkhard Dahmen) مديرعامل گروه «اس ام اس» آلمان که از بزرگ ترين توليدکنندگان ماشين آلات صنعتي به شمار مي رود، از ديگر سخنرانان اين همايش است که در مورد فرصت ها و چالش هاي سرمايه گذاري در صنعت فولاد ايران، صحبت خواهد کرد. از انجمن فولاد ترکيه نيز Cihan Akdeniz در مورد تحليل بازار جهاني فولاد، سخنراني خواهد کرد. Harald Holzgruber، رئيس هيات مديره اينتکو اتريش نيز از جمله سخنرانان اصلي اين همايش است که درخصوص برنامه هاي اينتکو به منظور سرمايه گذاري و مشارکت در صنعت فولاد ايران سخنراني خواهد کرد. حامد سلطاني نژاد، مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران نيز درخصوص فرصت هاي بورس کالادر ايجاد رونق در بازار فولاد سخنراني خواهد کرد. محمد ابکا مديرعامل شرکت مهندسي بين المللي فولادتکنيک نيز در مورد پايش طرح جامع فولاد کشور (وضعيت، مشکلات و چالش هاي طرح 55 ميليون تن) صحبت خواهد کرد. حميد طاهري زاده، نايب رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران، ديگر سخنران اين همايش است که در مورد مشکلات و دغدغه هاي بخش خصوصي، صحبت خواهد کرد.

علاوه بر سخنراني هاي کليدي برگزاري يک پنل آزاد از ديگر برنامه هاي روز اول همايش است. مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو؛ جعفر سرقيني، معاون امور معدن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت؛ بهرام سبحاني، مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ محمود اسلاميان، رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران؛ قدير قيافه، رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران؛ حامد سلطاني نژاد، مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران؛ سعيد محمدزاده، معاون وزير و مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ بهرام شکوري، رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران از جمله اعضاي اين پنل هستند. در همايش امسال قرار است 24 کارگاه آموزشي نيز در روز دوم همايش برگزار شود. «دانيلي» ايتاليا، «سارائه» اسپانيا، «اينتکو» اتريش و «اس ام اس» آلمان از جمله شرکت هاي خارجي هستند که در همايش فولاد کارگاه آموزشي برگزار مي کنند. شرکت فولاد مبارکه نيز قرار است درباره مشکلات کيفي و چالش هاي فراروي صنعت فولاد کشور در ارتباط با واردات فولادهاي نامرغوب به کشور کارگاه برگزار کند. از ديگر عناوين کارگاه اين شرکت، آشنايي با تکنولوژي هاي روز دنيا در حوزه محصولات پوشش دار (ورق هاي گالوانيزه، رنگي و قلع اندود) است. شرکت فولاد تکنيک دو کارگاه آموزشي با موضوعات «پايش طرح جامع فولاد کشور» و «چشم انداز بازار در سال 96» برگزار خواهد کرد. معرفي خدمات جديد بورس کالانيز عنوان کارگاه شرکت بورس کالاي ايران است. فرآيند احياي مستقيم و افزايش ظرفيت پلنت هاي احياي مستقيم نيز عنوان کارگاه شرکت ايريتک در هفتمين دوره همايش فولاد است.

انجمن توليدکنندگان فولاد ايران نيز قرار است در اين دوره کارگاهي را با موضوع چالش هاي فرآوري واردات فولادهاي نامرغوب به کشور و معرفي مدل ارزيابي IR-Marketing برگزار کند. شرکت معدني و صنعتي گل گهر نيز از ديگر شرکت هايي است که در اين همايش به برگزاري کارگاه خواهد پرداخت. در حاشيه اين همايش نيز 50 شرکت داخلي و خارجي طي دو روز برگزاري همايش در نمايشگاه جانبي شرکت مي کنند. هفتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار با ابتکار گروه رسانه اي «دنياي اقتصاد» قرار است 26 و 27 بهمن ماه در تهران برگزار شود. علاقه مندان براي کسب اطلاعات بيشتر يا حضور در اين همايش مي توانند با شماره تلفن 42710151 تماس بگيرند يا به وب سايت https://events.den.ir مراجعه يا با آدرس ايميل ISMC@den.ir مکاتبه کنند. در هفتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران قرار است به سه موضوع اصلي شامل رقابت پذيري بر اساس قيمت تمام شده، الزامات صادرات و بازارهاي منطقه براي محصولات داخلي، پيش بيني قيمت محصولات فولادي و مواد اوليه در سال 96 پرداخته شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا