تولائیان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

راه‌اندازی سرد گندله‌سازی سنگان فولاد مبارکه در ۱۵ اسفند

راه‌اندازی سرد گندله‌سازی سنگان فولاد مبارکه در ۱۵ اسفند

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان از راه‌اندازی و تست سرد گندله‌سازی 5 میلیون تنی فولاد مبارکه در منطقه سنگان در 15 اسفند ماه امسال خبر داد.

مهدی تولائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه در اسفند ماه امسال راه‌اندازی و تست سرد گندله‌سازی فولاد مبارکه در منطقه سنگان انجام خواهد شد، افزود: امیدواریم در اردیبهشت ماه 1396 این گندله‌سازی به تولید برسد. در تامین کنسانتره این گندله‌سازی مشکلاتی وجود داشت و پیش‌بینی ما برای تولید این واحد در سال آینده حدود یک میلیون تن است. برای تامین کنسانتره این واحد نیز علاوه بر تامین بخشی از کنسانتره موردنیاز از منطقه سنگان مذاکرات با گل گهر نیز نهایی شده و از این شرکت نیز کنسانتره موردنیاز برای واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه را تامین خواهیم کرد.

وی درباره دیگر پروژه مهم فولاد مبارکه که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، توضیح داد: برای هفته آینده ذوب‌گیری‌های فولاد سبا را در پیشرو داریم. فازهای نهایی طرح توسعه فولاد سبا را تکمیل کرده و به سمت راه‌اندازی آن می‌رویم و سعی می‌کنیم تا پایان امسال هم ذوب و هم ریخته‌گری آن را وارد مدار کنیم و به تولید برسد و به این ترتیب توسعه فولاد سبا تکمیل شود.

تولائیان درباره آخرین وضعیت فولاد مبارکه در حوزه خرید مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات نیز عنوان کرد: فولاد مبارکه در حال حاضر حدود 98 درصد از خرید مواد اولیه موردنیاز خود را از داخل انجام می‌دهد. بطور مثال سال قبل فولاد مبارکه به دلیل کمبودی که در کشور پیش آمده بود حدود 3 میلیون تن گندله وارد کرد در حالی که امسال با توجه به راه‌اندازی واحدهای گندله‌سازی کل گندله موردنیاز خود را از داخل خریدیم و واردات گندله فولاد مبارکه به صفر رسید و برای سال آینده نیز واردات گندله فولاد مبارکه صفر پیش‌بینی می‌شود.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: نیاز فولاد مبارکه به گندله در سال آینده از گندله‌سازی متعلق به خود در سنگان و همچنین سایر گندله‌سازی‌ها تامین خواهد شد. همچنین صددرصد کنسانتره نیز از داخل تامین می‌شود. معادن نیز همکاری خوبی با ما داشته‌اند. در موزد نسوزها نیز بیش از 90 درصد خرید از داخل انجام می‌شود. در زمینه روغن‌ها نیز وضعیت به همین شکل است.

وی درخصوص خرید ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه و سیاست بومی‌سازی در این زمینه نیز توضیح داد: در حوزه خرید ماشین آلات و قطعات یدکی به دلیل تخصصی بودن این محصولات میزان واردات بیشتر است. چون تجهیزات با برند خاصی مثل اس ام اس یا دانیلی خریداری می‌شوند امکان خرید آنها از داخل نیست. در همین حال طی یکی دو سال گذشته مذاکرات خوبی با تامین‌کنندگان عمده تجهیزات و ماشین‌آلات مانند تولیدکنندگان لوله ریفرمر و غلطک‌سازان و شرکت‌هایی مانند اس ام اس و دانیلی انجام شده تا در ایران سرمایه‌گذاری کرده و قطعات و ماشین‌آلات خود را در ایران بسازند. این شرکت‌ها کارگاه‌هایی را هم در ایران راه‌اندازی کرده‌اند. به عنوان مثال فکر می‌کنم طی یکی دو هفته آینده کارگاه دانیلی در استان البرز راه‌اندازی خواهد شد.

تولائیان اضافه کرد: اس ام اس نیز در حال راه‌اندازی کارگاهی در اصفهان است. بطورکلی به کلیه تامین‌کنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت فولاد اعلام کرده‌ایم که بعد از برجام در صورتی که می‌خواهند با فولاد مبارکه ادامه همکاری داشته باشند باید در ایران سرمایه‌گذاری کرده و از طریق مشارکت با شرکت‌های داخلی محصولات خود را به صورت مشترک در ایران تولید کننده و حتی اقدام به صادرات نیز بکنند. در همین راستا مذاکرات خوبی بین نسوزها و شرکت‌هایی مانند RHI و وزُویوس انجام شده تا زمینه کار مشترک بین آنها به وجود بیاید. در مورد غلطک‌سازان و سازندگان قالب‌های ریخته‌گری و مسی و غیره نیز همین سیاست دنبال می‌شود.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان درخصوص آخرین وضعیت واگذاری معدن سنگان به فولاد مبارکه نیز گفت: قسمتی از معدن را گرفتیم و در حال انجام کارهای مربوط به آن هستیم تا بتوانیم کنسانتره را به گندله‌سازی برسانیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا