پیشرفت ٨٠ درصدی پروژه جمع آوری و بازچرخانی پساب‌های شهری مبارکه و لنجان

پیشرفت ٨٠ درصدی پروژه جمع آوری و بازچرخانی پساب‌های شهری مبارکه و لنجان

دنیای معدن - مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: پروژه جمع آوری، تصفیه و بازچرخانی پسابهای شهری شهرستان‌های مبارکه و لنجان از سال ۹۱ در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی فولاد مبارکه بین سازمان آب و فاضلاب استان و شرکت فولاد مبارکه مورد موافقت قرار گرفت.

جواد نیلی در گفت و گو با خبرنگار فولاد با ذکر این مطلب که در این پروژه جمع آوری پساب‌های شهری شهرهای مجاور زاینده‌رود تعریف شده بود، تأکید کرد: خروجی پساب این شهرها و سرریز شدن آن به رودخانه زاینده‌رود بدون عمل تصفیه، زیانهای بهداشتی و زیست محیطی زیادی را به همراه داشت که شرکت فولاد مبارکه در اولین اهداف خود با سازمان آب و فاضلاب اصفهان طرح را هماهنگ و اجرا کرد؛ بدین صورت که تأمین منابع مالی این طرح ملی از سوی فولاد مبارکه و اجرای طرح توسط شرکت آب و فاضلاب استان انجام و آب جاری حاصل از پساب‌های شهری دو شهرستان مبارکه و زرین‌شهر جمع‌آوری و به فولاد مبارکه هدایت شود.
وی با تأکید بر اینکه کمک به بهبود وضعیت شرایط بهداشتی و زیست محیطی منطقه و همچنین تأمین بخشی از آب صنعتی مورد نیاز فولاد مبارکه از مهمترین اهداف این طرح بودند، تصریح کرد: با اجرای این طرح از ورود هرگونه پساب آب هفت شهر حوزه زاینده رود به رودخانه و به تبع آن از به مخاطره افتادن شرایط زیست محیطی و زندگی در منطقه جلوگیری به عمل خواهد آمد.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: استفاده از پساب‌های تصفیه شده شهرستانهای یاد شده شرایطی فراهم میکند که میزان برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده رود کاهش بیشتری یابد و آب تصفیه شده ناشی از پسابهای شهری جایگزین برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده رود شود.
وی در پاسخ به این سؤال که به لحاظ اجرایی این پروژه در چه وضعیتی است، این چنین پاسخ داد: اجرای این پروژه از سال ۹۲ آغاز شد که از همان ابتدای کار تاکنون با همت و جدیت طرفین، قرارداد بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
نیلی نحوه اجرا، همکاری و پیگیری سازمان آب و فاضلاب استان و همکاری سایر نهادهای در شهرستانهای همجوار را خوب توصیف کرد و افزود: قطعاً در شرایط فعلی تأمین این میزان منابع مالی برای سازمان آب و فاضلاب میسر نبود که خوشبختانه فولاد مبارکه با توجه به رسالت و مسئولیتهای اجتماعی خود هزینه اجرای این پروژه ملی را که سالها به دلیل عدم وجود منابع مالی معطل مانده بود، متقبل شد.
وی در پاسخ به این سؤال که طرفین قرارداد برای اجرای این پروژه چه اقداماتی انجام دادهاند، تصریح کرد: همانگونه که اشاره شد، اجرای این پروژه بر عهده سازمان آب و فاضلاب گذاشته شد و تأمین ۱۰۰ درصدی منابع مالی از سوی فولاد مبارکه مورد قبول قرار گرفت؛ در همین راستا شرکت آب و فاضلاب پیمانکاران زیادی را مورد ارزیابی قرار داد و در ادامه با نهایت جدیتی که توسط این دو مجموعه انجام شد، این حجم بزرگ کار در کمتر از سه سال انجام شد تا جائی که برخی از تصفیه خانه‌های احداث شده از جمله تصفیه خانه ورنامخواست برای بهره برداری آماده شده است.
این مدیر ارشد فولاد مبارکه با اشاره به اینکه به دلیل ضرورت و کاهش هر چه بیشتر هزینه ها تصمیم گرفته شد که کل پسابهای تصفیه شده هر دو شهرستان به فولاد مبارکه هدایت شود، یادآور شد: به دلیل وجود تصفیه خانه کارآمد و بزرگی که در ناحیه مجتمع فولاد سبا احداث شده و در آن شرکت پساب در سیستم به طور کامل بازچرخانی و مورد استفاده قرار میگیرد، ضرورت نداشت که با هزینه زیاد پساب تصفیه شده شهرستانهای مذکور به سمت کارخانه سبا هدایت شود.
وی در خصوص میزان برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانه زاینده رود گفت: به طور مشخص فولاد مبارکه در زمان احداث طبق قرارداد منعقد شده بین سازمان آب منطقه ای و فولاد مبارکه به ازای تولید ۴/۲ میلیون تن فولاد، اجازه داشت سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب از زاینده رود برداشت نماید. اما نه تنها فولاد مبارکه این مقدار آب را برداشت نکرد بلکه اکنون با وجود افزایش ظرفیت تولید تا ۲/۷ میلیون تن در سال شرایطی فراهم شده که میزان برداشت آب مورد نیاز فولاد مبارکه از حوزه زاینده رود کاسته شده و به زیر ۳۰ میلیون متر مکعب در سال برسد.
نیلی میزان سرمایه گذاری اولیه فولاد مبارکه در این طرح را حدود ۱۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون یکصد میلیارد تومان این سرمایه گذاری متناسب با پیشرفت پروژه در اختیار مجری طرح قرار داده شده است.
وی تصریح کرد: این میزان سرمایه گذاری صرفاً به منظور جمع آوری و احداث تصفیه خانه  های پساب میباشد که در ادامه هزینه اقدامات دیگری از قبیل لولهگذاری از قسمت تصفیه خانه ها تا فولاد مبارکه و تصفیه مجدد این آبها برای استفاده در صنعت با صرف هزینه های مجدد بر عهده فولادمبارکه است که برآورد میشود جمع هزینه های ریالی این پروژه با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در هر دو منطقه لنجان و مبارکه باشد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود، زمان بهره برداری کامل از این پروژه بزرگ را سال ۹۶ اعلام و اظهار کرد: به یقین در نیمه نخست سال ۹۶ قسمتهایی از این پروژه را مورد بهره برداری قرار خواهیم داد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا