معدن سیستان و بلوچستان فرصت ایجاد 100هزار شغل در سیستان و بلوچستان با فعال شدن طرح های زنجیره معدن

معدن سیستان و بلوچستان فرصت ایجاد 100هزار شغل در سیستان و بلوچستان با فعال شدن طرح های زنجیره معدن

دنیای معدن - پتانسیل های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان سیستان و بلوچستان،‌ فرصت ایجاد 100هزار شغل را فراهم کرده است.

مدیریت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با ارایه گزارشی در «همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری مکران»، به معرفی «ظرفیت ها و پروژه های اقتصادی مکران در بخش معدن و صنایع معدنی» پرداخت. 

امیر صباغ در این باره گفت: ایمیدرو در طرح خود پیشنهاد کرده است که پتانسیل های معدنی استان و استان های همجوار و همچنین فرصت توسعه کشورهای شمال و شرق منطقه (از جمله پاکستان و هند، افغانستان) شرایط استثنایی را برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده و این امر به افزایش سطح رفاه و توسعه اقتصادی آن منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اتصال خطوط ریلی و جاده ای افغانستان به ایران و به ویژه مکران و همچنین احداث خط لوله گاز سراسری هفتم به شرق کشور، زمینه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی استان را فراهم کرده است.
صباغ به برنامه های ایمیدرو در سیستان و بلوچستان و سواحل مکران اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم برنامه اکتشاف و راه اندازی پایلوت تیتانیوم در این استان انجام شده و طرح فولاد مکران نیز دردست اجرا قرار دارد. وی افزود: طرح های تکمیل کننده زنجیره معدن و صنایع معدنی از جمله ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع معدنی از جمله برنامه های توسعه استان است.
مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو خاطر نشان کرد: با فعال شدن این پتانسیل ها 100هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: مقرر شد دستگاه های مختلف به منظور اجرای بسته حمایتی تعریف شده،‌ کارگروهی با هدایت وزرات صنعت معدن و تجارت تشکیل و برنامه و اقدامات، با نظارت و پیگیری نماینده تام الاختیار وزیر صورت گیرد.
وی اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان، سهم 11درصدی از مساحت کشور و همچنین1100 کیلومتر مرز با پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد.
صباغ افزود: کسب و کارهای مرتبط با پتانسیل های معدنی استان شامل اکتشاف، وجود ذخایر معدنی همچون تیتانیوم،‌ کبالت، طلا،‌آهن،‌منگنز،‌ سنگ مرمر و سنگ آهک است.
وی درباره اقدامات ایمیدرو در این استان گفت: در سال های گذشته سیمان زابل و معدن آنتیموان سفید آبه راه فعال شدند و از سال 93 نیز برنامه اکتشاف در این استان آغاز شد. به گفته وی، طرح های در دست اجرا در سیستان و بلوچستان شامل معدن مس چهل کوره و فولاد مکران است.
مدیریت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اظهار داشت: توانمندی های برون استانی شامل خط لوله گاز صلح از عسلویه به هند،‌ منطقه آزاد، ‌بازارهای صادراتی رو به رشد در افغانستان،‌ پاکستان،‌ هند،‌ کره و ژاپن است. همچنین به سبب کمبود آب در نقاط مختلف کشور، صنایع آب بر در حال استقرار در سواحل مکران در چابهار هستند.
در این همایش که از سوی معاون اول رییس جمهور افتتاح شد، بر تدوین راهبردی با محوریت گسترش کسب و کار مبتنی بر صنایع دریایی و دریا محور تاکید شد. به گفته اسحاق جهانگیری، این برنامه زمینه ساز توسعه صنایع فولاد، آلومینیوم، آلیاژی و پتروشیمی است.
اسحاق جهانگیری تاکید کرد که به ثمر رسیدن این ابرپروه،‌ سواحل مکران را به بزرگ ترین قطب صنعتی و اقتصادی منطقه تبدیل خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا