مهدی طحانی پیشنهاد کرد:

کاهش قیمت سهم ها فرصتی طلایی برای ورود به بازار

کاهش قیمت سهم ها فرصتی طلایی برای ورود به بازار

بازار سرمایه نباید به چاقوی خودش تبدیل شود بلکه باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند تا هر روز شاهد جذب نقدینگی بیشتر در این بازار باشیم چون هیچ صندوقی با هیچ دستور العمل و اجباری نمی تواند به اندازه ورود خود خواسته و اختیاری سهامداران و صندوق ها به رونق در بازار سرمایه کمک کند.

 

گزارش های 9 ماهه شرکت ها به نسبت مدت مشابه سال قبل مثبت تر بودند و برخی تعدیل های خوبی را داشتند و به نظر می رسد پیش بینی سال آینده شرکت ها به نسبت امسال روند صعودی تری داشته باشد.

مهدی طحانی مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: قیمت نفت به بیش از 50 دلار و نرخ دلار به بیش از 3800 تومان رسیده و نرخ جهانی بعضی کالاها افزایش یافته است. همه اینها برای اقتصاد و بورس ما که یک بورس کالامحور است، بسیار مناسب است که واکنش های مثبتی را طی ماه های اخیر در برخی صنایع شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر رشد کامودیتی ها قیمت برخی پتروشیمی های متانولی، در عرض یکی دوماه به بیش از دو برابر رسیده است، گفت: با وجود اینکه از نظر بنیادی شرایط صنایع بزرگ و اثر گذار بازار  خوب و حتی بهتر از دوره های قبل است اما قیمت سهم ها حوالی سال گذشته و حتی دو سال گذشته است، البته سهامداران می توانند به این موضوع به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری نگاه کنند و در قیمت های مناسب وارد سهم شوند.

طحانی درباره فرصت های پیش روی بازار سرمایه گفت: گروه پالایشی می تواند مستعد بعضی تغییرات مثبت باشد. گروه های فلزی و معدنی به همین ترتیب و حتی گروه های بانکی بعد از بازگشایی نمادها اگر به قیمتی منصفانه باز شوند و همچنین توجه به گروه خودرویی و رشد در این گروه می تواند رونق را به کل بازار تزریق کند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه چشم انداز بازار سرمایه را در صورت کنترل نرخ سود بانکی و اخزا مناسب خواند و گفت: همه اجزای بازار سرمایه و همه ابزارهای آن باید همسو باهم و در جهت تقویت و عمق بخشی بازار سرمایه حرکت کنند بنابراین در انتشار هر ابزار جذاب و جدید مانند "اخزا" باید تدبیر لازم را داشت تا خودمان به خودمان ضربه نزده باشیم.

وی با تأکید بر این نکته که بازار سرمایه باید فرصتی برای همه اقشار باشد، توضیح داد: هیچ چیز مهمتر از جذب نقدینگی از سطح جامعه به خصوص سرمایه های خرد از کف جامعه به بازار سرمایه نیست بنابراین باید بازار آنقدر متنوع باشد که همه اقشار جامعه با هر سطح از ریسک پذیری به سمت بازار سرمایه جذب شوند و در این مورد هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

طحانی ادامه داد: در شرایطی که ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیکی بازار را تهدید نمی کند و شرایط بنیادی شرکتها شرایط نسبتاً مساعدی است  اگر سهامداران و فعالان حرفه ای بازار سرمایه در کنار سهامداران تازه کار و غیر حرفه ای و حتی افراد ریسک گریز به خرید اوراق و صکوک علاقه بیشتری نشان بدهند، معنی ندارد جز اینکه بازار سرمایه دارد به آهستگی از مرزهای واقعی خود فاصله می گیرد.
 
این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: البته هیچ محدودیتی برای خرید اوراق صکوک و اخزا برای سهامداران حرفه ای وجود ندارد اما اگر بازار سرمایه در بخش اوراق بهادار در معاملات روزانه مهجور بماند و همه توجهات به سمت بازار بدهی جلب شود به مرور زمان بازار سرمایه با یک چالش جدی در بخش اوراق بهادار مواجه می شود.

طحانی با تأکید بر اینکه انتشار اسناد خزانه اسلامی باید با دقت و ظرافت از سوی دولت پیگیری شود، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که دامن نظام بانکی کشور را گرفت حجم بالای دیون دولت ها به بانکها بود. دولت ها تا پیش از راه اندازی اسناد خزانه اسلامی از جیب بانکها بدهی های خود را تسویه می کردند و نهایت دولت می ماند و بدهی اش به بانک ها اما هم اکنون دولت به بازار سرمایه و عموم مردم برای پرداخت دیون اش تکیه کرده در نتیجه باید حساب شده و کارشناسی تر رفتار شود چون این رویه علاوه بر بی رونق کردن بازار سرمایه می تواند مسأله بدهکاری دولت از نظام بانکی را به بخش قابل توجهی از جامعه تسری دهد.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در بخش پایانی گفتگو با "سنا" خاطر نشان کرد: بازار سرمایه نباید به چاقوی خودش تبدیل شود بلکه باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند تا هر روز شاهد جذب نقدینگی بیشتر در این بازار باشیم .چون هیچ صندوقی با هیچ دستور العمل و اجباری نمی تواند به اندازه ورود خود خواسته و اختیاری سهامداران و صندوق ها به رونق در بازار سرمایه کمک کند.

وی درباره ورود نقدینگی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به بازار گفت: صندوق ها می توانند به راحتی با فریز کردن سهم هایشان در برخی سهم های کوچک و حتی بزرگ کم نوسان از یک طرف دستور العمل را اجرایی کنند و از یک طرف مانع برخورد قانونی نهاد ناظر شوند بنابراین باید کلیت بازار سرمایه آنقدر جذاب شود که پول های پارک شده در بانک ها و صندوق ها مشتاقانه به سمت بازار سرمایه جذب شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا