معاون وزیر صنعت:

حضور شرکت های بین المللی در بخش معدن از نتایج برجام است

حضور شرکت های بین المللی در بخش معدن از نتایج برجام است

گروه معادن - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از شهریورماه 1394 پس از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مذاکرات با شرکت های مختلف خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی آغاز شد که یکی از آنها در زمینه ساخت کارخانه کک نفتی در منطقه ویژه اقتصادی (لامرد فارس) است.

به گزارش ماین نیوز، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

به گزارش یکشنبه پایگاه خبری سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تاکید کرد ساخت کارخانه تولید کک نفتی، با هدف تکمیل زنجیره تولید صنعت آلومینیوم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

«مهدی کرباسیان» اعلام کرد: گزارش نهایی امکانسنجی فنی و اقتصادی طرح ساخت کارخانه کک نفتی آماده شد؛ در حالی که این طرح به مدت یک دهه در حالت سکون قرار داشت.

این مسوول اضافه کرد: فعال سازی این طرح از نتایج برجام محسوب می شود.
وی یادآوری کرد: مشاور ایرانی و شرکت «اکسنس» فرانسه در این طرح همکاری کردند که طرف فرانسوی گزارش خود را مشتمل بر نتایج مطالعات بازار،‌ فنی و اقتصادی به همراه نتایج مربوط ارایه کرد.

به گفته وی، شرکت اکسنس فرانسه، به عنوان مشاور انتخاب شد که مطالعات فنی و اقتصادی قابل ارایه به بانک (Bankable) را انجام داده است.

اکسنس یک شرکت بین المللی صاحب فناوری است که در زمینه فرایندهای مختلف نفتی در پالایشگاه های دنیا مانند ایران فعالیت دارد.

به گزارش ایرنا، طرح تولید پترولیوم کک به عنوان یکی از طرح های توسعه ای ایمیدرو با هدف تامین بخشی از نیاز صنایع آلومینیوم کشور تعریف شده است و در آن، ماده اولیه (وکیوم باتوم پالایشگاهی) به مواد پرارزش مانند پترولیوم کک و محصولات مایع (نفتا، دیزل با استاندارد یورو 5، ال.پی.جی و... ) تبدیل می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می شود. پارسال طرح آزمایشی (پایلوت) تولید کک نفتی در مقیاس نیمه صنعتی برای تست فناوری با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد که دستاوردی قابل توجه به شمار می آید.

کرباسیان اضافه کرد: مطالعات امکانسنجی فنی و اقتصادی این طرح از اردیبهشت ماه پارسال آغاز و دی ماه به پایان رسید.

به گفته وی، صنعت آلومینیوم سالیانه به 200 هزار تن کک نفتی نیاز دارد که همه آن از طریق واردات تامین می شود و این مقدار در افق 1404 به 700 هزار تن می رسد.

شهرستان لامرد با مساحت سه هزار و 932 کیلومترمربع در فاصله 446 کیلومتری از مرکز استان فارس و همجوار با دو استان هرمزگان و بوشهر است.

در منطقه ویژه اقتصادی لامرد امکان سرمایه گذاری در زمینه تولید سیمان و آلومینیوم، استحصال شمش منیزیم از معدن دولومیت، ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد (تولید پروفیل های فولادی از شمش فولاد) و ساخت هتل و مجتمع های تفریحی فراهم است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا