در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح شد؛

دفاع تمام قد جمیلی از تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان

دفاع تمام قد جمیلی از تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان زنجان نسبت به اعتراض شدید انجمن سنگ آهن ایران در خصوص تشکیل غیرقانونی انجمن سنگ آهن زنجان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، برگزاری جلسه هیات موسسان انجمن سنگ آهن زنجان در روز شنبه و متعاقبا برگزاری انتخابات هیات مدیره این تشکل استانی به عنوان یکی از شعبه‌های استانی انجمن سنگ آهن ایران، واکنش شدید و اعتراضی انجمن سنگ آهن ایران را برانگیخت. این انجمن اعلام کرد که در زمینه تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان هیچ هماهنگی با انجمن ملی صورت نگرفته و نماینده انجمن ملی هم در انتخابات هیات مدیره انجمن سنگ آهن زنجان حضور نداشته است و به همین دلیل انجمن سنگ آهن ایران، انجمن سنگ آهن زنجان را به رسمیت نمی‌شناسد و نتیجه انتخابات هیات مدیره آن‌را هم نمی‌پذیرد. در همین حال رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز با ارسال نامه‌ای رسمی به معاون تشکل‌های اتاق ایران نسبت به فرایند غیرحقوقی و غیرقانونی تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان اعتراض کرد.

در این بین به سراغ غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان رفتیم که در جلسه روز شنبه ریاست جلسه را بر عهده داشت و به گفته خودش، نمایندگی اتاق ایران را نیز در این جلسه بر عهده داشته است. جمیلی از برگزاری جلسه روز شنبه و انتخابات انجام شده در آن تمام قد دفاع کرده و از موضع انجمن سنگ آهن ایران نسبت به تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان نیز ابراز تعجب کرد. او در عین حال عنوان کرد که حاضر است حکمیت اتاق ایران را در خصوص سرنوشت تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان بپذیرد.

متن گفت‌وگوی خبرنگار ماین نیوز با غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان به شرح زیر است:

درباره جلسه روز شنبه و تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان و انتخاب هیات مدیره آن توضیح دهید. اتفاقی که واکنش منفی و اعتراضی انجمن سنگ آهن ایران را در پی داشته است.

ابتدا باید بگویم که از این همه واکنش در جهت مخالفت با تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان و اینکه گفته شده این کار غیرقانونی بوده است، تعجب می‌کنم. اصلا اینطور نیست. تمامی اقداماتی که اتاق زنجان انجام داده است، براساس یک سری ضوابط و مقررات بوده که طبق قانون بر عهده اتاق گذاشته شده است. در رسانه‌ها خواندم که گفته شده هیچ‌کدام از افراد حاضر در جلسه بهره بردار معدن نیستند و یا فعالیت آنها در محدوده استان زنجان نیست و غیره که باید بگویم تمام این اظهارات نادرست هستند. ما نباید براساس اطلاعات فی البداهه صحبت کنیم. دوستانی که در جلسه حضور داشتند و فیلم آن هم موجود است، تک به تک خود را معرفی کردند و فعالیت آنها در عرصه سنگ آهن استان زنجان مورد تائید قرار گرفته است. عده دیگری هم در جلسه حضور داشتند که به دلیل نداشتن شرایط کنار گذاشته شدند. بنابراین افراد حاضر در جلسه و رای دهندگان حائز شرایط تشخیص داده شدند. این اظهارات بنده صرفا یک ادعا نبوده و کاملا قابل اثبات است.

از سوی دیگر سوال من این است که رسالت اصلی اتاق‌های بازرگانی چیست؟ آیا قبول داریم که اتاق‌های بازرگانی تشکل تشکل‌ها هستند یا خیر؟ اگر قبول داریم که اتاق‌های بازرگانی کانون قرار گرفتن تمام افراد حول یک محور است، قطعا تمام ما وظیفه داریم، فرصت را برای همگان به یک نحو فراهم کنیم و از ایجاد فرصت‌ها، امتیازات و مزیت‌های خاص برای عده خاصی پرهیز کنیم. ما در اتاق زنجان نیز در همین راستا اقدام کردیم. ما برای تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان به عنوان تشکل استانی متناظر با تشکل ملی استعلام لازم را از اتاق ایران انجام داده و موافقت اتاق ایران را دریافت کردیم. در پاسخ به انجمن سنگ آهن ایران نیز اعلام شده که باید تشکل‌های استانی این انجمن تشکیل شوند. از سوی دیگر تشکیل انجمن سنگ آهن در هر استان علاوه بر اتاق ایران، نیازمند موافقت اتاق استان مربوطه نیز است که ما در زنجان پس از تهیه اساسنامه موافقت خود را با تشکیل انجمن استانی اعلام کردیم. به نظر من انجمن سنگ آهن ایران در خصوص تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان، سبک غیر از جنس بخش خصوصی رفتار کرده است. ما طی هفته قبل با آقایان و مسئولان انجمن سنگ آهن ایران صحبت کردیم و به آنها اطمینان خاطر دادیم و از آنها دعوت و خواهش کردیم که در جلسه شنبه حضور داشته باشند و در روزنامه نیز آگهی کردیم. ما راسا و سر خود دست به چنین کاری نزدیم و همه اقدامات با هماهنگی اتاق ایران بوده است. به معاونت تشکل‌های اتاق ایران هم نامه نوشتیم و تاریخ برگزاری جلسه را اعلام کردیم. به احترام اعضای فعال در حوزه سنگ آهن زنجان انتظار داشتم، نماینده انجمن سنگ آهن ایران نیز به عنوان مهمان در جلسه روز شنبه در زنجان حضور می‌یافت. حداقل حضور می‌یافتند و دلایل خود را برای برگزار نشدن جلسه اعلام می‌کردند. شاید اعضا قانع می‌شدند و جلسه را به روز دیگری موکول می‌کردند. ولی وقتی دوستان نیامدند، من هم اساسنامه را برای اعضا خواندم و همه به غیر از دو نفر رای به برگزاری و اتخاذ تصمیم در جلسه روز شنبه دادند. فیلم آن هم موجود است. حتی من گفتم می‌توانیم جلسه را دو تا سه هفته دیگر تشکیل دهیم اما اعضا قبول نکردند و به همین دلیل من وظیفه داشتم جلسه را برگزار کنم.

من قطعا با انجمن سنگ آهن ایران برای به رسمیت شناختن انجمن سنگ آهن زنجان صحبت خواهم کرد. ما انجمن متناظر ملی را در استان زنجان تشکیل دادیم و این انجمن قطعا همان سیاست‌های انجمن ایران را منتها در یک جغرافیای محدودتر دنبال خواهد کرد. اصلا به دنبال موازی کاری نیستیم و هرکس هم بخواهد موازی کند جلوی او می‌ایستیم. اتاق ایران هم‌اکنون به دنبال ساماندهی تشکل‌های ملی و ایجاد تشکل‌های استانی متناظر است. به نظر شما آیا درست است که اعضای امروز جلسه را رها کنیم و آنها به جای ایجاد یک تشکل در زیرمجموعه اتاق، یک انجمن صنفی را در وزارت کشور ایجاد کنند؟ اینکه خلی بدتر است. نباید طوری رفتار کنیم که گویی قلمروهایی را برای خود به وجود آورده‌ایم و بقیه را وادار به واکنش‌های تند برای احقاق حقوق خود کنیم.

نظر من به عنوان یک فعال بخش خصوصی این است که هرچقدر افراد را وارد اتاق کنیم و همگرایی ایجاد کنیم برنده هستیم، حتی اگر این وسط منافع عده‌ای به هم بخورد. بار دیگر تاکید می‌کنم که وظیفه اتاق این است که به هر روشی که می‌تواند همه افراد را تحت پوشش و عضویت خود در بیاورد. ما آمادگی حکمیت اتاق ایران را در زمینه تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان داریم. اگر اتاق ایران تشکیل این انجمن را پذیرفت که کارهای آن را دنبال خواهیم کرد اما اگر نپذیرفت دیگر دنبال تجدید برگزاری و انتخابات آن نیستیم و ممکن است اعضا به سمت ایجاد یک تشکل صنفی برای احقاق حقوق خود بروند.

گفته می‌شود برخی اعضای حاضر در جلسه روز شنبه حائز شرایط شرکت در جلسه و رای دادن در انتخابات نبوده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

من این موضوع را تکذیب می‌کنم که برخی افراد شرایط حضور در جلسه و انتخابات را نداشته‌اند. در چند دوره اخیر که در اتاق زنجان حضور داشته‌ام، چندین تشکل استانی با مسئولیت بنده در استان تاسیس شده است و کاملا با قوانین این حوزه آشنا هستم. باید بگویم که درخواست تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان دو سال پیش به اتاق ایران ارائه شد. یک بار هم جلسه موسسان آن تشکیل شد اما به حد نصاب نرسید و جلسه لغو شد. روز شنبه نیز با حضور حدود 20 نفر افراد واجد شرایط جلسه تشکیل شد و انتخابات نیز برگزار شد. اسناد و مدارک افراد حائز شرایط در جلسه نیز در اتاق ایران موجود است.

آیا نماینده اتاق ایران نیز در جلسه حضور داشت؟

خیر. نماینده اتاق ایران در جلسه حضور نداشت، بلکه با هماهنگی انجام شده و اجازه گرفته شده مسئولیت برگزاری جلسه و انتخابات از سوی اتاق ایران به اتاق زنجان تنفیض شد. در این زمینه از قبل با اتاق نامه‌نگاری شده بود. اگر من جای دوستان انجمن سنگ آهن ایران بودم، با قدرت در جلسه شرکت می‌کردم و نظارت می‌کردم تا اشکالی در برگزاری جلسه و انتخابات به وجود نیاید و اقدامات در جهت تشکل ملی انجام شود. به نظر من نگاه از بالا به پایین دوستان درست نیست.

گفته می‌شود تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان بدون هماهنگی با انجمن سنگ آهن ایران انجام شده است؟

ما هفته قبل با دوستان در این زمینه صحبت کرده و آنها را در جریان گذاشتیم. حتی اساسنامه انجمن سنگ آهن ایران را هم از آنها خواستیم تا از آن در تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان استفاده کنیم.

دخالت اتاق زنجان در تشکیل انجمن سنگ آهن زنجان را قبول دارید؟

ما در این زمینه با اتاق ایران نامه نگاری کردیم و اتاق ایران هم اجازه این کار را به ما داد؛ بنابراین اسم این کار دخالت نیست. یکی از ارکان تشکیل تشکل‌های استانی، اتاق‌های همان استان‌ها هستند. هیچ تشکل ملی نمی‌تواند تشکل استانی متناظر خود را بدون نظر اتاق استان مربوطه تاسیس کند. من باز هم توصیه می‌کنم که بهتر کار این است که نگاه از بالا به پایین خود را تغییر دهیم. به صرف داشتن صادرات و کارگر بیشتر، هیچ شرکتی بر شرکت دیگر ارجحیت ندارد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا