دوم آذر در تهران

اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز برگزار می‌شود

اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز برگزار می‌شود

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: سومین مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز، دوم آذرماه در محل اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیرحسین زمانی‌نیا در نشست خبری با بیان جزئیات سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز اظهار کرد: این مجمع 12 عضو اصلی و پنج عضو ناظر دارد که اعضای اصلی این مجمع عبارتند از ایران، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، امارات، قطر، تیرینیداد و توباگو، ونزوئلا و روسیه.

وی افزود: اعضای ناظر اجلاس سران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز شامل هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو هستند. همچنین کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و مجمع بین‌المللی انرژی نیز به عنوان میهمان در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با ابراز امیدواری از این‌که اجلاس دوم آذرماه در سطح خوبی برگزار شود، اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده دعوتنامه‌ای از طرف حسن روحانی - رییس جمهوری - برای اعضای این اجلاس ارسال شده است.

زمانی‌نیا در خصوص آماده‌سازی سومین اجلاس سران مجمع کشور صادر‌کننده گاز گفت: جلسه هیات عالی‌رتبه 29 آبان‌ماه و جلسه وزرا 30 آبان‌ماه در تهران برگزار می‌شود که دو جلسه وزراء خواهیم داشت؛ یک جلسه وزارتی عادی و بعد از ظهر همان‌ روز نیز اجلاس فوق‌العاده وزارتی به منظور آماده‌سازی اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز برگزار خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر اهمیت پیام اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد: اهمیت این پیام از این جهت است که گاز را به عنوان یک سوخت، درجه و اعتبار و سودمندی‌اش ارتقاء ببخشند.

زمانی‌نیا افزود: اجلاس مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز به منظور افزایش نقش گاز در ترکیب انرژی جهان و همچنین کاهش آلاینده‌های محیط زیست، پیامی هم به اجلاس کاخ 21 که در دسامبر در شهر پاریس برگزار می‌شود نیز دارد.

وی با اشاره به این‌که در مقطع فعلی حدود 24 درصد ترکیب انرژی در دنیا از گاز است، تاکید کرد: رشد مصرف گاز از رشد مصرف نفت به مراتب بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2035 این ترکیب انرژی به حدود 26.11 درصد برسد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره‌ وضعیت گاز در کشورمان گفت: در ایران 33.8 تریلیون مترمکعب از ذخایر اثبات شده داریم که تنها ذخایر کشف شده هستند به همین دلیل ایران دارای بزرگ‌ترین ذخائر گاز دنیاست.

زمانی‌نیا با اشاره به این‌که در سال 2013، 166.6 میلیارد مترمکعب گاز تولید کردیم، افزود: تولید گاز ما از 750 میلیون مترمکعب در روز تا آخر برنامه ششم توسعه به 1300 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی ادامه داد: محل برگزاری اجلاس سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز سالن اجلاس سران در تهران خواهد بود. همچنین اولین اجلاس سران در 24 آبان‌ماه سال 1390 در دوحه برگزار شد. دومین اجلاس در تیرماه سال 1392 در مسکو و این سومین اجلاسی است که در تهران برگزار می‌شود.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره تاسیس اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز گفت: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران این مجمع در سال 1387 شکل گرفت که دبیر کل اولین دوره آن از روسیه بود و در حال حاضر حسین عادلی – دبیر این مجمع – هستند.

زمانی‌نیا در خصوص شعار این اجلاس تاکید کرد: شعار سومین دوره این اجلاس "گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار" است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا