پیشنهاد 20 میلیارد دلار برای تامین زیرساخت های بخش معدن در برنامه ششم

پیشنهاد 20 میلیارد دلار برای تامین زیرساخت های بخش معدن در برنامه ششم

دنیای معدن - مدیر زیر ساخت ایمیدرو گفت: برای تامین زیرساخت های بخش معدن و صنایع معدنی اعم از فولاد، مس، سرب و روی و مواد معدنی اولویت دار، در برنامه ششم توسعه و طرح جامع فولاد، 20 میلیارد دلار پیشنهاد دادیم.

عباس رنجبر با بیان این مطلب اظهار داشت: تامین زیرساخت های بخش معدن و صنایع معدنی در کشور نیاز به منابع مالی فراوان دارد و جزو اولویت های توسعه ای ایمیدرو محسوب می شود و بدون تردید برای دستیابی به توسعه، باید در این حوزه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا راه را برای اجرای طرح های مختلف باز کنیم. وی ادامه داد: عمده طرح های زیرساختی حوزه صنایع معدنی مشابه هستند و اغلب برخی به دلیلی حجم بالای ظرفیت های مورد نیاز، منابع مالی بالایی را می طلبد.

این طرح ها ذینفعان زیادی هم دارند. به عنوان مثال، در منطقه سنگان 5 شرکت با هم کار می کنند که اگر در ایجاد زیرساخت به طور جداگانه اقدام کنند، مشکلات مختلفی پیش می آید. بنابراین، تمرکز در ایجاد زیرساخت ها با توجه به ظرفیت های مورد نیاز توسعه ای از مقوله هایی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

مدیر زیر ساخت ایمیدرو با اشاره به موضوع آب به عنوان یکی از چالش های اصلی بخش معدن و صنایع معدنی، تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک، با کم آبی و بحران مواجه هستیم که البته بسیاری از کشورها با هزینه کردن، بر این مشکل فائق آمده اند ولی ما باید برنامه ریزی های بیشتری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل نیز به عنوان یکی دیگر از چالش های ریلی مطرح است و بدون شک، ورود و خروج مواد معدنی به دلایل مختلف شامل راحتی، سوانح کمتر و غیره بهتر است با ریل انجام شود. مدیر زیر ساخت ایمیدرو با بیان اینکه در تفکر سنتی، گفته می شود دولت باید با بودجه های عمومی و دریافت حقوق دولتی زیرساخت ها را تامین کند اما در دنیای امروز تلاش شده مدل های جدید سرمایه گذاری در زیرساخت ارائه شود، تصریح کرد: در اجلاس 2013 داووس مدل های جدیدی ارائه شده که می تواند بسیار پر ثمر باشد.

از جمله این مدل ها، مدل پی پی پی (public private partnership) که بیشتر کشورهای در حال توسعه پیاده می کنند. ما نیز تلاش کردیم در پروژه های مختلفی از جمله راه آهن تربت حیدریه- جندق- بندرعباس با شرکت راه آهن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، موافقت نامه امضا کرده و آن را به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم. وی ادامه داد: مدل دیگر این است که شرکت های خصوصی که خود در حال اجرای طرح ها هستند،

با هم اجماع کرده و روی یک طرح کامل زیرساختی سرمایه گذاری کنند و نهادهای دولتی نیز این روند را راهبری کنند تا ریسک مواجهه با ساختارهای حاکمیتی دیگر را کاهش دهند. مشابه این مدل، در سنگان ایجاد شد که سرمایه گذاران صنایع معدنی سنگان و ایمیدرو با تاسیس شرکت تامین و توسعه زیرساخت های ایران با کمک سرمایه گذاران بزرگ تلاش کرده در زیرساخت ها ورود پیدا کند.

مدل سوم نیز اس پی وی (special purpose vehicles) است که بر اساس آن، دارندگان موسسات مالی اعتباری یکسری امکانات مالی دارند که در صورت جذاب کردن پروژه ها، برای سرمایه گذاری ورود پیدا می کنند. رنجبر اظهار داشت: مدیریت زیرساخت ایمیدرو در 3 حوزه شامل پروژه های معدنی (نظیر سنگان، فلات مرکزی، گل گهر، زرشوران و مرکزی)، مناطق ویژه (مکران، کاشان، خلیج فارس، لامرد و پارسیان) و ایجاد تعامل با 3 وزارتخانه (نیرو، راه و صنعت، معدن و تجارت) برای ایجاد ارتباط با بخش خصوصی و صاحبان صنایع برای تعمیق بخشیدن به زیرساخت ها فعال است. وی ادامه داد: ما مسئولیت تجهیز معادن را بر عهده داریم و با توجه به این که شرکت های مختلف در حال رشد هستند و قرار است در برنامه ششم توسعه، میزان استخراج از 400 میلیون تن فعلی به یک میلیارد تن برسد، نیازمند توسعه تجهیزات و ماشین آلات این بخش هستیم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا