مدیر امور مالی و اقتصادی مجتمع معدنی چادرملو:

فشارهای مالی بر معادن مانع اتمام به موقع طرح های توسعه می شود

فشارهای مالی بر معادن مانع اتمام به موقع طرح های توسعه می شود

گروه معادن >سنگ آهن - مدیر امور مالی و اقتصادی مجتمع معدنی چادرملو گفت: فشارهای مالی بر معادن مانع اتمام به موقع طرح های معدنی می شود.

به گزارش ماین نیوز، محمود سیدی با اشاره به مشکلات نقدینگی چند سال اخیر و موضوع پرداخت حقوق دولتی و حق انتفاع که امسال نیز در فصل درآمدهای لایحه بودجه سال ۹۶ ذکر شده است، اظهار داشت: شرکت چادرملو از سال ۹۴ طی قراردادی با ایمیدرو تنها مکلف به پرداخت حق انتفاع به این سازمان است.

وی عنوان کرد: در ردیف درآمدهای لایحه بودجه سال آینده کل کشور، دریافت مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی و ۱۲ هزار میلیارد ریال حق انتفاع از همه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده سنگ آهن که پروانه بهره برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکتهای تابعه است اما فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکتهای تابعه هستند، پیش بینی شده است.

سیدی بیان کرد: این بند از تبصره بودجه سال ۹۶ به طور مستقیم ارتباطی به چادرملو پیدا نمی کند هر چند ملاک محاسبه حق انتفاع ما نیز تا این لحظه بر مبنای شیوه محاسبه و ضرایب در نظر گرفته شده در قانون بودجه بوده و تداوم این روال برای سال ۱۳۹۶ نیز جاری خواهد بود.

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در مورد وجه تمایز بین معادن دارای قرارداد با ایمیدرو و فاقد قرارداد گفت: معادن دارای قرارداد با ایمیدرو، حق انتفاع تکلیفی خود را تنها به این سازمان می پردازند، بنابراین طرف حساب خزانه داری کل، ایمیدرو است.

سیدی همچنین ضمن تشکر از تلاش های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای درک شرایط بحرانی معادن افزود: در سال ۱۳۹۵ و در تداوم اصلاحات سال ۱۳۹۴ نمایندگان مجلس با کاهش مبلغ حق انتفاع به ۲۰ درصد مبلغ فروش و تصویب پرداخت پلکانی نزولی در صورت سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید، معادن را به توسعه سرمایه گذاری در چرخه تولید تشویق کردند و این حرکت مثبتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بود.

مدیر امور مالی و اقتصادی مجتمع معدنی چادرملو یادآور شد: امسال نیز انتظار می رود با درایت نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصمیمی اتخاذ شود تا علاوه بر تداوم فعالیت معادن، راه را برای سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد کشور نیز هموار کند.

وی با یادآوری اینکه شرکت چادرملو همواره در پی ارزش آفرینی در مراحل مختلف تولید بوده است، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تکمیل زنجیره تولید خود از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید محصولات فولادی، چند طرح توسعه در دست اجرا و اتمام دارد که برای این طرح ها بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری کرده است .

سیدی اظهار امیدواری کرد با ایجاد ارزش افزوده در فرآیند تولید، کاهش هزینه های تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور، سهامداران کچاد نیز از سرمایه گذاری خود منتفع شوند.

طبق تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۵، در صورت سرمایه گذاری شرکت ها برای تکمیل زنجیره تولید، حق انتفاع به صورت پلکانی به شرح زیر پرداخت می شود: «فروش محصول به صورت سنگ آهن خام و دانه بندی شده معادل ۲۰ درصد مبلغ فروش»، «فروش محصول به صورت افشرده (کنسانتره) شامل افشرده های تحویلی برای گندله سازی های درون شرکت و افشرده فروشی به خارج از شرکت معادل ۱۶.۵ درصد مبلغ فروش»، «فروش محصول به صورت گندله معادل ۱۳ درصد مبلغ فروش افشرده» و نیز «فروش محصول به صورت آهن اسفنجی معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش افشرده».

موارد یاد شده تنها به شرکت هایی تعلق می گیرد که زنجیره ارزش (فرآوری) را در داخل مجموعه همان شرکت انجام دهند و در صورتی که شرکت های موضوع این جزء با رعایت قانون تجارت از محل سود خود اقدام به سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی پایین دستی کنند به میزان ۱۰ درصد سرمایه گذاری صورت گرفته از محل سود، به عنوان حق انتفاع بهره برداری محاسبه می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا