در امسال محقق می‌شود

استخراج بیش از یک میلیون تن ذغال سنگ خام در طبس

استخراج بیش از یک میلیون تن ذغال سنگ خام در طبس

گروه معادن >زغال‌سنگ - طبس یکی از ظرفیت‌های معدنی مهم در زمینه زغال‌سنگ کشور به‌شمار می‌رود چراکه بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ کشور و حتی خاورمیانه در این شهرستان قرار دارد.

به گزارش ماین نیوز، با توجه به ظرفیت‌های زغال‌سنگی طبس و عنوان مقام اولی این شهرستان به‌دلیل ذخیره ۳میلیارد تنی، سند راهبردی زغال‌سنگ کشور با محوریت طبس با تکیه بر معادن زغال‌سنگ طبس و با محوریت این شهرستان تدوین شده است. با توجه به این ظرفیت‌ها استخراج بیش از یک‌میلیون تن زغال‌سنگ خام در طبس در امسال محقق خواهد شد.

طرح‌های توسعه‌ای پروده و مزینو
از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اکتشافات بیشتر و طرح‌های توسعه‌ای زغال‌سنگ طبس در دست اقدام است. در این‌باره امید فلاح، مجری طرح توسعه‌ای معادن زغال‌سنگ طبس عنوان کرد: طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در مناطق پروده و مزینو برای اکتشاف زغال‌سنگ در دست اقدام است. فلاح در ادامه خاطرنشان کرد: ۱/۱میلیارد تن ظرفیت زغال‌سنگ کک‌شو و ۱/۴میلیارد تن ظرفیت ذخایر حرارتی زغال‌سنگ در منطقه طبس است. البته بیشتر ذخایری که از منطقه طبس استخراج می‌شود در منطقه پروده و نایبند مربوط به زغال‌های کک‌شونده است و در منطقه مزینو نیز زغال‌های حرارتی بیشتر استخراج و تولید می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای استخراج و تولید زغال پرورده نیاز به فناوری ویژه‌ای است، عنوان کرد: با توجه به اینکه ذخایر زغال سنگ طبس از لحاظ تکنوتیکی، آرام و سالم و دارای ثبات خوب هستند، همچنین این ذخایر ضخامت‌های مناسبی دارند و از لحاظ زمین‌شناسی از شیب‌های خوبی برخوردارند، با سطح مکانیزاسیونی بالاتری نیز استخراج می‌شوند. در حقیقت موضوع فناوری در این زمینه مربوط به روش‌های مکانیزاسیون می‌شود. مجری طرح توسعه‌ای معادن زغال‌سنگ طبس در ادامه توضیح داد: معادن طبس نسبت به سایر مناطق کشور از لحاظ زمین‌شناسی در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند. از این‌رو دارای شیب و ذخایر مناسب‌تری هستند و این امکان را به ما می‌دهند که معادنی را در مقیاس تولید بالاتر فعال کنیم تا بازده کاری بهتری در این منطقه داشته باشیم. فلاح ادامه داد: از این‌رو نیازمند هستیم فناوری‌های روز دنیا را بابت استخراج زغال‌سنگ به کار بگیریم چراکه این ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زغال‌سنگی در منطقه طبس بیشتر از هر منطقه دیگر در ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات زغال‌سنگ‌ها در طبس چیست، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلات زغال‌سنگ‌ها مربوط به وضعیت فروش آنهاست. تمام معادن زغال‌سنگ، زغال‌سنگ خود را تبدیل به کنسانتره می‌کنند و به ذوب آهن می‌فروشند. از آنجا که انحصار خرید زغال‌سنگ در ایران مربوط به ذوب‌آهن اصفهان است و با توجه به اینکه ذوب‌آهن نیز مشکلات مالی بسیاری دارد، پول شرکت‌های زغال‌سنگی را نمی‌تواند به‌موقع تسویه کند. وی در ادامه توضیح داد: این موضوع سبب شده که توان مالی شرکت‌های زغال‌سنگی کاهش پیدا کند و سبب ایجاد مشکلات برای آنها شود. حدود ۱/۵میلیون تن زغال‌سنگ در کشور تولید می‌شود که کفاف ذوب‌آهن و کک‌سازی‌های موجود را نمی‌دهد، از این‌رو باید واردات هم داشته باشند.

۴۰ سال فعالیت مدیریتی
یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که در طبس مشغول فعالیت است، زغال‌سنگ پروده طبس است. درباره فعالیت‌های این شرکت، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس اظهار کرد: از مهم‌ترین اهداف این شرکت در امسال تحقق حدود ۸هزار و ۹۰۰ متر پیشروی در حفریات زیرزمین، استخراج بیش از یک‌میلیون و ۱۸۰هزار تن زغال‌سنگ خام و تولید ۴۹۰هزار تن کنسانتره زغال سنگ است.
به گزارش فارس، رمضان کریتی‌ثانی درباره شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، اظهار کرد: شرکت زغال‌سنگ در واقع نتیجه ۴۰ سال فعالیت مدیریتی و اجرایی شرکت ملی فولاد ایران (نیسکو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو) است. وی تصریح کرد: این شرکت در سال ۱۳۸۶ برای بهره‌برداری از نخستین و تنها معدن تمام مکانیزه استخراج زیرزمینی زغال‌سنگ کشور، فعالیت خود را به منظور خودکفایی کشور در تامین کنسانتره زغال سنگ کک شو، در منطقه معدنی پروده آغاز کرد. مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس گفت: این شرکت با هدف استخراج سالانه ۱/۵میلیون تن زغال سنگ خام با روش کار طولانی و تولید ۷۵۰ هزارتن کنسانتره در بزرگترین کارخانه زغال‌شویی کشور که در جوار معدن احداث شده، آغاز به کار کرد.

وی یادآور شد: به مدد تجربه بلندمدت و با تکیه بر توان و تخصص نیروهای بومی توانسته با حدود ۹ سال فعالیت خود، علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور امانی و پیمانی، ۵ کارگاه لانگوال را با موفقیت استخراج و حدود ۳۰ کیلومتر تونل و مسیرهای زیرزمینی را احداث کند. کریتی ثانی عنوان کرد: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در ادامه روند روبه رشد فعالیت خود، ۶ ماه ابتدای امسال را با پیشبرد موفق اهداف و برنامه‌های تعیین شده پست سر گذاشته است. وی بیان کرد: با عملیات استخراج کارگاه W۲ حدود ۸۵۰هزار تن زغال‌سنگ خام از این کارگاه استخراج شد و تجهیزات مکانیزه استخراج به وزن حدود ۳ هزارتن به سطح منتقل و از ابتدای شهریور عملیات ترمیم، نوسازی و آماده کردن تجهیزات برای شروع استخراج در کارگاه E۰ آغاز شده است. مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر استخراج زغال سنگ از دو کارگاه نیمه مکانیزه در معدن مرکزی و یک کارگاه زون شرقی، با ذخیره مجموع حدود ۳۵۰هزار تن در حال انجام است. کریتی‌ثانی در تشریح اهداف شرکت افزود: براساس برنامه، هدف شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در امسال تحقق حدود ۸هزار و ۹۰۰ متر پیشروی در حفریات زیرزمین، استخراج بیش از یک‌میلیون و ۱۸۰هزار تن زغال‌سنگ خام و تولید ۴۹۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ است. وی اضافه کرد: در ۶ماه ابتدای امسال، به ترتیب ۳هزار و ۳۱۵ متر حفریات، ۵۳۱ هزار تن تولید خام و ۲۲۹هزار تن تولید کنسانتره محقق شده است.

وی با توجه به مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و تحریم‌های اعمالی عنوان کرد: این شرکت با سرلوحه قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب و راهبردهای دولت، هر ساله با تمام توان و با تکیه بر تخصص و توانمندی نیروهای بومی برای تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌ها تلاش می‌کند. این مسئول درباره اقدامات انجام شده گفت: با توجه به اهمیت موضوع آب در منطقه کویری و خشک طبس، با انجام کار پژوهشی و عملیاتی، موفق به کاهش مصرف آب کارخانه زغال‌شویی به میزان ۳۳درصد و کسب رتبه برتر پروژه بهره‌وری آب از سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران به‌عنوان تنها واحد معدنی منتخب از بین ۳۷ شرکت مختلف شده‌ایم. مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، افزود: طراحی و احداث دو حوضچه بتونی با ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب برای برگشت آب به مدار مصرف کارخانه زغال‌شویی با هدف استفاده بهینه از آب با توجه به اهمیت موضوع آب انجام شد. کریتی‌ثانی خاطرنشان کرد: این شرکت طرح‌های دیگری را نیز به منظور افزایش بهره‌وری و توسعه معدنی و صنعتی در دست اجرا دارد.

سند راهبردی زغال‌سنگ کشور با محوریت طبس تدوین می‌شود
فرماندار ویژه طبس با اشاره به ظرفیت‌های مختلف طبس به‌ویژه معادن خواستار توجه ویژه ایمیدرو به ظرفیت‌های معدنی شهرستان طبس شد و گفت: سند راهبردی زغال‌سنگ کشور با محوریت طبس تدوین می‌شود. به گزارش ماین نیوز، سیدمهدی طلایی در دیدار با مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در تهران اظهار کرد: طبس باید به عسلویه زغال‌سنگ ایران در مرکز کشور تبدیل شود. فراندار ویژه طبس در این دیدار که با تاکید بر صنایع جوار معدنی به ویژه فرآوری زغال‌سنگ بود با اشاره به ظرفیت‌های مختلف طبس به‌ویژه معادن خواستار توجه ویژه ایمیدرو به ظرفیت‌های معدنی شهرستان طبس شد.

جعفری در این دیدار نیز با اشاره به جلسه امروز در معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تدوین سند زغال کشور و برنامه راهبردی کشور تاکید کرد: با توجه به وجود بزرگترین ذخایر زغال‌سنگ کشور و حتی خاورمیانه در طبس و عنوان مقام اولی این شهرستان به‌دلیل ذخیره ۳ میلیارد تنی، این سند با تکیه بر معادن زغال‌سنگ طبس و با محوریت این شهرستان تدوین می‌شود. در این نشست موضوعاتی از قبیل نحوه سرمایه‌گذاری، فاینانس و حضور بخش خصوصی توانمند، راه‌اندازی و استخراج پیت‌های معدنی جدید و صنایع جوار معدنی که از مهم‌ترین پیامدهای آن افزایش ظرفیت اشتغال است، نیز مطرح شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا