دوره آموزشی مدل‌های زمین‌شناسی و اکتشافی تیپ‌های کانه‌زایی برگزار شد

حضور استادان برجسته بین‌المللی معدنی در ایمیدرو

حضور استادان برجسته بین‌المللی معدنی در ایمیدرو

گروه اكتشاف و زمين شناسي - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از ۱۰ تا ۱۶ مهر سال جاری یک دوره آموزشی تئوری و عملی با موضوع مدل‌های زمین‌شناسی و اکتشافی تیپ‌های کانه‌زایی برگزار کرد.

به گزارش ماین نیوز، این دوره یک هفته‌ای برای دومین بار و پس از برگزاری دور نخست آن در مرداد سال گذشته،با حضور ۴ نفر از استادان برجسته زمین‌شناسی اقتصادی و اکتشافات معدنی از ۳کشور تراز نخست معدنی جهان مانند کانادا، استرالیا و امریکا به عنوان مدرس برگزار شد.

سابقه تحصیل و فعالیت استادان
عنوان «برجسته» درباره مدرسان این دوره با نگاهی به سابقه تحصیل و فعالیت آنها که مشروح آن در ادامه می‌آید، اغراق نیست. ریچارد جفری گلدفارب، مدرس نخستین روز از این دوره یک هفته‌ای بود که به مبحث طلای کوهزایی پرداخت. گلدفارب، کارشناسی ارشد و دکترای زمین‌شناسی اقتصادی دارد و مشاور زمین‌شناسی و اکتشاف در کانسارهای طلای کوهزایی در سازمان زمین‌شناسی امریکاست. او ۱۰ سال است در مدرسه معدن کلورادوی امریکا و دانشگاه ملی استرالیا تدریس می‌کند و تاکنون ۲۰ گزارش پایه در مقیاس اکتشاف ناحیه‌ای در سازمان زمین‌شناسی امریکا منتشر کرده است.

از گلدفارب تاکنون ۱۷۵ مقاله در مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه و چاپ شده است، او داور مقاله‌های کنفرانس‌ها و مجلات آی‌اس‌آی به ویژه مجله اکونومیک ژئولوژی به معنای زمین‌شناس اقتصادی است. گلدفارب همچنین ۵ سال است سِمت سردبیری مجله «مینرالیوم دیسپوزیتا» به معنای «ذخایر معدنی» را در اختیار دارد. گلدفارب تاکنون ۱۷۵ بار سخنران کلیدی کنگره‌های بین‌المللی بوده و کارگاه‌های آموزشی متعددی در زمینه زمین‌شناسی و اکتشاف کانسارهای طلای کوهزایی در ۳۱ کشور جهان برگزار کرده است. روزهای دوم و سوم این نشست با تدریس جرمی پیتر ریچادرز، استاد تمام دانشگاه آلبرتای کانادا سپری شد.

او از ۲۰۰۲میلادی تاکنون در آلبرتا تدریس می‌کند، سابقه ۵ سال تدریس در دانشگاه لستر انگلیس و ۲ سال تدریس در دانشگاه ساسکاچوان کانادا را نیز دارد. ریچادرز با مدرک کارشناسی ارشد و دکترای زمین‌شناسی اقتصادی و توانمندی مشاوره در زمینه زمین‌شناسی و اکتشاف در کانسارهای پورفیری و اپی‌ترمال، از سال ۱۹۹۶میلادی تاکنون مشاور شرکت‌های بین‌المللی معدنی از جمله واله و ریوتینتو بوده است. ریچاردز تاکنون ۱۰۴ مقاله در مجلات و کنفرانس‌های معتبر و بین‌المللی ارائه کرده است، داور مقاله‌های مجلات آی‌اس‌آی به ویژه مجله اکونومیک ژئولوژی بوده و تاکنون ۱۶ جایزه معتبر بین‌المللی در زمینه زمین‌شناسی کسب کرده است. او در روز دوم دوره‌ای با عنوان اپی‌ترمال و روز سوم دوره‌ای با عنوان پورفیری برگزار کرد. مدرس روز سه‌شنبه این دوره دیوید هیوستون بود که به مبحث ماسیو سولفاید ولکانوژنیک پرداخت که متاسفانه اطلاعاتی از او در اختیار خبرنگار ما قرار نگرفت. آخرین روز از کلاس‌های تئوری این دوره نیز با تدریس دیوید لیچ و با موضوع سرب و روی با میزبان کربناته برگزار شد.

لیچ با مدرک کارشناسی ارشد و دکترای زمین‌شناسی اقتصادی، مشاور اکتشافی و زمین‌شناسی در زمینه کانسارهای سرب و روی با میزبان کربناته است و با سازمان زمین‌شناسی امریکا همکاری دارد. او هم‌اکنون استاد تمام مدرسه معدن کلورادو است. همچنین به عنوان هیات علمی پژوهشی و مهمان در دانشگاه‌های استرالیای غربی و پکن چین فعالیت دارد. لیچ تاکنون ۶۵ مقاله در مجلات و کنفرانس‌ها بین‌المللی عرضه کرده و داور مقاله‌ها در مجلات آی‌اس‌آی به ویژه مجله اکونومیک‌اکولوژی است. لیچ در ۲۷ کشور جهان به عنوان سخنران کلیدی در کنگره‌های بین‌المللی حضور داشته و کارگاه‌های آموزشی متعددی به‌ویژه درباره زمین‌شناسی و اکتشاف کانسارهای سرب و روی برگزار کرده و تاکنون ۱۲ جایزه بین‌المللی در زمینه زمین‌شناسی دریافت کرده است. دو روز پایانی این دوره آموزشی به بازدید از معدن طلای موته در اصفهان با همراهی ریچارد گلدفارب، معدن سرب و روی کوشک در یزد با همراهی دیوید هیوستون، کانسار مس کهنگ با همراهی جرمی ریچاردز و معدن سرب و روی باما در اصفهان با همراهی دیوید لیچ اختصاص یافت.

تعداد دانش‌پذیران دوره
براساس اطلاعاتی که از سوی ایمیدرو در اختیار ما قرار گرفت، مجموع شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی ۶۴۶ نفر بوده است. در این دوره ۸ دانش‌پذیر غیرایرانی نیز به این شرح ثبت‌نام کرده بودند؛ ۵ نفر استرالیایی، یک اسکاتلندی، یک نفر لهستانی و یک نفر از جمهوری چک که به دلیل طولانی شدن مراحل دریافت روادید تنها ۲ نفر از دانش‌پذیران یک لهستانی و یک نفر از چک توانستند در این دوره حضور پیدا کنند.

سایر دانش‌پذیران ایرانی این دوره هم شامل استادان دانشگاه‌های داخل، دانشجویان دکترا، نمایندگان تشکل‌های بخش معدن و صنایع معدنی و کارشناسان و مدیران وزارتخانه متبوع، سازمان زمین‌شناسی کشور، ایمیدرو، شرکت‌های تابع و بخش خصوصی سراسر کشورمی‌شود. تعداد دانش‌پذیرانی که برای شرکت در دوره‌ها ثبت‌نام کرده بودند نیز به تفکیک دوره‌ها به این شرح بود: کانسارهای طلای کوهزایی ۱۱۱ نفر، کانسارهای پورفیری ۱۱۱ نفر، کانسارهای اپی‌ترمال ۱۰۶ نفر، کانسارهای سولفید توده‌ای وی‌ام‌اس ۹۳ نفر، کانسارهای سرب و روی ام‌وی‌تی ۱۰۲ نفر، بازدید از معدن طلای موته ۳۵ نفر، بازدید از معدن سرب و روی کوشک ۳۳ نفر، بازدید از کانسار مس کهنگ ۲۸ نفر و بازدید از معدن سرب و روی باما ۲۷نفر.

دانش‌پذیران ایرانی؛ علاقه‌مند و با موضوع‌های روز آشنا هستند
جرمی ریچاردز که مدرس کانادایی در سومین روز برگزاری دوره گفت: چندی قبل که در ترکیه بودم می‌دیدم تعداد زیادی از شرکت‌های بین‌المللی مایلند به ایران بازگردند، اما بزرگترین مشکلی که برای آنها وجود دارد به تحریم‌ها برمی‌گردد که مانع از این می‌شود آنها در ایران سرمایه‌گذاری کنند، البته شرایط برای سرمایه‌گذاری تسهیل شده اما هنوز با وجود تحریم‌ها معامله ریسک به شمار می‌آید و جای نگرانی دارد، این شرکت‌ها دنبال دردسر نیستند، اما در عین حال برای آنها این مسئله قطعی شده که ایران ظرفیت خوبی از مواد معدنی دارد.

او در ادامه درباره دوره‌های آموزشی در ایران گفت: کلاس‌های ایران برای من جذاب است چون دانش‌پذیران علاقه‌مند هستند، با موضوع‌های روز آشنا شوند و سوالات جالبی در این زمینه دارند، خوشبختانه سطح کلاس‌ها رضایت‌بخش و برگزاری آنها هم خیلی سازمان‌یافته است. ریچاردز درباره علت تمایل به حضور در ایران توضیح داد: بودن در ایران برای من ترکیبی از فرصت برای تدریس و پژوهش است. اکنون در ایران در کنار تدریس در چنین دوره‌هایی فرصت بازدید از شرکت‌ها و ظرفیت‌های معدنی ایران را هم دارم و برای دانشجویان ایرانی هم فرصت خوبی است که با من تعامل داشته باشند. آنها از دریافت اطلاعات جدید استقبال می‌کنند. من در نقاط مختلفی از دنیا تدریس می‌کنم در چین، مغولستان، افریقای جنوبی و پرو. از سال ۲۰۰۲میلادی تاکنون هم سالی یک بار در ایران حضور دارم و از حضور دوباره استقبال می‌کنم.

همه‌چیز خوب است
یاروسلا پرشِی، دانش‌پذیر لهستانی است که به ایران آمده تا در این دوره شرکت کند. او می‌گوید که استاد زمین‌شناسی در دانشگاه است و در شرکت‌های معدنی لهستان فعالیت دارد و به تهران آمده تا در این کلاس‌ها شرکت کند و ظرفیت‌های معدنی ایران را برای سرمایه‌گذاری احتمالی در آینده بسنجد. پرشِی می‌گوید همه چیز خوب است و از سطح علمی استادان و نظم و ترتیب برگزاری کلاس‌ها رضایت دارد. استقبال از حضور در ایران سیدعلی‌موسوی، مدیرعامل شرکت سامانه کانسار زمین که در همکاری با ایمیدرو دومین دوره آموزشی اکتشافی را برگزار کرده، توضیح داد: بنا داریم هر سال این برنامه را با رویکرد اکتشافات در معادن و با دعوت از استادان پایه یک دنیا برگزار کنیم.

این استادان نیز به طور خودجوش علاقه‌مند به حضور در دوره‌های آموزشی ایران هستند. در واقع اینها همگی معلمند و نه تاجر و به دنبال شنونده هستند. حضور آنها هم در ایران تصادفی نیست و آنها ایران را برای تدریس به کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه ترجیح می‌دهند و از حضور دانش‌پذیران ایرانی استقبال می‌کنند. به علاوه ایران ظرفیت‌های معدنی خوبی دارد که برای این استادان پژوهشگر جالب توجه است. در ایران در زمینه زمین‌شناسی اکتشافی نیز نیروی انسانی تحصیلکرده و توانمندی است که نسبت به کشورهای همسایه بیشتر به زبان انگلیسی آشنایی دارند. موسوی در ادامه به دانش‌پذیران ایرانی دوره اشاره کرد و توضیح داد: ما حتی دانش‌پذیران خارجی هم داشتیم که علاقه‌مند بودند در این دوره شرکت و از معادن ایران بازدید کنند، ولی چون دیر تقاضا داده بودند، ترتیب دریافت ویزای آنها ممکن نشد. یکی از همین متقاضیان حضور در دوره به عنوان دانش‌پذیر سیمون کاتبر، استاد سرشناس دانشگاه اسکاتلند بود که برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کرد.

مشکل بزرگی که در زمینه برگزاری این دوره‌ها برای بخش خصوصی وجود دارد دریافت ویزا برای مدرسانی است که بیشتر امریکایی هستند و فرآیند طولانی باید طی شده تا ویزای آنها دریافت شود. البته در اجرای چنین دوره‌هایی ما به عنوان بخش خصوصی از همکاری بخش دولتی مستفیض بودیم و بدون همکاری بخش دولتی انجام اینچنین رویدادی در توان بخش خصوصی کشور نبود. ایمیدرو در این زمینه با ما همکاری خوبی داشت و در دوره‌های آینده هم قرار است معاونت فناوری ریاست‌جمهوری حمایت‌هایی داشته باشد تا این دوره‌ها با کیفیت بهتری برگزار شود. وی درباره حضور دانش‌پذیران بیشتر به ویژه دانش‌پذیران غیرایرانی گفت: این دوره برای مجموعه ما شروع کار بین‌المللی بود، ما باید بیشتر بر پذیرش دانشجوی غیرایرانی کار کنیم و به دلیل تجربه کم در این زمینه آنطور که باید عمل نکردیم و در این باره باید بیشتر تبلیغ کنیم. البته ما هم هنوز در گام‌های اولیه هستیم و فعلا بیشتر از این در توان نداریم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا