افزایش 210هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران؛ چالشی برای اوپک

افزایش 210هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران؛ چالشی برای اوپک

ایران اعلام کرده است تولید نفت روزانه‌اش را 210 هزار بشکه افزایش داده و به 3.92 میلیون بشکه در روز رسیده است که 230 هزار بشکه بیشتر از برآورد اوپک است.

 

اوپکی‌ها می‌خواهند میزان تولید نفت را پایین بیاورند و ایران برای جبران خسارت‌های زمان تحریم، حاضر به پذیرش این مسئله نیست. به همین دلیل  بلومبرگ امروز در گزارشی نفتی، به بررسی وضعیت افزایش تولید نفت ایران پرداخته است.
ایران به بیشترین میزان تولید نفت پس از دوران تحریم رسید
ایران گفته است که از کاهش تولید نفت اوپک، معاف است و بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی، تولیدش را به بالاترین حد خود رسانده است.
عراق نیز تمایلی به محدود کردن عرضه اش ندارد و تولید آن بالاتر از سطح اوپک گزارش شده است.
ایران اعلام کرده است تولید نفت روزانه‌اش را  210 هزار بشکه افزایش داده و به 3.92 میلیون بشکه در روز رسیده است که 230 هزار بشکه بیشتر از برآورد اوپک است.
قیمت نفت بعد از جلسه اوپک در 28 سپتامبر، 16 درصد بالا رفته است. یعنی زمانی که این گروه بعد از دو سال اجرای سیاست‌های بدون محدود، پذیرفت که سطح تولید خود را به خاطر مازاد جهانی کاهش دهد.
اما هنوز درباره قیمت‌ و موفقیت این توافق شک و تردید وجود دارد، چرا که اعضای کلیدی اوپک یعنی ایران و عراق، اینطور استدلال می‌کنند که در دوران بازسازی پس از جنگ و تحریم هستند و نیازی به پایین آوردن تولیدشان ندارند.
دشپاند، تحلیل‌گر یک شرکت سرمایه‌گذاری در لندن می‌گوید: برآورد اعداد داخلی بالاتر به طور واضح بخشی از بازی است که همه به خوبی با آن آشنا هستند.
البته گزارش ماهانه اوپک دو نوع دریافت اطلاعات را تنظیم کرده است. در نوع اول، هر کدام از اعضا جداگانه اطلاعات می‌دهند که ارتباط مستقیم نامیده می‌شود و در حالت دوم، منبعی خارجی مانند آژانس‌های خبری یا موسسات بین‌الدولی اطلاعات را به دست می‌آورند که به عنوان منبع ثانویه نامیده می‌شود.
اطلاعات اوپک از گزارش تولید ایران 210 هزار بشکه در ماه اکتبر نسبت به 5 ماه پیش از آن افزایش یافته است. منابع ثانویه نیز خبر از 27 هزار و 500 بشکه اضافی برای ماه اکتبر می‌دهند.
البته در نتیجه انتخابات این هفته آمریکا و پیروزی ترامپ، شاید ایران بخواهد توافق اوپک را بپذیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا