تا پایان مهرماه ثبت شد

کاهش 60 درصدی واردات سیگار با تولید داخلی 23 میلیارد نخ در هفت ماه

کاهش 60 درصدی واردات سیگار با تولید داخلی 23 میلیارد نخ در هفت ماه

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: براساس برنامه ریزی تا پایان مهرماه امسال 23 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید و 60 درصد از حجم واردات و 35 درصد از قاچاق کاسته شد.

به گزارش تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، یدالله صادقی افزود: آمار نشان می دهد تولید سیگار تا پایان مهرماه نسبت به مدت مشابه پارسال 53 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: پارسال واردات رسمی سیگار هشت میلیارد و 210 میلیون نخ بود که تا پایان مهرماه امسال به سه میلیارد و 250 میلیون نخ رسید و در مجموع 60 درصد کاهش را نشان می دهد.
صادقی در زمینه کاهش میران قاچاق سیگار گفت: پنج میلیارد و 750 میلیون نخ سیگار تا پایان مهر قاچاق شده است. این میزان در مدت مشابه پارسال هشت میلیارد و 790 میلیون نخ بود؛ بنابراین قاچاق 35 درصد کمتر شده است و این روند ادامه دارد.
وی یادآوری کرد: واردکنندگان و صادرکنندگان باید در چارچوب ضوابط مرکز دخانیات به فعالیت بپردازند و سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی سیگار نیز براساس سیاستگذاری مرکز است.
این مسئول گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در مدت سه سال گذشته برای تبدیل برندهای وارداتی سیگار به تولید داخل، شمار واحدهای فعال تولید سیگارت از هفت واحد با ظرفیت تولید نزدیک به 70 میلیارد نخ به 12 واحد با ظرفیت تولید 98 میلیارد و 200 میلیون نخ افزایش پیدا کرد.
به گفته وی، با تکمیل 11 واحد در حال ساخت بیش از 23 میلیارد نخ به ظرفیت کنونی اضافه می شود و مجموع تولید به بیش از 121 میلیارد نخ می رسد.
صادقی گفت: هشت واحد در دست ساخت به صادرات اختصاص دارد که با بهره‌برداری کامل از آنها بیش از 31 میلیارد نخ سیگار به صادرات سالیانه اضافه می شود.
به گفته صادقی، مرکز دخانیات به دلیل فقدان کارایی هولوگرام با توجه به تبصره یک ماده 13 قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امسال کمیته راهبری شناسه رهگیری را تشکیل داد و سامانه شناسه رهگیری طرح مبارزه با قاچاق سیگار در دو ماه آینده اجرا می شود.
امسال 10 شرکت در زمینه خرید توتون و تنباکو فعال شده است.
10 هزار واحد صنفی در سراسر کشور مجاز به دریافت پروانه فروش سیگار در سوپرمارکت، خواربارفروشی و سقط فروشی به شمار می روند.
براساس قانون شرکت های فروش عمده دخانیات باید به دارندگان پروانه عرضه دخانیات سیگار بفروشند و این واحدهای مجاز خرده فروشی که باید دستکم یکصد متر از مرکزهای آموزشی، بهداشتی و مذهبی فاصله داشته باشند، نیز حق تبلیغ سیگار، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، فروش نخی سیگار و عرضه سیگار قاچاق را ندارند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا