چشم بازارهای داخلی به تحولات بازارهای جهانی

چشم بازارهای داخلی به تحولات بازارهای جهانی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.


بازار سهام

استراحت بورس در تعطیلی بازارهای جهانی

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک 2 واحدی تقریبا بدون تغییر ماند. پس از رشد 6/ 3 درصدی شاخص در 9 روز معاملاتی اخیر با حمایت نمادهای بزرگ‌تر، روز گذشته بازار وارد فاز استراحت شد. نمادهای «فولاد»، «کگل» و «ومعادن» که از اوایل پاییز متناسب با رشد قیمت جهانی کالاها، رشدهای قابل توجهی را تجربه کردند، روز گذشته با شناسایی سود میان معامله‌گران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. نمادهای پتروشیمی در کنار صنایع تامین برق و گاز پتروشیمی‌ها که با تاخیر زمانی نسبت به گروه‌های کانه‌های فلزی و فلزات اساسی رشد داشتند، روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. روز گذشته با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، شاهد فضای انتظاری برای روند قیمت جهانی کالا‌ها بودیم. این امر و شناسایی سود پس از رشدهای اخیر، حضور معامله‌گران در سمت عرضه را تقویت کردند.

 

بازار ارز

افت اندک دلار از سقف

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3615 تومان معامله شد. پس از تداوم حرکت نرخ دلار نزدیک سطح 3620 تومانی، عدم توانایی دلار برای عبور از سطح مزبور با تشدید فشار فروش، عامل فشار بر دلار شد. با اینکه انتظار می‌رفت افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها باعث فشار بر نرخ دلار شود اما با تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، صرافی بانک‌ها بیشتر برای کاهش نوسانات ارز، اقدام به مداخله در بازار ارز می‌کنند. رشد ارزش دلار در سطح جهانی در یک ماه اخیر با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. این عوامل در 6 روز معاملاتی اخیر نرخ دلار را بالاتر از سطح 3600 تومانی تثبیت کرده است. اما روز جمعه ارزش جهانی دلار افت اندکی را ثبت کرد. ادامه روند ارزش جهانی دلار می‌تواند با اثرگذاری بر تقاضای آربیتراژی بر نرخ دلار اثرگذار باشد.

 

بازار سکه

نگاه سکه به اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی همراه شد. خوش‌بینی به رشد اونس طلا در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود افت 5 تومانی نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. با تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی، با افزایش ریسک پیروزی ترامپ در انتخابات، رشد قابل توجه اونس طلا (تا سطح 1275دلاری) در پایان معاملات روز جمعه رقم خورد. همچنان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (18 آبان) انتظار رشد اونس طلای جهانی در معامله‌گران سکه تقویت شده است. در بازار ارز نیز روز گذشته عدم توانایی دلار برای عبور از سقف 3620 تومانی، فشار عرضه را تقویت کرد. با این وجود حمایت عوامل بنیادین مانع از افت شدید دلار شد. بنابراین خوش‌بینی به حمایت بازارهای اثرگذار باعث افزایش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته متوالی رشد طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 7/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی شد. در هفته اخیر حبس بازه‌ای طلا در سطح 1260 تا 1270 دلاری رقم خورد. اما روز جمعه، 10 روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خبری مبنی بر تحقیق و تفحص جدید FBI در مورد استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی منتشر شد. موضوعی که با افزایش احتمال تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ (عامل افزایش ریسک در بازارهای جهانی) با رشد تقاضای محافظه‌کارانه و افت شاخص دلار، اونس طلا را به بیشترین سطح در 4 هفته اخیر رساند. انتظار می‌رود نتیجه نشست دوروزه نوامبر فدرال رزرو و آمار اشتغال ماه اکتبر نیز بر اونس طلا اثر محدودی داشته باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، (از 18 کارشناس) 10 نفر روند صعودی، 5 کارشناس روند نزولی و 3 نفر حرکت خنثی طلا را پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 6/ 1درصدی همراه شدند. از نیمه دوم مهر ماه با خروج تدریجی تقاضای فصلی مسکن، شاهد تشدید روند نزولی قیمت اوراق بودیم. امری که افت 1/ 11 درصدی اوراق را در بازه مزبور رقم زده است. افزایش سمت عرضه اوراق، با کاهش نرخ سود حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد)، در کنار طولانی‌تر کردن مدت اعتبار اوراق در ماه‌های اخیر عامل فشار بر اوراق بودند. نرخ سود واقعی وام در سطح 9/ 21 درصدی نیز عامل دیگر فشار بر اوراق است. همچنان نشانه‌های بازگشت تدریجی رونق به بخش تقاضای مسکن، با توجه به رشد 4 درصدی قیمت و رشد 2/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن در 7ماه اول سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، می‌تواند حبس بازه‌ای اوراق در سطح 75 تا 80 هزار تومانی را تداوم بخشد.

 

بازار نفت

کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 2/ 4 درصدی برای اولین بار در 6 هفته نزولی شد. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک برای کاهش سقف تولیدات (5/ 32 تا 33 میلیون بشکه در روز) عامل فشار بر قیمت نفت شد. خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک و اعضای غیر اوپک از جمله روسیه رشد 18 درصدی قیمت نفت را در 5 هفته رقم زد. اما روسیه در هفته اخیر اعلام کرد که قصد کاهش تولیدات را ندارد. همچنین عراق تمایل دارد همراه با ایران، نیجریه و ونزوئلا از کاهش تولیدات مستثنی شود. نتیجه نهایی توافق در نشست اوپک در 30 نوامبر مشخص خواهد شد. علاوه بر این، برای اولین بار در 4 ماه اخیر شاهد افت (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا بودیم. در صورت توافق افزایش قیمت‌ها می‌تواند با توجیه‌پذیری تولیدات شیل، نوسانات نفت را در بازه 50 تا 60 دلاری محدود کند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا