زنجیره فولاد کردستان چشم به راه اجرای سند چشم‌انداز

زنجیره فولاد کردستان چشم به راه اجرای سند چشم‌انداز

گروه صنایع معدنی >فولاد - با توجه به حجم زیاد سرمایه‌گذاری و میزان قابل‌توجه اشتغالزایی زنجیره فولاد کردستان و نقش بسزای آن در توسعه و آبادانی استان، باید این طرح در زمره طرح‌های ملی انجام و سهم کردستان در سند چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ مشخص شود.

به گزارش ماین نیوز، رییس این سازمان با اشاره به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب دستورالعمل رهبر معظم انقلاب برای بحث اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اقدامات جدی را همگام با سایر وزارتخانه‌ها در دستورکار قرار داده است.

محمد دره‌وزمی افزود: اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب ۷ پروژه به منظور تحقق تکالیف در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تعریف شده است. وی این پروژه‌ها را به ترتیب اولویت پروژه رونق تولید و تعیین تکلیف ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار، پروژه ایجاد توافق زنجیره مواد اولیه مورد نیاز توسعه فولاد و مس کشور برای تولید پایدار، ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات، مدیریت هدفمند واردات در راستای خط تراز مثبت تجاری، افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان ۱۰میلیارد دلار در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ برای کل کشور، تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و در نهایت و تکمیل و راه‌اندازی ۳۳ طرح مهم ملی است.

وی به ذخیره قطعی ۷۰ میلیون تنی سنگ‌آهن که در پروانه‌های بهره‌برداری قید شده، اشاره کرد و افزود: تعداد کل معادن سنگ‌آهن کشور ۱۶۵ معدن است که از این تعداد ۱۵ معدن آن در کردستان قرار دارد که در مقایسه با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخایر کل کشور، ۴ درصد کل ذخایر سنگ‌آهن کشور در کردستان قرار دارد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: سالانه از کل معادن سنگ‌آهن کشور حدود ۶۲میلیون تن برداشت سنگ‌آهن را داریم که از این میزان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن آن مربوط به کردستان است که از لحاظ درصدی ۲/۸درصد است. دره‌وزمی ابراز کرد: با توجه به سند چشم‌انداز توسعه کشور در سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور دست پیدا کنیم و با توجه به ظرفیت سنگ‌آهن موجود در استان باید متناسب با این ظرفیت‌ها در کردستان هم فولاد تولید شود. وی با اشاره به پیگیری‌های بسیار زیاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیگیری‌های استاندار کردستان و تلاش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و مسئولان اجرایی استان و تشکیل جلسات زیاد با سرمایه‌گذاران بخش فولاد کشور و معدنداران برای ورود به بخش سرمایه‌گذاری به‌منظور فرآوری معادن برگزار شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ابراز کرد: نتیجه تمامی این تلاش‌ها منجر به تشکیل شرکتی با مشارکت سازمان ایمیدرو و هلدینگ امداد به میزان ۶۰ درصد سهام ایمیدرو و ۴۰ درصد سهم شرکت امداد شد که در حال حاظر به مکان‌یابی زنجیره فولاد کردستان منجر و گروهی از کارشناسان برای مطالعه این طرح در سنندج حاضرشدند.

دره وزمی گفت: در نهایت با توجه به فعالیت‌های انجام شده تولید یک و نیم میلیون تن ورق فولادی سیاه موردتوجه کارشناسان قرار گرفت. وی با توجه به حجم زیاد سرمایه‌گذاری و میزان قابل‌توجه اشتغالزایی این طرح و تاثیر و نقش بسزایی آن در توسعه و آبادانی کردستان، خواستار ملی شدن این طرح و قرار گرفتن سهم کردستان در سند چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ کشور
شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با توجه به تلاش‌های انجام شده در راستای اجرایی کردن شعار سال، اقدام به شناسایی واحدهای صادرات محور به منظور حمایت از آنها گام برداشتیم که تولیدات آنها کیفی‌تر و از لحاظ کمی بیشتر شود و از آن جمله می‌توان به شرکت خورشید زریبار، سیمان کردستان، کاشی کسرا و قند کردستان اشاره کرد. که اگر حمایت‌های لازم و تلاش‌های مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نبود این واحدها توان ادامه فعالیت نداشتند. دره‌وزمی به فعالیت‌های انجام شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کردستان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴ این کارگروه ۱۳ جلسه را برگزار کرد در حالی که در ۶ ماه سال جاری ۱۴ جلسه را برگزار کرده بود که در مجموع ۱۵۵ مصوبه نتیجه برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کردستان بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا