سخنگوی والی بغلان خبر داد

تسط طالبان بر معادن ذغال سنگ «کرکر» و «دودکش» از ۴۵ روز قبل

تسط طالبان بر معادن ذغال سنگ «کرکر» و «دودکش» از ۴۵ روز قبل

گروه معادن >زغال‌سنگ - سخنگوی والی بغلان گفت: از حدود 45 روز قبل معادن ذغال سنگ «کرکر» و «دودکش» این ولایت تحت کنترل شبه نظامیان طالبان قرار گرفته است.

به گزارش ماین نیوز، «محمود حقمل» سخنگوی والی بغلان اعلام کرد: تمام کارگران معادن ذغال سنگ «کرکر» و «دودکش» در شرکت سیمان «غوری» بکار گرفته شده اند.

وی افزود: از حدود 45 روز قبل معادن ذغال سنگ «کرکر» و «دودکش» ولایت بغلان تحت کنترل شبه نظامیان طالبان قرار گرفته است.

مسئول تأمین امنیت نیستیم
حقمل با بیان اینکه این معادن به شرکت های «افغان کول» و «افغان سمنت» اجاره داده شده، گفت: بر اساس قرارداد وزارت معادن با این 2 شرکت، این شرکت ها امنیت این معادن را باید تأمین کنند، بناً مسئولان امنیتی و محلی بغلان تنها مسئول بخش هایی از قرارداد است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند.

وی با بیان اینکه حضور طالبان در مناطق حومه این معادن، سبب توقف کار معادن کرکر و دودکش شده گفت: برای آغاز مجدد این معادن دولت محلی بغلان همراه با شرکت های طرف قرارداد با وزارت معادن گفت وگوهایی انجام داده است.

سخنگوی والی بغلان خاطر نشان کرد: این گفت وگوها هم اکنون نیز ادامه داشته و ما امیدواریم به زودی مشکل این معادن رفع شود.

کارگران معادن در کارخانه سیمان مشغول کار شدند
این در حالی است که حدود 520 نفر در این معادن مشغول کار بوده و حدود 72 نفر دیگر مسئولیت تأمین امنیت آن را داشته اند که با حضور شبه نظامیان این افراد بیکار شده اند.

محمود حقمل با بیان اینکه این افراد هم اکنون بیکار نیستند، اظهار داشت: تمام کارگران از سوی شرکت «افغان سمنت» به کارخانه «سیمان غوری» بکار گرفته شده و این شرکت همان حقوقی را می دهد که کارگران از معادن ذغال سنگ می گرفتند.

منتظر اعلام نظر هیئت وزارت معادن هستیم
وی با بیان اینکه چندی پیش نیز طالبان این 2 معدن را تحت کنترل خود در آورده بودند، گفت: نیروهای دولتی مستقر در بغلان با انجام عملیات هایی طالبان را شکست داده و امنیت آن منطقه را تأمین کرده بودند.

حقمل تصریح کرد: پس از آن هیئتی از سوی وزارت معادن به ولایت بغلان آمد و با بررسی وضعیت بدون اعلام تصمیم به کابل بازگشتند.

وی با بیان اینکه منتظر اعلام نظر وزارت معادن در مورد کارهای فنی و تکنیکی از معادن هستیم، گفت: پس از آن اقدامات برای تأمین امنیت معادن کرکر و دودکش از سوی مسئولان محلی بغلان اتخاذ خواهد شد.

معادن کرکر و دودکش در 15 کیلومتری شهر «پلخمری» مرکز ولایت بغلان موقعیت داشته و بر اساس آمارها تنها ذخایر معدن کرکر به 15 میلیون تن می رسد.

این معادن در سال 1317 توسط یک چوپان کشف شد، پس از آن با شرکت های مختلف دولتی و خصوصی قرار داد شد، بالاترین حجم استخراج ذغال از معدن کرکر به 165 هزار تن در سال 1366 و پایین ترین حجم استخراج آن به 10 هزار تن در سال 1370 رسیده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا