گل‌گهر؛ حرکت روی مدار برنامه

اهداف ۵گانه برای خروج از بحران مواد معدنی

اهداف ۵گانه برای خروج از بحران مواد معدنی

گروه معادن - بهره‌برداری از معادن در کنار نقش‌آفرینی در اقتصاد کشور در توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز نقش‌بسزایی برعهده دارند. بی‌تردید ایجاد اشتغال در مناطق محروم را باید از دستاوردهای اصلی فعالیت معادن دانست که می‌تواند سطح زندگی مردم را در این مناطق ارتقا دهد.

به گزارش ماین نیوز، در این میان مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر، یکی از معادن بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن کشور، توانسته خدمات ویژه‌ای را به مردم منطقه ارائه کند. در واقع این مجتمع توانسته مسئولیت‌های اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر با اشاره به اهداف اصلی این مجتمع اظهار کرد: دوری از حاشیه‌ها و سیاست‌زدگی‌ها و در کنار آن توجه به موضوع تولید از مهم‌ترین اهدافی است که این مجموعه دنبال می‌کند. به گزارش ماین‌نیوز، ناصر تقی‌زاده ادامه داد: در راستای تکریم نظربخش عمومی، بحث انتقال آب از سد تنگوئیه به طور کامل منتفی شد و براساس اعلام بخش فنی و مهندسی، مجتمع تنها با ۱۱۰لیتر آب مربوط به چاه‌های آب غیرشرب که مالکیت آن متعلق به گل‌گهر است، این حجم سنگین پروژه‌های فولادی تداوم حیات داشته‌اند؛ گفتنی است این حجم آب به دلیل شوری و آلودگی بالا که به تایید کارشناسان نیز رسیده هرگز قابل شرب نبوده و مربوط به فاضلاب شهری است.

این در حالی است که موضوع تامین آب برای معادن جزو مسائل مهم تلقی می‌شود، و بحران کم‌آبی در کشور می‌تواند معادن را در آینده با مشکلات بسیاری روبه‌رو کند. در همین‌باره کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در کنار خانه معدن ایران احساس مسئولیت کرد تا جلسه‌ای برای ارائه راهکار در این زمینه برگزار کنند، این جلسه در حالی با حضور بزرگان معدنی برگزار شد که جای خالی گل‌گهر به چشم می‌خورد. شاید حضور مدیرعامل این مجتمع در این نشست می‌توانست نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز مجتمع ایفا کند. در واقع یافتن راهکارهایی برای تامین آب در معادن می‌تواند این آرامش خاطر را به مردم منطقه بدهد که مدیران معدنی به دنبال توسعه پایدار هستند نه آنکه فقط به فکر استخراج ماده معدنی و ایجاد ارزش‌افزوده باشند.

تعیین اهداف پنج‌گانه
در کنار موارد یاد شده بکارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در برنامه‌های این مجموعه توانست اهداف پنج‌گانه‌ای را برای گل‌گهر رقم زند. براساس صحبت‌های تقی‌زاده این اهداف شامل، کاهش هزینه‌ها، افزایش تولید، افزایش حمل و صادرات، شروع هرچه سریع‌تر فعالیت کارخانه‌ها و پروژه‌های درحال احداث و بهبود کیفیت تمامی ظرفیت‌های موجود می‌شود. با پیگیری‌های انجام شده در جهت اجرایی شدن این اهداف امروز شاهدیم، در کنار کاهش شدید قیمت‌های جهانی محصولات معدنی، مجتمع صنعتی‌معدنی گل‌گهر توانسته به موفقیت‌های خوبی دست یابد. در واقع شاید مفهوم اصلی این باشد که با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از بحران‌های بزرگ همچون بحران قیمت سنگ‌آهن عبور کرد. حال با نگاهی دقیق‌تر اهداف ۵گانه گل‌گهر را بر بوته نقد می‌گذاریم.

کاهش هزینه‌ها برای نجات تولید
«کاهش هزینه» نخستین موضوعی است که مدیران بزرگ معدنی جهان آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا در شرایطی که معدنکاری در بحران به سر می‌برد بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر نیز کاهش هزینه‌ها را به عنوان یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات در اولویت‌های اصلی خود قرار داده است. در واقع تقی‌زاده معتقد است با کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی و حذف برخی موارد اضافه توانسته بهای محصولاتی همچون کنسانتره و گندله را به ترتیب ۳۶ و ۲۵ درصد با احتساب حق انتفاع و بهای تمام شده هر دو محصول را ۱۰ درصد بدون احتساب حق انتفاع کاهش دهند، (براساس گزارش یک موسسه حسابرسی معتبر خارج از مجموعه گل‌گهر).

دستاوردی از کاهش هزینه‌ها
افزایش تولید زمانی که هزینه‌ها ثابت است می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها ایفا کند. در همین‌باره مجتمع گل‌گهر توانست میزان تولید خود را افزایش دهد. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که تولید محصول کنسانتره سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به میزان ۱۲ درصد بدون احتساب خطوط جدید و به میزان ۳۲ درصد با احتساب خطوط جدید افزایش داشته و در تولید گندله نیز شاهد رشد ۵ درصدی تولید سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ هستیم. همچنین براساس آمارهای تا پایان مهر سال جاری ۷۴۷۷۱۹۴ تن کنسانتره و ۳۵۱۴۸۱۱ تن گندله تولید شده که تولید کنسانتره نسبت به ۷ ماه نخست سال ۹۴ به میزان ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۳ به میزان ۵۰ درصد رشد داشته و همچنین امسال در زمینه گندله نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد و نسبت به ۷ماه نخست سال ۹۳ به میزان ۲۱ درصد شاهد افزایش تولید بوده‌ایم.

راهی برای جبران کمبود نقدینگی
کاهش قیمت مواد معدنی در بازارهای صادراتی توانست برخی معادن و شرکت‌های معدنی را با کمبود نقدینگی روبه‌رو کند، در نتیجه فعالان معدنی باید به دنبال راهکارهایی برای تقویت حضور خود در بازارهای صادراتی باشند. به همین دلیل مجتمع گل‌گهر تصمیم گرفت برای جبران کمبود نقدینگی، حضور خود را در بازارهای صادراتی افزایش دهد. براساس سیاست‌های صادراتی این مجتمع در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ صادرات محصولات گل‌گهر بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش فروش محصولات به میزان ۷ درصد در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بوده‌ایم.

از سوی دیگر براساس صادرات و میزان حمل انجام شده در ۶ ماه نخست سال جاری شاهد افزایش حدود ۲برابری صادرات محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳ برابری حمل کنسانتره به مشتریان داخلی و افزایش بیش از ۵۰ درصدی حمل کل محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. البته نباید از این موضوع غافل شد که توسعه صادرات نیازمند زیرساخت‌های اصلی به ویژه زیرساخت‌های حمل‌و نقل است. در حال حاضر با توجه به کاهش شدید قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی به ویژه در حوزه سنگ‌آهن باید قیمت تمام شده محصول به میزانی باشد که بتوان در بازارهای صادراتی از دیگر رقبا سبقت گرفت. متاسفانه بخش زیادی از هزینه‌های معدن‌کاری کشور مربوط به هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی است. این در حالی است که بیشتر کشورهای معدنی دنیا محصول استخراج شده را از طریق سیستم ریلی به کارخانه‌های فرآوری یا گلوگاه‌های صادراتی حمل می‌کنند. نبود زیرساخت‌های حمل ریلی در بخش معدن کشور توانست هزینه‌های معدنکاری در بخش حمل‌ونقل را افزایش دهد. برای بررسی بهتر این موضوع نگاهی به صادرات سنگ‌آهن از کشورهایی همچون برزیل و استرالیا به چین، اژدهای خوش‌اشتهای سنگ‌آهن می‌اندازیم.

این کشورها به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن با آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از جمله حمل ریلی و دریایی توانسته‌اند محصول تولیدی خود را ارزان‌تر از ایران راهی بازار چین کنند. حال در شرایطی که قیمت‌ها در کف نمودار قراردارد و کاهش قیمت تمام شده حرف نخست را در رقابت می‌زند، تولیدکنندگان ایرانی سنگ‌آهن به ویژه فعالان بخش خصوصی، حضور در بازارهای چین را به رقبا واگذار می‌کنند. هرچند حضور پررنگ گل‌گهر در بازارهای صادراتی را باید اتفاقی خوب در شرایط بحرانی بازار مواد معدنی به شمار آورد، اما در کنار آن نباید از موضوع ایجاد زیرساخت‌های حمل‌و نقلی عبور کرد.

به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریع‌تر پروژه‌های در حال احداث
یکی دیگر از عوامل موفقیت در شرایط بحرانی اجرای هرچه سریع پروژه‌های در حال احداث است. در واقع امروز با اجرایی شدن برجام فرصت خوبی برای تکمیل پروژه‌های در دست احداث ایجاد شده است. همچنین با توجه به قرارگیری بازار مواد معدنی در فضای رکود امروز بهترین زمان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است تا بتوانیم در دوران رونق که در آینده نزدیک به آن دست پیدا می‌کنیم از آنها بهره‌برداری مفیدی داشته باشیم. در همین‌باره سیاست اتمام پروژه‌های در دستور کار گل‌گهر نیز جزو اولویت‌های اصلی این مجموعه قرار گرفت. در واقع پیش از اجرایی شدن برجام موانع بسیاری از جمله کمبودهای مالی توانست سرعت احداث پروژه‌ها را کاهش دهد. این درحالی بود که سرمایه زیادی به این پروژه‌ها اختصاص یافته بود اما در مقابل پیشرفت کمی مشاهده می‌شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که اجرایی شدن چنین طرح‌هایی اشتغالزایی را برای منطقه به همراه داشت و بازگشت سریع سرمایه را برای مجموعه رقم می‌زد. در راستای همین امر با سیاست‌های اتخاذشده از سوی مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر از زمان شروع به کار وی نه تنها پروژه‌ای متوقف نشد؛ بلکه شاهد افزایش سرعت چندین برابری تکمیل پروژه‌ها نسبت به قبل هستیم و نتیجه این اقدامات منجر به این شده که در یکسال گذشته خطوط ۵و۶ کنسانتره گل‌گهر به بهره‌برداری رسیده، نیروگاه سیکل ترکیبی به شبکه تولید برق کشور متصل شود، کارخانه گندله‌سازی شماره دو شروع به تولید کرده، خط جدید کارخانه هماتیت با قابلیت استفاده از باطله شروع شده و خط انتقال آب به بهره‌برداری رسیده و همچنین کارخانه‌های آهن‌اسفنجی شرکت‌های توسعه آهن و فولاد و جهان فولاد در حال تولید هستند. خطوط ۱ و ۲ کنسانتره گهرزمین نیز در مدار تولید قرار گرفته است.

سیاستی دیگر برای موفقیت
براساس سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مدیرعامل مجتمع صنعتی معدنی گل‌گهر در کنار برنامه‌ریزی به منظور افزایش کمیت محصولات، برای ارتقای توان رقابت در بازار، افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیز در دستور کار قرار گرفت. در واقع با اجرای این سیاست شاهد افزایش شاخص استحکام گندله تولیدی، افزایش عیار آهن کنسانتره و کاهش گوگرد و... در این مجموعه هستیم.

موارد یادشده نقش چشمگیری در حرکت روبه جلو مجموعه گل‌گهر داشته و منجر به رونق اقتصادی و اشتغال شهر سیرجان و کشور شده و از سوی دیگر دیدگاه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فقط تولیدی نبوده و برای بخش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نیز اهمیت ویژه‌ای قائل است به‌گونه‌ای که در این زمینه شاهد طرح‌هایی مانند؛ بازسازی سینما؛ احداث بیمارستان فوق‌تخصصی (که فقط از سوی گل‌گهر در سطح یک کشوری ساخته خواهد شد)، پروژه فاضلاب سیرجان، احداث راه‌آهن سیرجان-کرمان، احداث مجموعه ورزشی، مشارکت در ساخت حوزه علمیه و مصلای سیرجان و... نیز بوده‌ایم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا