نمایشگاه‌ها، ظرفیت مغفول در معرفی معادن ایران

نمایشگاه‌ها، ظرفیت مغفول در معرفی معادن ایران

گروه معادن - برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی معدن و صنایع معدنی یکی از راهکارهای مهم برای توسعه و پیشرفت این بخش است.

به گزارش ماین نیوز، در نمایشگاه‌ها و همایش‌های معدنی، شرکت‌ها و بخش‌های مختلف در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و می‌توانند ضمن معرفی محصولات و فعالیت‌های خود، از تجربیات و دانش فنی دیگر شرکت‌کننده‌ها استفاده کرده و زمینه همکاری و فعالیت مشترک را فراهم کنند.

ایران که به‌عنوان یکی از کشورهای معدنی جهان شناخته شده و در چند سال گذشته نیز بخش معدن در آن مورد توجه ویژه‌تری قرار گرفته، سعی دارد تا با برگزاری نمایشگاه و همایش‌های معدنی و دعوت از شرکت‌های خارجی پیشرو در این بخش، زمینه همکاری مشترک را فراهم کند. در این میان کارشناسان و فعالان معدنی معتقدند که با برداشته شدن تحریم‌ها، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در نمایشگاه‌ها، برای سرمایه‌گذاری در ایران خواهد بود. اما در مقابل برخی دیگر می‌گویند زمانی می‌توان به جذب سرمایه‌گذار امیدوار بود که تمامی شرایط کشور ثبات داشته باشد و بستر مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران در ایران فراهم شود.

تداخل زمانی نمایشگاه‌های بزرگ

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران «ایران کان‌مین» آخرین نمایشگاهی بود که چندی پیش در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. کارشناسان و فعالان معدنی نظرات متفاوتی درباره این نمایشگاه داشتند.

محمد رسا، کارشناس و فعال بخش معدن درباره برگزاری یازدهمین نمایشگاه « کان مین» اظهار کرد: در گام نخست، برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی باید برنامه‌ریزی و زمان‌بندی صحیحی انجام شود تا تداخلی بین نمایشگاه‌ها به وجود نیاید یا فاصله بین ۲ نمایشگاه کوتاه نباشد و امکان شرکت برای فعالان معدنی در تمامی نمایشگاه‌ها میسر باشد. نمونه چنین تداخلی نمایشگاه سنگ محلات و نمایشگاه معدن تهران بود.

او در ادامه به بازدیدی که از این نمایشگاه داشت اشاره کرد و افزود: نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل پیشرفت قابل‌توجهی داشت زیرا شرکت‌کنندگان این نمایشگاه که از کشورهای مختلف حضور داشتند تمایل خود را برای همکاری مشترک و ورود به بازار ایران اعلام کردند. این در حالی بود که سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تنها حضور آنها به شکل ظاهری بود اما امسال با توجه به توافقات هسته‌ای و لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها، شرکت‌کنندگان به شکل جدی وارد مذاکره با شرکت‌های ایرانی شدند. در سال‌های گذشته شرکت‌های خارجی درنمایشگاه‌های مختلف حضور پیدا می‌کردند اما خبری از همکاری مشترک و تمایل آنها برای حضور در ایران نبود. اما امسال شرایط تغییر کرده و شاهدیم که بسیاری از این شرکت‌ها آمادگی لازم برای مذاکره و انجام پروژه‌های مشترک را دارند.

رسا بیان کرد: در این میان شرکت‌های ایتالیایی تمایل بسیاری برای همکاری مشترک در بخش‌های مختلف معدنی ایران داشتند که این موضوع را می‌توان به فال نیک گرفت.

نمایشگاه نباید نمایشی باشد

ناصر عابدیان، عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران نیز درباره نمایشگاه‌های بین‌المللی و آثار آن اظهار کرد: برگزاری هرگونه همایش و نمایشگاه معدنی آثار مثبتی را به همراه خواهد داشت.

اما باید در کنار این گونه نمایشگاه‌ها بسترهای لازم برای شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم کرد. نمایشگاه‌ها نباید حالت نمایشی داشته باشد و در ورای آن منطق فنی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: قوانین جاری در بخش معدن را باید به گونه‌ای اصلاح کرده و به آن توجه کرد تا امکان فعالیت و همچنین انگیزه برای ورود به بخش معدن ایران ایجاد شود. به‌عنوان مثال زمانی که شرکت‌های خارجی به ایران ورود پیدا می‌کنند در ابتدا آنها قوانین موجود در بخش معدن را بررسی کرده و چنانچه این قوانین دست و پاگیر باشد و اجازه پیشرفت را به آنها ندهد، از ادامه کار در بخش معدن ایران منصرف خواهند شد.

عابدیان گفت: باید بستر برای ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی باید فراهم شود که این بستر شامل تدوین قانون و مقررات جامع و مناسب معدن و مسائل اداری است. شرکت‌های خارجی بعد از مدتی که به ایران می‌آیند به محض برخورد با قوانین دست‌وپاگیر و مشکل‌ساز بودن آن دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در ایران ندارند.

ایجاد فضای مناسب برای حضور خارجی‌ها

عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران معتقد است که برای نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی راهکارهای بسیاری وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها حضور شرکت‌های معدنی قدرتمند در نمایشگاه‌ها و همایش‌های معدنی است که در ایران برگزار می‌شود.

حال با توجه به ظرفیت‌های معدنی موجود در ایران، اگر بخواهیم اهداف خود را در این زمینه محقق کنیم باید پیش‌نیازهایی همچون ایجاد شرایط مناسب و ثبات در بخش‌های مختلف فراهم باشد.

او اظهار کرد: برای حضور شرکت‌های معدنی در ایران و تمایل آنها برای سرمایه‌گذاری باید در تمامی بخش‌ها ثبات برقرار شده و سپس روی نتایج حاصل از حضور آنها قضاوت کرد.

عابدیان گفت: زمانی که شرکت‌های بزرگ خارجی به ایران وارد شدند و بعد از بررسی شرایط حاکم بر بخش معدن حاضر به همکاری مشترک شدند، می‌توان از موفقیت در جذب سرمایه سخن گفت. همچنین باید واقعیت‌های موجود و استراتژی‌ها را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی مدنظر قرار داد تا به نتیجه مورد نظر در برنامه‌ها رسید.

به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه در فواصل زمانی کوتاه‌مدت و پی در پی علاوه بر کاهش کیفی و بازدهی آنها، امکان حضور مستمر و مفید را از فعالان و شرکت‌های معدنی که تمایل برای حضور در تمامی نمایشگاه‌ها و همایش‌ها را دارند از آنها سلب خواهد کرد.

از این‌رو به نظر می‌رسد برای برگزاری بهتر نمایشگاه‌ها و همایش‌ها باید از پیش برنامه‌ریزی انجام شود. به این ترتیب که تمام مشخصات و برنامه‌های نمایشگاهی برای برهه مشخصی از زمان تنظیم شده و تغییری در اجرای آن ایجاد نشود تا کسانی که تمایل به حضور در نمایشگاه‌ها دارند بتوانند براساس جدول، حضور خود را در نمایشگاه تنظیم کنند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا