زائر حیدری در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

لزوم بکارگیری دیپلماسی فولادی در مقابل اقدام احتمالی اروپا

لزوم بکارگیری دیپلماسی فولادی در مقابل اقدام احتمالی اروپا

گروه صنایع معدنی >فولاد - یک تحلیل‌گر بازار فولاد بر لزوم بکارگیری دیپلماسی فعال فولادی به منظور جلوگیری از اعمال تعرفه ضددامپینگ اروپا روی صادرات فولاد ایران تاکید کرد.

رضا زائر حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز به اشاره به اینکه پلتس در نظر داشت تا مانند متال بولتن شاخصی را برای قیمت سنگ آهن ایران تعیین کند، افزود: به دلیل زیاد نبودن صادرات سنگ آهن ایران و همچنین روند نزولی صادرات سنگ آهن ایران، پلتس در نهایت از انجام این کار منصرف شد و در عوض این احتمال وجود دارد که در آینده شاخصی را برای قیمت فولاد ایران ارائه کند.

وی با اشاره به روند صعودی صادرات فولاد ایران در سال گذشته عنوان کرد: در دو ماهه نخست امسال نیز حدود 700 هزار تن صادرات فولاد داشتیم که رقم بسیار خوبی است. ضمن اینکه صادرات فولاد ایران سال قبل هم رکورد زد.

او با بیان اینکه عمده صادرات فولاد ایران بیشتر محصولات ابتدایی مانند شمش و ورق‌های کربنی است، گفت: باید تلاش کنیم در یک برنامه زمان‌بندی شده صادرات فولاد کشور را به سمت فولادهای با ارزش افزوده بالاتر هدایت کنیم. این در حالیست که یکی از بیشترین واردات ما در حوزه فولاد نیز فولادهای آلیاژی هستند.

این تحلیل‌گر بازار فولاد در پاسخ به سوالی در خصوص خطر تعرفه ضددامپینگ اروپا روی واردات فولاد از ایران توضیح داد: این اتفاق برای صنعت فولاد ایران خطرناک خواهد بود و ایران باید در این زمینه کاملا فعال عمل کند. با مذاکره با طرف‌های اروپایی می‌توان این خطر را برطرف کرد. ضمن اینکه ایران می‌تواند در صورت اقدام اروپا دست به اقدام متقابل زده و به نوعی مقابله به مثل کند. بنابراین در پیش گرفتن دیپلماسی فعال فولادی در شرایط کنونی ضرورت دارد.

زائر حیدری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز در خصوص تلاش عربستان برای توقف صادرات فولاد ایران به کشورهای عرب منطقه اظهار کرد: من با برخی از دوستانم در امارات در این زمینه صحبت کردم و آنها این موضوع را چندان جدی نمی‌دانستند. به‌هرحال سیاست باید در کنار اقتصاد قرار بگیرد و کارخانه‌های فولادی را نباید در شرایط کنونی تنها گذاشت.

وی افزود: در صورتی که ایران (فولاد مبارکه) در مجتمع فولادی ایلوا در ایتالیا سرمایه‎گذاری کند، می‌توانیم جاپای محکمی در صنعت فولاد اروپا داشته باشیم. البته باید دید این اتفاق می افتد یا خیر.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا